گلباران مرقد سومین شهید محراب با حضور اعضای شورای شهر شیراز

گلباران مرقد سومین شهید محراب با حضور اعضای شورای شهر شیراز

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، پیش از ظهر امروز چهارشنبه 20 آذرماه، در سی و هشتمین سالروز شهادت آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب، اعضای شورای اسلامی شیراز ضمن گلباران کردن آرامگاه سومین شهید محراب، به این شهید والامقام ادای احترام کردند.

آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی در سال ۱۲۸۸ در شیراز متولد شد و در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ در همین شهر به شهادت رسید.

این شهید والامقام، با ۳۲ واسطه به «زید بن علی» فرزند علی بن حسین می‌رسد؛ وی فرزند سید محمدتقی، برادر سید محمدمهدی و دایی سید علی‌محمد و سید علی‌اصغر دستغیب بود.

شهید دستغیب، مجتهد شیعه ایرانی، شهید محراب، رئیس حوزه علمیهٔ فارس، نماینده ولی فقیه در استان فارس، امام جمعه شیراز و نمایندهٔ استان فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

وی درس را از مکتب‌خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی دوره مکتب را پشت سر گذاشت. پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی کرد و درس‌های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. پس از فوت پدرش، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون شیخ اسماعیل، ملا احمد دارابی و ملا علی‌اکبر ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند. در سال ۱۳۱۴ به نجف رفت و در طول هفت سال به درجه اجتهاد نایل آمد.

در بازگشت به شیراز به سرپرستی حوزه علمیه و تربیت طلاب و ارشاد مردم اشتغال داشت. او همچنین از سال ۴۲ تا ۵۷ چند نوبت دستگیر، زندانی و تبعید شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف امام خمینی (ره) به سمت نماینده ایشان و امام جمعه شیراز منصوب شد.

این عالم ربانی سرانجام دستغیب در ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ در ساعت ۱۱:۲۵ در حال حرکت به سمت محل برگزاری نماز جمعه با بمب‌گذاری انتحاری یکی از اعضای سازمان کوردل منافقین شهید شد و به عنوان سومین شهید محراب لقب گرفت.

انتهای خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات