برگزاری مانور تخصصی طرح اضطراری فرودگاه مهرآباد در ۲۸ تیر‌

برگزاری مانور تخصصی طرح اضطراری فرودگاه مهرآباد در ۲۸ تیر‌

www.BanaNews.irمعاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد از برگزاری مانور تخصصی طرح اضطراری این فرودگاه در ۲۸ تیر‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: در این مانور علاوه بر ارگان‌های تخصصی شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان هلال‌احمر، امداد و نجات، اورژانس و آتش‌نشانی تهران حضور دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از فارس، علی‌اصغر باریکانی امروز طی نشست خبری هماهنگی و اطلاع‌رسانی مانور طرح اضطراری  فرودگاه مهرآباد، اظهار داشت: ۶۵ درصد پروازهای کشور از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد انجام می‌شود و این فرودگاه در کنار فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) از اصلی‌ترین فرودگاه‌های کشور هستند.

وی ادامه داد: سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) مستندات و کتاب‌هایی دارد که تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی هوانوردی در آن اعلام شده است که در این‌باره مستندات در مورد طرح‌های اضطراری عملیات هوانوردی، در "داکیومنت ۹۱۳۷ " اعلام شده است و مبنای اجرای مانور طرح اضطراری فرودگاه مهرآباد نیز براساس همین داکیومنت است.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد با اشاره به اینکه مانور مذکور روز سه‌شنبه هفته آینده ۲۸ تیرماه ۱۳۹۰ اجرا می‌شود، گفت: این مانور با تلاش و هماهنگی تمامی ارگان‌‌ها و سازمان‌های همکار و ادارات شرکت فرودگاه‌های کشور اجرا خواهد شد.

باریکانی با بیان اینکه اجرای این مانور تمرینی برای دستیابی به سه هدف اصلی است، خاطرنشان کرد: ارتباطی که باید واحدهای اجرایی در مواقع اضطرار با یکدیگر داشته باشند تا با مشکلات اجرایی مواجه نشویم، یکی از اهداف مذکور است.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد با بیان اینکه فرماندهی واحد نیز یکی دیگر از موارد اساسی است، اضافه کرد: طبق مقررات داکیومنت ۹۱۳۷ کتاب ایمنی سازمان بین‌المللی هواپیمایی، لازم است فرماندهی واحدی برای اجرای مانور وجود داشته باشد که در این مانور مدیرکل فرودگاه مهرآباد (دهقان) فرماندهی مانور را برعهده دارد.

باریکانی به بررسی و بازبینی نحوه اجرای مانور توسط ارگان‌‌های مربوط از سوی واحد‌ ارزیابی اشاره کرد و افزود: واحد هماهنگی و ارزیابی فعالیت‌ اجرایی دستگاه‌ها را در حین عملیات مانور و یا اشتباهات احتمالی آنها را بررسی خواهد کرد.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد خاطرنشان کرد: در مانور فرودگاه مهرآباد آتش‌نشانی شهر تهران، آتش‌نشانی فرودگاه مهرآباد، ارگان‌های نظامی فرودگاه، اورژانس، هلال‌احمر، امداد و نجات و واحدهای زمینی و امدادرسانی هوایی آنها حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه در انتهای باند پروازی هواپیمایی برای اجرای عملیات مانور و اضطرار و تمرین امداد و نجات در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در مانور مذکور دو هواپیما به طور نمادین با یکدیگر برخورد می‌کنند و عملیات مانور آغاز می‌شود.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد افزود: لازم است آتش‌نشانی ظرف ۳ دقیقه به بالای سر هواپیمای حادثه دیده در انتهای باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد برسد و مجروحان را نجات دهد.

باریکانی خاطرنشان کرد: مقوله اضطرار در مانورها شامل تمرین فعالیت سریع در برخورد هواپیما‌ها با مانع یا زمین، وقوع زلزله، شعله‌ور شدن هواپیما و از این قبیل است.

معاون عملیات هوانوردی فرودگاه مهر‌آباد با اشاره به اینکه قبل و بعد از اجرای این مانور اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مناطق غربی ابرشهر تهران بیشتر با این مانور درگیر هستند اما تمامی تمهیدات در راستای افزایش ایمنی اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه این مانور برای اولین بار به شکل تخصصی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: فرودگاه مهرآباد جزو مناطق طبقه‌بندی شده است و برای اجرای مانور به ما تکلیف شده است اگر شرایط اضطرار بروز کرد توافقات انجام شود.

باریکانی خاطرنشان کرد: هماهنگی با خودروهای اطفاء حریق و امداد و نجات از قبل انجام شده است تا در صورت بروز شرایط اضطرار وارد عمل شوند.

 

 

    نظرات