ظرفیت‌های علمی در حوزه علوم انسانی و فرهنگی متناسب با زمان رشد نکرده است

ظرفیت‌های علمی در حوزه علوم انسانی و فرهنگی متناسب با زمان رشد نکرده است

به گزارش شهریار، حسن بنیانیان در نشست تخصصی نقش شهرداری‌ها در تحقق گام دوم انقلاب در بستر فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: در حوزه علوم انسانی دچار عقب افتادگی هستیم که برای جبران آن، گام نخست ایجاد تواضع در استاد دانشگاه، روحانیت و مدیران اجرایی است.

بنیانیان با بیان اینکه از طرفی به کشور آمریکا حمله می‌کنیم ولی در عمل عاشق کارهای آمریکا هستیم، گفت: ضمن اینکه به امریکا فحش می‌دهیم شیفته این هستیم که لباس تن ما آمریکایی باشد. نمادهای شهری ما در کل کشور و بازارهای مدرنی که ساخته می شود در تمام آنها غرب شیفتگی ما ایرانی ها به کالای غربی در سطح شهر موج می زند.

او تصریح کرد: ته ذهن ما این است که دین خدا علم نیست و وحی را علم نمی دانیم. ما نیاز به علم غرب و یافته های آنها داریم مشروط بر اینکه آن علم و تجربه را بومی کنیم و از فیلتر مبانی دینی خود عبور دهیم و بعد از آن استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در بخشی از بحث ها در کشور در مرز دنیا قرار داریم، افزود: در پزشکی تقریبا در مرز قرار داریم. بهترین پزشکان دنیا را در اختیار داریم و برای تحصیلات بیشتر آنها را به خارج از کشور هم فرستاده ایم. یکی از پیامدهای آن این است که در موضوعات پیجیده تر مثل علوم انسانی که اساسا اینها باید جامعه را مدیریت کنند، به اندازه کافی استعداد نداریم. حتی این تعداد هم که برای تحصیل به خارج از کشور رفته و برگشته اند، دور خود می چرخند.

بنیانیان ادامه داد: چرخیدن اینها تقصیر ما مدیران اجرایی است که تقاضایی از علم آنها نداریم. اگر تقاضا روی علم نباشد این علم مدام در جا می زند. اگر تقاضا باشد یک استاد دانشگاه وقتی می خواهد علم خود را کاربردی کند متوجه می شود با اینجا انطباق ندارد و باید مطالعات جدیدی انجام دهد.

او یادآور شد: حالا که شهرداری تبریز حرکت جدیدی را آغاز کرده باید به راستی گام دوم را در مدیریت شهری ترجمه کنید، مستند کنید، کتاب تولید کنید. در واقع باید این حرف کلی را به عملیات میدانی برسانید.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد:این عملیات میدانی مورد نیاز است. وقتی مقرر شده بیانیه گام دوم به کار میدانی و اجرایی تبدیل شود خلاء داریم. این خلاء را کارشناسان خوش ذوق که در میدان عمل هستند می توانند ایده پردازی کنند که چطور در مدرسه و میدان های شهر تجربه کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات