سومین نشست تخصصی نمایندگان گنجینه آب سراسر کشور در اهواز...

سومین نشست تخصصی نمایندگان گنجینه ملی آب ایران با حضور نمایندگان گنجینه آب سراسر کشور یکشنبه 24 آذر ماه جاری در سالن جلسات هتل بوستان اهواز برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، سومین نشست تخصصی نمایندگان گنجینه آب کشور، یکشنبه 24 آذر ماه با حضور نمایندگان وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب ایران، مؤسسه ی گنجینه ملی آب ایران، شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با هدف طرح مشکلات، ارائه پیشنهادات و اعلام برنامه های کلان مؤسسه گنجینه ملی آب ایران در سالن جلسات هتل بوستان اهواز برگزار شد.
"محمد امین ایزدجو" مدیریت مهندسی عمومی و گردشگری سازمان آب و برق خوزستان، در آغاز جلسه ضمن بیان کلیاتی در خصوص اهمیت و جایگاه استان خوزستان در کشور، گفت: وجود رودخانه های بزرگی هم چون کارون، دز، کرخه، جراحی (مارون) و زهره (هندیجان) با ده ها شاخه فرعی و چشمه سارهای فراوان و همچنین دشت های مسطح و حاصلخیز جنوب غرب ایران و بویژه خوزستان را به یکی از مناطق مستعد برای سکونت انسان ها در دوره های مختلف تبدیل کرده است.

ایزدجو افزود: در طول تاریخ جوامع انسانی ساکن این منطقه آثار و سازه های بی نظیری در جهت حفاظت، مهار، نگهداری و بهره برداری صحیح از آب ایجاد کرده اند که نمونه ی آن ها را میتوان در اقصی نقاط این استان مشاهده کرد. چنانچه، تا کنون قریب به 500 اثر و سازه آبیِ تاریخی شامل انواع سد، پُل، پُل- بند، حمام، اباره (کانال آب بر)، آسیاب، انهار سنتی، تونل، قنات و غیره توسط گروه گنجینه آب و سازه های آبی تاریخی در سطح استان خوزستان شناسایی شده و این نشان دهنده آن است که خوزستان از حیث تعداد و قدمت آثار و سازه های آبی تاریخی، جزو غنی ترین مناطق جهان به شمار میرود.

در ادامه ایزدجو ضمن تأکید بر اهمیت شناخت هر چه بیشتر این آثار، با اشاره به اهمیت مقوله گردشگری بویژه در حوزه منابع و تأسیسات آبی، ضمن معرفی ظرفیت های استان خوزستان در این حوزه، گزارشی از فعالیت های سازمان آب و برق خوزستان ارائه و تصریح کرد: می توان این مقوله را در کلیه استانها با استفاده از ظرفیت های موجود انجام داد و در راستای توسعه گردشگری کشور گامهای مؤثری برداشت.
در ادامه جلسه، "رضا راعی" ریاست مؤسسه گنجینه ملی آب ایران طی گزارشی تصویری به تشریح رویکردهای نوین آن مؤسسه پرداخت. وی با اشاره به تاریخچه مؤسسه گنجینه ملی آب ایران، گفت: پیشنهاد گنجینه آب در سال 1371 توسط اینجانب مطرح و در سال 1376 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.
راعی گفت: در نشست های پیشین ما به دنبال یک نقشه راه برای گنجینه آب بودیم تا بواسطه¬ آن برنامه‌های آینده و اهداف مؤسسه مشخص شود که خوشبختانه امروز به آن دست یافته ایم.
ریاست مؤسسه گنجینه ملی آب ایران در ادامه بر اهمیت مدیریت مشارکتی و استفاده از خرد جمعی در اداره گنجینه ملی آب تأکید کرد و اظهار داشت یکی از اهداف این نشست کما فی السابق بهره‌گیری از خرد جمعی شما همکاران است.
رضا راعی در مورد پروژه‌های مرتبط با حفظ آثار و ابنیه آبی گفت: باید در استان‌ها ظرفیت سازی کنیم و با مشارکت و هم اندیشی با یکدیگر در این راستا گام برداریم؛ چنانکه امروز طرح¬هایی همچون تاریخ شفاهی آب ایران، محلات بازآفرینی شهری و ایجاد موزه های خصوصی توسط مؤسسه گنجینه ملی آب ایران تعریف شده و امید است با همیاری و همکاری گنجینه های آب کشور تکمیل و به مرحله اجرایی برسند.
وی همچنین بر ضرورت انعقاد تفاهم نامه با سایر نهادها و ارگان ها از جمله وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت آموزش و پرورش و غیره تأکید و اشاره کرد: برخی کشورهای دنیا تجارب گذشتگان خود را در زمینه آب بازنگری کرده و به صورتی نوین مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند و نباید به میراث مادی، معنوی و فرهنگی آب نگاهی صرفاً موزه‌ای داشت.

راعی در ادامه ضمن اشاره به طرح گردآب (گردشگری آب) و همچنین مطالعات جامع سازه¬های آبی تاریخی استان خوزستان که توسط سازمان آب و برق خوزستان تعریف شده و به مرحله اجرا رسیده است، گفت: این طرح ها از جمله طرح-های پیشرو در سطح وزارت نیرو و کشور محسوب می شوند که می توانند نمونه و الگویی مناسب برای سایر استانها محسوب شوند.

ریاست مؤسسه گنجینه ملی آب ایران در پایان سخنان خود تأکید کرد باید با همکاری یکدیگر تلاش کنیم که جایگاه و اهمیت گنجینه آب در میان شرکت‌های آب منطقه ای ارتقا یابد.
در ادامه جلسه نیز هر یک از نمایندگان شرکت‌های حاضر، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را برای برطرف سازی مشکلات و چالش‌های موجود در این حوزه ارائه دادند. همچنین از کتاب انتشار یافته توسط شرکت آب منطقه استان لرستان رونمایی و از پدیدآورندگان آن تجلیل شد.
سومین نشست تخصصی نمایندگان گنجینه آب سراسر کشور با ارائه بیانیه ای که به امضای تمامی حاضران در جلسه رسید، 24 آذرماه در سالن جلسات هتل بوستان اهواز به کار خود پایان داد.

.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات