اختلال در رژیم طبیعی منابع آب شیرکوه در اثر دست اندازی های بشری و...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: در سال های اخیر تغییر اقلیم موجب کاهش شدید و یا قطع تغذیه حوزه آبریز دشت یزد- اردکان از شیرکوه شده است.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در جلسه ای که با حضور مسئولانی از اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و دانشگاه یزد و با موضوع شیرکوه و اهمیت نقش آن در تامین منابع آب استان برگزار شد، با بیان این که ارتفاع بلندترین نقطه شیرکوه که بخشی از رشته کوه های مرکزی ایران به شمار می رود، از سطح آب های آزاد در حدود 4 هزار و 75 متر است، اظهار کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، آب حاصل از ذوب برف و یا رواناب های تولید شده در ارتفاعات شیرکوه، اصلی ترین منبع تغذیه دشت یزد- اردکان می باشد.

وی دشت یزد- اردکان را مهمترین حوزه آبریز استان دانست و افزود: این دشت، تامین کننده آب شرب یزد ازمنابع آب های زیرزمینی محسوب می شود، بنابراین تغییر حجم این سفره آب زیرزمینی، از دغدغه های مهم شرکت آب منطقه ای یزد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، گفت: متاسفانه از سال 54-53 تا کنون شاهد افت سالیانه، به طور متوسط 44 سانتی متر هستیم که این افت باعث کسری مخزن تجمعی 4/4 میلیارد مترمکعب شده است.

وی با بیان این که در سال های اخیر تغییر اقلیم که از جمله تبعات اصلی آن کاهش باران و برف، افزایش دما و تغییر الگوی بارش است، موجب کاهش شدید و یا قطع تغذیه حوزه آبریز دشت یزد- اردکان از این منبع تغذیه شده است، خاطرنشان کرد: دست اندازی های بشری به خصوص در بالادست حوزه ها سبب به هم ریختن رژیم طبیعی این منطقه شده است.

جوادیان زاده در ادامه سخنان خود به وضعیت بارشی و رواناب در این منطقه اشاره کرد و گفت: براساس آمار ایستگاه تبخیر سنجی ده بالا، مقدار متوسط درجه حرارت سالیانه در 10 سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 1.6 درجه سانتی گراد افزایش داشته که این میزان برای فصل زمستان حدود 0.8 درجه سانتی گراد است.

وی افزود: مقدار بارندگی سالیانه در 10 سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 8 درصد کاهش داشته که این میزان نیز در فصل زمستان حدود 20 درصد می باشد.

این مسئول با بیان این که میزان سطح پوشش برفی طی 5 سال اخیر در این منطقه نسبت به متوسط 19 ساله حدود 45 درصد کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: کاهش میزان و مدت ماندگاری برف موجب کاهش تغذیه منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه ها شده به گونه ای که میزان رواناب رودخانه ده بالا در محل ایستگاه هیدرومتری باغستان در 10 سال اخیر نسبت به دراز مدت حدود 67 درصد کاهش داشته است که البته برداشت های غیرمجاز و ذخیره سازی های بشری نیز در این کاهش نقش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ایستگاه ده بالا مقایسه دو سال آبی 86-85 و 98-97 با بارندگی تقریبا مشابه نشان می دهد که سطح پوشش برف نسبت به سال آبی 86-85 با بارندگی 489 میلی متر حدود 77 درصد کاهش داشته و همچنین مقایسه رواناب این دو سال آبی در محل ایستگاه هیدرومتری باغستان نشان دهنده کاهش 55 درصدی رواناب در سال آبی 98-97 نسبت به سال آبی 86-85 است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که در حال حاضر افراد رفتار مناسبی با شیرکوه ندارند،تصریح کرد: طی 10 سال اخیر شاهد 300 هکتار توسعه اراضی متصرفی در ارتفاعات، افزایش چاه های غیرمجاز و ذخیره سازی های بی حساب سبب شده است که آسیب های زیادی به منابع آب این کوهستان حیاتی استان وارد شود.

وی در پایان اظهار امیدواری نمود که با ارتقاء سطح حفاظتی شیرکوه و با هماهنگی و همدلی بین دستگاه های مختلف و با توجه به آگاهی مردم استان، امکان حفاظت بیشتر از این منبع طبیعی و ارزشمند فراهم شود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات