تفویض اختیار مدیریت آب به کشاورزان یک سند راهبردی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در نشست صمیمی با نمایندگان کشاورزان مه ولات با ابراز خوشنودی از امضا تفاهم نامه مشارکت و هم افزایی در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری در تعادل بخشی و پایداری منابع آب زیرزمینی دشت مه ولات و ارائه گزارش کاملی از تصویب و اجرای سند راهبردی سازگاری با کم آبی گفت: همیاری و مشارکت کشاورزان در حل بحران آب بر هیچ کس پوشیده نیست بنابر این تفویض اختیار مدیریت آب به کشاورزان را یک سند راهبردی برای حل بحران آب می دانیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی افزود: معتقدیم با آگاه سازی، تعامل و هم فکری با سرمایه های انسانی و با تجربه در امر کشاورزی در راستای اهداف حفظ و حراست از منابع آبی گام های مثبتی برداشته می شود.

وی درباره هدف از امضا این تفاهم نامه گفت: هدف از امضا این تفاهم نامه واگذاری مدیریت آب شهرستان به کشاورزان و نظام صنفی کشاورزان است چون معتقدیم کشاورزان با توجه به تجربه و توانمندی که دارند نشان داده اند می توانند بدور از دستور العمل هایی که روی کاغذ است بحران آب را مدیریت و ساماندهی کنند.

علایی اظهار داشت: این تفاهم نامه درراستای  تعادل سازی، مصرف بهینه آب و ممانعت از برداشت های بی رویه از سفره های زیر زمینی، تعادل دشت ها و کاهش افت شدید سدها با همکاری نمایندگان نظام صنفی کشاورزان تهیه و آماده سازی شده است و اعلام آمادگی می کنیم هر گونه انتقاد منطقی را در زمینه این تفاهم نامه از سوی کشاورزان، با دل و جان پذیرا باشیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تصریح کرد: طرح پژوهشی سند سازگاری با کم آبی بیش از 2سال طی مطالعات میدانی با همکاری اساتید دانشگاهی، نمایندگان و معتمدین کشاورزی تهیه و تدوین شد و خوشبختانه این سند به تایید هیات وزیران رسیده است و بزودی طی مراسمی با حضور استاندار و فرمانداران شهرستان ها رونمایی و ابلاغ می شود.

در ادامه این جلسه برخی از کشاورزان نگرانی ها و دغدغه ها در زمینه توزیع عادلانه آب کشاورزی، انتقال آب به خارج از شهرستان و همچنین اطلاع رسانی صحیح برگزاری جلسات در این نشست صمیمی را مطرح کردند و همچنین برخی از متقاضیان به اجرای طرح آبیاری قطره ای زیر سطحی کم فشار در اراضی خرد در ارتباط با تامین اعتبار برای اجرای طرح ها مطالبی را بیان داشتند.

یکی از کشاورزان در این زمینه گفت: حدود 65 درصد آب مصرفی این شهرستان در باغات خرده مالک و زیر 10هکتارمصرف می شود. بنابراین ضروری است در این طرح ها این موضوع جزو سرفصل اعتباری سامانه های نوین آبیاری قرار گیرد.

در پایان این نشست امضا تفاهم نامه مشارکت و هم افزایی در راستای تصمیم سازی و تصمیم گیری تعادل بخشی و پایداری منابع آب زیرزمینی دشت مه ولات با حضور فرماندار و نمایندگان کشاورزان امضا شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات