ماجرای تعیین اجاره بها بر اساس متراژ

ماجرای تعیین اجاره بها بر اساس متراژ

www.BanaNews.irاین روزها برخی از مالکان فرمول جدیدی برای تعیین نرخ رهن و اجاره واحدهای مسکونی خود در نظر می‌گیرند. عده‌ای از موجران در بازار اجاره مسکن که تعداد آنها اندک است، مبلغ رهن را برابر با میزان متراژ واحد مسکونی شان محاسبه می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد که چنین فرمول‌هایی بیشتر در مناطق شمال تهران دیده می‌شود.

رهن هر متر مربع یک میلیون تومان

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از مشاوران املاک فعال در خیابان ونک در این باره به دنیای اقتصاد گفت: این نحوه محاسبه نرخ رهن و اجاره در واقع به یک فرمول تبدیل شده است؛ یعنی اینکه هر متر مربع از یک واحد نوساز با کلیه امکانات به میزان یک میلیون تومان برای رهن ارزش دارد و این مساله به عنوان عرف در بازار اجاره از سوی مالکان شناخته می‌شود برای مثال مالک یک واحد نوساز ۳۰۰ متری درجه یک، رهن این واحد را ۳۰۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: حتی در برخی موارد ممکن است که مبلغ رهن از میزان متراژ هم بیشتر اعلام شود. برای نمونه واحدی ۲۵۸ متری در زعفرانیه که در فایل آن ذکر شده کاخی نوساز در دل طبیعت، تکرار نشدنی، غیرقابل تصور، سوپرلوکس واقعی، کلا ۵ واحد تک واحدی با شرایط رهن کامل؛ یعنی ۲۸۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

این مشاور املاک درباره فرمول تعیین نرخ اجاره از سوی اتحادیه اظهار کرد: در حال حاضر کمتر موجری بر اساس فرمول یک چهارم قیمت کل واحدش، رهن را تعیین می‌کند.

میلاد همچنین تصریح کرد: اگر در بازار اجاره از معیار مشخصی برای تعیین نرخ اجاره استفاده می‌شد هیچگاه نرخ‌های سلیقه‌ای را به کار نمی‌بردیم.

از طرف دیگر میزان اجاره بها که از سال گذشته تا به امروز نزدیک به ۲۰ درصد رشد داشته است چطور اتحادیه املاک می‌تواند طی یک ماه مالکان را راضی کند که از درصد‌های آنچنانی بگذرند و به رشد ۹ درصدی راضی شوند؟

وی افزود: مسوولان مربوطه باید آگاه باشند که مالکان برای رسیدن به خواسته خود در کوتاه‌ترین مدت راه‌های فرار را پیدا می‌کنند و از طرف دیگر میزان سوددهی بانک‌ها باعث شده تا مالکان از پول رهن چند ۱۰۰ میلیونی بگذرند و به دریافت اجاره ماهانه روی بیاورند برای مثال اگر رهن کامل واحدی ۱۰۰ میلیون تومان باشد مالک از دریافت آن خودداری می‌کند و ترجیح می‌دهد ماهانه ۳ میلیون تومان از مستاجر بگیرد.

تعیین اجاره بها بر اساس متریال

از سوی دیگر یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه اقدسیه تصریح کرد: معمولا اکثر موجران نرخ اجاره واحدشان را بر اساس نوع متریال، میزان امکانات و موقعیت قرارگیری ملک تعیین می‌کنند، اما در کنار این مساله عده‌ای از مالکان هم رهن و اجاره واحدشان را بر اساس قیمت متری اعلام می‌کنند و واحدهایی در برخی از مناطق مرغوب تهران شاید بیش از متری یک میلیون تومان برای رهن ارزش داشته باشد و ارزش برخی از واحدها هم در مناطق جنوبی تهران به بیش از ۱۰۰ هزار تومان نرسد.

 

 

    نظرات