ابلاغ برنامه مدیریت پسماند استان‌های شمالی از سوی رییس جمهوری

ابلاغ برنامه مدیریت پسماند استان‌های شمالی از سوی رییس جمهوری


حسن پسندیده در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از چالش‌های زیست‌محیطی مهم و جدی از چند دهه گذشته تاکنون در کشور عدم اقدام لازم و موثر برای ساماندهی و بهبود وضعیت مدیریت پسماندها به‌ویژه در استان‌های شمالی است که این موضوع آلودگی‌های جدی زیست محیطی در آب، خاک و هوا را به دنبال داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه روزانه حدود ۶۰۰۰ تن پسماند در استان‌های ساحلی شمالی با سرانه هر نفر بیش از ۹۰۰ گرم در روز تولید می‌شود، گفت: سهم قابل توجهی از پسماندهای عادی این استان‌ها مربوط به گردشگران است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ازاین‌ رو سازمان حفاظت محیط زیست طی سال گذشته گزارش آسیب‌شناسی مدیریت پسماندها در کشور و استان‌های ساحلی را به اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - ارائه کرد و بر این اساس مقرر شد که برنامه عملیاتی برای مدیریت پسماندها با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و با مشارکت وزارت کشور، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه تهیه و تدوین شود.

به گفته پسندیده سازمان حفاظت محیط زیست ضمن در اولویت قرار دادن استان‌های شمالی گیلان و مازندران که دارای مشکلات حادتری در زمینه مدیریت پسماندها هستند نسبت به مطالعه و تدوین برنامه مدیریت پسماند با عنوان «نقشه راه و برنامه اقدام راهبردی مدیریت پسماند استان‌های شمالی و ارائه برنامه عملیاتی» اقدام و ضمن هم‌اندیشی با کارگروه‌های ملی و کمیته‌های راهبردی مدیریت پسماند، نظرات دستگاه‌های مرتبط را نیز اعمال کرد.

وی افزود: برنامه و نقشه راه ساماندهی وضعیت مدیریت پسماندهای ساحلی در نیمه دوم آذرماه امسال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به استحضار رییس جمهوری رسید و او دستور اجرای آن را ابلاغ کرد. این نقشه راهبردی بر اساس ارزیابی، آمایش سرزمینی و با مطالعه و شناسایی تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مدیریت پسماندهای عادی و خانگی در این استان‌ها تهیه شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اجرای نظام‌مند و یکپارچه این برنامه و پرهیز از فعالیت‌های متفرقه می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی فعلی را در حداقل زمان ممکن کاهش دهد، گفت: برای حل چالش‌های زیست محیطی و مدیریت پسماندها در کشور، حمایت و هدایت سرمایه‌گذاری از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ضروری است. این امر می‌تواند موجب ترغیب ورود بخش خصوصی و پیمانکاران دارای صلاحیت به این حوزه شود که نتیجه آن برون رفت از مخاطرات جدی محیط زیستی ناشی از ضعف و بی توجهی به مدیریت پسماندها در کشور است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات