پویش «نذر مهربانی» به مناسبت شب یلدا راه‌اندازی  ...

پویش «نذر مهربانی» به مناسبت شب یلدا راه‌اندازی ...

پویش «نذر مهربانی» به مناسبت شب یلدا راه‌اندازی شود/ ماندگاری ریزگردها در مقایسه با سال قبل 4 برابر شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به ذکر مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با اشاره به روز پژوهش، اظهارکرد: این روز را به همه پژوهشگران و محققان کشور، اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران فعال در این حوزه، بویژه مرکز پژوهش های شورای شهر مشهد تبریک عرض می‌کنیم.

وی افزود: بدون شک در جریان و مدار توسعه، موضوع پژوهش و مطالعات در ابعاد کاربردی و بنیادی و نشست های تخصصی برای هر سازمان اجتماعی راهگشا خواهد بود.

حیدری با بیان اینکه در جامعه پیچیده امروز، متغیرهای تاثیرگذار در فرآیندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا بسیار زیاد است، گفت: در چنین جامعه‌ای، تصمیم‌گیری بر مبنای رویکردهای فردی و همچنین حوزه اجرا کارساز نخواهد بود لذا بیش از پیش به کار مطالعاتی، علمی و پژوهشی مبتنی بر نیازهای هر سازمان اجتماعی نیازمندیم.

وی تاکید کرد: امروز مجال و فرصتی برای اداره جامعه بر مبنای مدل‌های آزمون و خطا نیست و همه باید در این جهت همت بگماریم.

حیدری در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این دوره، با تکیه بر رویکرد و نگاه و گفتمان اصلاحات، که برخاسته از آن است، علاوه بر اینکه به علم و دانش و اندیشه‌ورزی اهمیت می‌دهد، برمبنای سبقه تخصصی و علمی اعضای خود، به مقوله پژوهش نگاه ویژه‌ای داشته و تاکنون نیز سعی کرده‌ایم در کنار بررسی طرح‌ها و لوایح، حتما از نظرات تخصصی اساتید و پژهشگران نیز بهره ببریم.

وی با اشاره به مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد، گفت: این مجموعه را از انجام مطالعات بلندمدت و بنیادین برحذر داشتیم و تاکید شده تا بیشتر در خدمت کمیسیون های تخصصی شورا باشد که خوشبختانه در این جهت به موفقیت های خوبی نیز نائل شده‌ایم.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: امیدواریم با همین رویکرد و جهتگیری در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی، مصوباتی با پشتوانه پژوهشی و علمی داشته باشیم؛ روسای کمیسیون‌ها نیز باید اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند.

حیدری با بیان اینکه در شهر مشهد نیروهای انسانی کارآمدی در حوزه های پژوهشی و تخصصی دانشگاهی و مجامع مختلف داریم، گفت: بهره‌گیری از چنین سرمایه‌های ارزنده‌ای در کارگروهای مختلف ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از هدررفت منابع مالی و زمان، تصمیمات ما باید دارای پیوست‌های علمی و پژوهشی باشند و به شهردار محترم و معاونان ایشان نیز تاکید می‌کنیم که در سیاستگذاری‌ها و حوزه ارائه‌‎ خدمات شهر نیز به این رویکرد توجه ویژه داشته باشند.

روز حمل نقل و رانندگان، دومین مناسبت هفته جاری بود که رئیس شورای شهر مشهد در هفتاد و نهمین جلسه علنی شورا به آن پرداخت و با تبریک این روز به همه فعالان و چهره‌های سخت‌کوش و پرتلاش این حوزه که نقش بسزایی در توسعه شهر و کشور دارند، اعم از رانندگان درونشهری و برونشهری، گفت: 26 آذرماه نشان روشنی از خدمت‌گذاری رانندگان است که به فرمان بیانگذار کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفتند و به منظور تخیله بارها انباشته شده به بنادر جنوبی کشور راهی شدند.

حیدری با بیان اینکه درکنار رانندگان برونشهری که نیازهای مردم را از اقصی نقاط کشور در شرایطی صعب و دشوار و به دور از خانواده، جابجا می‌کنند، فعالان حوزه حمل‌ونقل درونشهری نیز زحمات بسیاری متحمل می‌شوند، خاطرنشان کرد: این روز را به همکارمان در شورای شهر مشهد و رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک، جناب آقای بهاروند که از چهره‌های حمل‌ونقلی استان هستند، و همچنین به همکاران حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد و سازمان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی و حوزه بهره‌برداری قطارشهری تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم؛ عزیزان زحمتکشی که با همه محدودیت‌ها، شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و سعی می‌کنند نقش اثرگذار خود را در حمل و نقل درونشهری دنبال کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای پنجم شهر مشهد فعالیت‌های ارزشمندی برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک انجام داده و تمام تلاش ما این است که با فراهم کردن زیرساخت ها و ابزارها و امکانات لازم، خدمات مناسبتری به شهروندان ارائه کنیم.

حیدری به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده حوزه حمل‌ونقل عمومی پرداخت و ضمن تقدیر از زحمات مدیرعامل پیشین سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، اظهارکرد: در حال حاضر حدود 1842 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر با میانگین عمر 8 سال داریم که عمر استاندارد 5 سال است؛ البته میانگین عمر اتوبوس‌های متعلق به شهرداری مشهد پایین‌تر از این میانگین است.

وی همچنین با بیان اینکه روزانه 210 هزارنفر مسافر از طریق خطوط قطارشهری جابجا می‌شوند، گفت: امیدواریم با تمهیدات، همراهی و حمایت دولت در تامین واگن‌های خط یک قطارشهری، بتوانیم به ظرفیت خط یک اضافه کنیم چراکه در زمان های پیک، شرایط بحرانی در این مسیر داریم.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: شهروندان عزیز باید بدانند که تنها 30 درصد از هزینه‌های جاری خطوط قطارشهری و اتوبوس را پرداخت می‌کنند و سالانه در بودجه شهرداری حدود 400 میلیاردتومان یارانه برای این دو حوزه پرداخت می‌کنیم.

حیدری در ادامه صحبت های خود با اشاره به 27 آذرماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه و شهادت دکتر مفتح، گفت: روحانیون برجسته، اندیشمندان و تئوریسین‌های بزرگی همچون شهید بهشتی، شهید مفتح و ... پیش از انقلاب، از محیط حوزه به دانشگاه رفتند و نقش تاثیرگذاری در تعامل با دانشجویان داشتند؛ اندیشه های ناب ایشان در موضوعات مختلفی همچون اداره جامعه و حقوق مردم کماکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فضایی که جریان دین‌گریزی و اندیشه‌های مارکسیستی در دانشگاه‌ها مطرح بود، حضور این عزیزان در دانشگاه‌ها توانست نسلی انقلابی، مسلمان و روشنفکر را به جامعه عرضه کند که بعدها پایه‌های اساسی اداره جامعه شدند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: دانشگاه امروز نیازمند حوزویانی است که با نگاه واقع‌بینانه به دانشگاه، مبتنی بر نیازها و خواست دانشجویان و متناسب با واقعیت‌های موجود بتوانند با بدنه دانشگاهی در تعامل باشند و متقابلا دانشجویان هم نیازمند تعامل و ارتباط با روحانیت اندیشمند و زمان‌شناس هستند و نقش‌آفرینی هر دو قشر در جامعه موثر است.

27 آذرماه، روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری، مناسب دیگری بود که حیدری در این جلسه به آن پرداخت و از آن بعنوان معضلی یاد کرد که خاورمیانه به ویژه در دهه اخیر گرفتار آن بوده و هست.

حیدری گفت: در سال‌های اخیر، دیدگاه‌ها و اندیشه‌های افراطی‌گری و خشونت‌آمیزی اغلب با نام دین در کشورهای اسلامی و منطقه حضور پیدا کرده‌اند و خسارت‌های زیادی هم به بار آورده‌اند.

وی با بیان اینکه اندیشه‌های اسلام ناب و رحمانی با این نگاه افراطی فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: امیدواریم با ترویج این اندیشه، جامعه بین‌المللی و منطقه از این فضا فاصله بگیرد.

حیدری در ادامه به شنبه، 30 آذرماه و شب یلدا پرداخت و گفت: شب یلدا، آیین پاسداشت و تکریم خانواده و تکریم باهم بودن است؛ شبی که بخاطر دقیقه‌ای، بلندترین شب نام گرفته است. دقیقه‌ای بابرکت، چراکه افراد را کنار هم قرار می‌دهد و نشان از زکاوت و هوش و فرهنگ ایرانی است که عناصر فرهنگی ریشه دار خود را با بهره‌گیری از آداب و جشن‌های آیینی به یکدیگر پیوند می‌زند.

وی تصریح کرد: از اصالت این شب و نقش محوری بزرگترها باید صیانت کنیم و مهربانی و صلح و صفا را به واسطه آن بسط دهیم.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: از سازمان فرهنگی و اجتماعی و همچنین روابط عمومی شهرداری می‌خواهیم پویش نذر مهربانی را همچون سال گذشته راه‌اندازی کنند تا با مشارکت مردم در این شب، بتوانیم امکاناتی برای مناطق محروم و کم‌برخوردار و اقشار ضعیف جامعه فراهم آوریم و همه لحظات خوشی را در کنار خانواده خود داشته باشند؛ مردم ما نشان داده‌اند که در سختی‌ها و مشقت‌ها حاضرند شادی‌های خود را تقسیم کنند.

حیدری گفت: علی‌رغم زمان کوتاه پیش رو، همکاران ما در شهرداری نشان‌داده‌اند که میتوانند این پویش را به بهترین شکل اجرایی کنند و اقدام ارزشمندی را در شرایط دشوار اقتصادی امروز، رقم بزنند.

پس از مناسبت‌های هفته جاری، حیدری به یکی از معضلات گریبانگیر این روزهای کلانشهرهای کشور و بویژه مشهد یعنی آلودگی هوا پرداخت و تصریح کرد: براساس گزارش مرکز پایش آلاینده‎‌های زیست محیطی شهرداری، وضعیت مشهد نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و از 271 روز گذشته در سال جاری، 236 روز پاک و قابل قبول، 32 روز ناسالم برای گروه‎های حساس و 2 روز هم ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده است.

حیدری با بیان اینکه شاخص‌های آلایندگی هوا در سال جاری وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته داشته است، افزود: این شاخص در سال 97، هفتاد و پنج بوده که خوشبختانه امسال 55 است؛ ولی در عین حال مشکلات و چالش‌های جدی در این حوزه داریم و نیازمند چاره‌اندیشی مناسب هستیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون خدمات‌شهری شورا هفته گذشته جلسه اضطراری کارگروه بحران را تشکیل داد و در آن همه دستگاه‌های ذی‌ربط با آلودگی‌هوا دعوت شده‌ بودند؛ ظرف هفته آینده برنامه کوتاه‌مدتی برای کنترل و مدیریت این موضوع ارائه خواهد شد.

حیدری با اشاره به اینکه مدیریت شهری مشهد در بحث درازمدت تلاش‌های جدی برای کاهش آلودگی هوا انجام داده و مهمترین تلاش شورای پنجم در این خصوص، موضوع گسترش حمل‌ونقل ریلی و قطارشهری است، گفت: درحال حاضر احداث هرکیلومتر مترو، 650 میلیاردتومان هزینه دارد ولی با همه این شرایط و تنگناهای اقتصادی، ما ظرفیت‌ها و امکانات تامین منابع را در اختیار مدیریت شهری قرار داده‌ایم.

وی تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه خطوط بی‌آرتی با لحاظ این که محدودیتی برای شهروندان ایجاد نکند و ... را از دیگر اقدامات مدیریت شهری در جهت افزایش امکانات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی دانست و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که در مقطع فعلی، دولت محترم به قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی در زمینه حمایت از حمل‌ونقل عمومی همچون قانون اصلاح الگوی مصرف، قانون هوای پاک، سهم عوارض شهرداری از مصرف بنزین و ... عمل کند.

حیدری افزود: با توجه به افزایش قیمت بنزین، اگر بستر مناسبی برای حمل‌و‌نقل عمومی داشته باشیم، میتوان مردم را تشویق کرد و محدودیت‌هایی برای حمل‌ونقل شخصی و خودروهای تک‌سرنشین اعمال نمود.

وی در ادامه تصریح کرد: در خبرها شنیدیم دولت به شهرداری تهران امکان اختصاص اعتبار از محل قوانین فوق را داده است؛ شهردار محترم نیز باید سهم شهرداری مشهد را از دولت مطالبه کند و چنانچه اختصاص اعتباری در زمینه خرید اتوبوس‌های جدید پیش بینی شده، سهم مشهد از دولت دریافت شود.

حیدری با بیان اینکه مشارکت و همراهی مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی خیلی میتواند به کاهش آلودگی‌هوا کمک کند، اظهارکرد: البته کاهش آلودگی‌ها، نیازمند نقش مدیریت عالی استان نیز هست؛ براساس آمارها، ماندگاری ریزگردها در مقایسه با سال قبل بیش از 4 برابر شده و از 3 روز به 13 روز افزایش یافته است.

وی افزود: این افزایش ماندگاری نشان‌دهنده این است که دشت‌های اطراف مشهد میتواند کانون بحران باشد؛ این دشت‌ها، جدای از بحث‌های برون مرزی است که دولت محترم و استانداری و نهادهای ذی‌ربط برای کنترل و تثبیت ریزگردها باید ایفای نقش داشته باشند؛ با کنترل عوامل بیرونی، میتوان شرایط مناسبی برای شهروندان فراهم کنیم.

رئیس شورای شهر مشهد در پایان گفت: آمارهای دانشگاه علوم پزشکی درخصوص تاثیر آلودگی‌ها بر مرگ‌ومیر افراد بسیار نگران‌کننده است و در این خصوص دستگاه‌های دخیل باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و مدیریت شهری نیز با جدیت و تلاش بیشتر کار را دنبال کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات