افزایش سه‌ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در پایان امسال/ افزایش بودجه بخش آب نسبت به سال گذشته

افزایش سه‌ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در پایان امسال/ افزایش بودجه بخش آب نسبت به سال گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها گفت: دیروز در استان کرمانشاه واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو که کلاس «اف» یعنی پیشرفته‌ترین نوع توربین با راندمان ۵۶ درصد است، با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به مدار آمده است .
وی با اشاره به افزایش ظرفیت برخی نیروگاه‌ها ادامه داد: روز گذشته با اقدامات ترمیمی مهندسان ایران حدود ۴۸ مگاوات به ظرفیت یک نیروگاه در اسلام آباد غرب و نیروگاه دیگری در زاگرس اضافه شد .
اردکانیان با بیان اینکه تنها در طرح‌های روز گذشته ۳۶۰ مگاوات از سه هزار مگاوات وعده داده‌شده به مدار بهره‌برداری آمد، تصریح کرد: تا پایان سال به مرور در ۹ استان کشور در پویش "#هرهفته_الف_ب_ایران " طرح‌های آب و برق را افتتاح می‌کنیم .
وزیر نیرو ادامه داد: طرح‌های دیگر شامل فاضلاب، تصفیه‌خانه‌های آب و آبرسانی به روستاها نیز در دست اقدام است. روز گذشته ۵۵ روستای کرمانشاه با جمعیت بیش از ۱۱ هزار نفر به شبکه وصل شدند .
اردکانیان با اشاره به طرح‌های بزرگ آبرسانی مانند آبرسانی به شهر شیراز گفت:  این طرح‌ها نیز مطابق برنامه به مدار می‌آیند تا وعده ۲۲۷ طرح تا پایان سال با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شود .

افزایش بودجه بخش آب نسبت به سال گذشته
وزیر نیرو در ادامه اعلام کرد: از دو سال گذشته تصمیم گرفته شد که افزایش قیمت آب و برق بیش از هفت درصد نباشد و برنامه‌های وزارت نیرو بر این اساس تنظیم می‌شود. «صحبت اکنون و لایحه بودجه نیست و تصمیمی است که در انتهای سال اگر نیاز باشد گرفته می‌شود . »
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت وزارت نیرو در بودجه سال ۹۹ گفت: اتکای وزارت نیرو در بخش برق و آب به منابع داخلی است، اما در عین حال در بودجه عمومی هم حضور داریم و در بعضی بخش‌ها متکی به منابع عمومی هستیم .
وی ادامه داد: در لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی، اعتبارات در نظر گرفته شده برای وزارت نیرو حدود ۹ هزار میلیارد تومان است که در بخش آب نسبت به سال ۹۸ افزایش دارد. امیدواریم با تصویب لایحه و قانونی شدن آن بتوانیم پروژه های سال  ۹۹ و نیمه ۱۴۰۰ را مطابق برنامه انجام دهیم .
وزیر نیرو درباره تسهیلات پنج میلیاردی از روسیه اظهار گرفت: مجوز این وام در سال ۹۵ از مجلس گرفته شد. دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایید طرف روس رسیده و طرح‌های زیادی برای دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار باقی مانده به طرف روسیه پیشنهاد شده است .
بر اساس اعلام این مقام مسئول، تمام طرح‌ها برای مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار مورد تایید دو طرف ایرانی و روسی قرار گرفته و در ابتدای سال میلادی، اقدامات مربوط به تشریفات اداری و تنظیمات قرارداد توسط دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات