مسکن‌مهر و شناسنامه فنی

مسکن‌مهر و شناسنامه فنی

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irابوالفضل صومعه‌لو معاون امور مسکن وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو‌سیما زمانی که داشت درباره کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها در شهر تهران به مجری که از او پرسیده بود «من اگر بخواهم در تهران یک ملک بخرم جایی وجود دارد که به من بگوید این ملک استاندارد است یا نه؟» پاسخ می‌داد، گفت: در تهران متاسفانه، شهرداری زیربار اجرای شناسنامه‌فنی نمی‌رود، اگر شناسنامه‌فنی برای ساخت‌وسازها اجباری شود، سازنده و مهندس‌ناظر موظف می‌شوند در هر مرحله از ساخت، مشخصات کامل آنچه انجام داده‌اند را در شناسنامه بنویسند و امضا کنند.

معاون مسکن وزیر راه‌‌وشهرسازی در طول گفت‌وگو، شناسنامه‌فنی ساختمان را ضامن رعایت کیفیت و استحکام سازه عنوان کرد. اما پرسشی که در حال‌حاضر در این‌باره وجود دارد این است: صرف‌نظر از عدم به رسمیت شناختن شناسنامه‌فنی ساختمان توسط شهرداری تهران، آیا در پروژه‌های مسکن‌مهر که کاملا تحت کنترل و تسلط وزارت‌ راه‌وشهرسازی قرار دارد و این وزارتخانه می‌تواند به راحتی آب خوردن، بعد از رویت نقص یا تخلف در ساخت این واحدها، جلوی پرداخت تسهیلات به سازنده را بگیرد، شناسنامه‌فنی وجود دارد؟ آیا سازنده‌های مسکن‌مهر موظف هستند شناسنامه‌فنی پرکنند؟

به نظر می‌رسد همان‌طور که شهرداری‌تهران به‌خاطر اینکه شناسنامه‌فنی ساختمان‌ را نوعی سرعت‌گیر برای سازنده‌ها می‌داند و اجرای آن را مانع صدور سریع پروانه ساختمانی و در نتیجه کاهش دریافتی از محل عوارض عنوان می‌کند، وزارت مسکن نیز برای پروژه‌های مسکن‌مهر آنچنان علاقه‌ای به صدور شناسنامه‌فنی ندارد؛ چرا که استفاده از این ابزار کیفی، ممکن است احتمال کاهش جذابیت و افت سرعت مسکن‌مهر را برای انبوه‌سازان افزایش دهد.

 

 

    نظرات