صرفه‌جویی 243 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی با اجرای طرح تعادل‌بخشی

صرفه‌جویی 243 میلیون مترمکعب آب در خراسان رضوی با اجرای طرح تعادل‌بخشی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رئیس گروه آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ضمن اعلام این خبر با اشاره به دستاوردهای حاصل از اجرای طرح تعادل بخشی در استان، گفت: از ابتدای سال جاری با انسداد یک هزار و 209  چاه غیرمجاز، 34 میلیون مترمکعب آب در استان صرفه‌جویی شده است.
حسین شمس‌زاده اظهارکرد: همچنین با جلوگیری از اضافه برداشت 21 حلقه چاه مجاز به میزان 6 میلیون مترمکعب از مصرف آب جلوگیری شده است.
وی با اشاره به نصب کنتور هوشمند در چاه‌های آب کشاورزی، گفت: 203 میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش مدیریت و کنترل چاه‌ها با نصب کنتورهای هوشمند داشته ایم که در سال جاری جمع حجم صرفه‌جویی شده به 243 میلیون مترمکعب رسیده است.
شمس‌زاده با اشاره به وضعیت ذخیره سدهای استان در سال جاری، افزود: سال گذشته 15 درصد از  حجم سدها پرآب بوده که این رقم امسال به 47 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه حجم آب در سال گذشته در بازه زمانی مشابه 238 میلیون مترمکعب بوده است، ادامه داد: این رقم در سال جاری به 732 میلیون متر مکعب رسیده که بیانگر افزایش 208 درصد تغییر در حجم آب سدهاست.
وی میزان بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی را در استان 16 میلی‌متر عنوان کرد و گفت: در سال گذشته در بازه زمانی مشابه 35 میلی‌متر بارندگی رخ داد که 54 درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش بارندگی و ۸۸ درصد نسبت به بلندمدت افزایش بارندگی نشان می‌دهد.
شمس‌زاده با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری  209 هکتار بازگشایی و رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها صورت گرفته است، افزود: مجموع چاه‌های مجاز فعال در استان 16 هزار و 627 حلقه چاه است که حجم آن سه هزار و 955 میلی‌متر مکعب است.
مجموع چاه‌های غیر مجاز فعال در استان شش هزار و 240 حلقه چاه است که از این طریق 163 میلیون متر مکعب برداشت می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات