دکتر ناصری در نشست تخصصی با هیات ژاپنی مطرح کرد: پسماند شهرداری شیراز در کشور پیشرو است

دکتر ناصری در نشست تخصصی با هیات ژاپنی مطرح کرد: پسماند شهرداری شیراز در کشور پیشرو است

به گزارش روابط عمومی وامور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «علی ناصری» در نشست کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با حضور هیات تخصصی از کشور ژاپن و مقامات ارشد شهری و استانی با موضوع تبدیل پسماند به انرژی برگزار شد، گفت: در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد( UNEP) پسماند را اشیایی تعریف می‌کند که مالکشان انها را نمی‌خواهند، یانیازی به انها ندارند و نهایتا به پردازش و یا دفع نیاز دارند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه جوامع امروزی حفظ محیط‌زیست را از اولویتهای اولیه خود می‌دانند تصریح کرد: چرخه بازگشت مواد به طبیعت از طریق بازیافت و استفاده مجدد آن و بازده اقتصادی از مهمترین تلاشها برای دستیابی به پایداری زیست محیطی است.
وی، حفظ منابع طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ به دلیل نگرانی‌ها در مورد نرخ بالای مصرف منابع محدود مواد و انرژی کره زمین را یکی از مهمترین دلایل اهمیت مدیریت پسماند عنوان کرد.
وی با اشاره به جلوگیری از آلودگی محیط زیست به عنوان یکی دیگر از دلایل مهم مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: الودگی حتی در مقادیر کم آن باعث تغییر در وضعیت محیط‌زیست (اتمسفر، آب و خاک ) می‌شود که با ورود پسماند به چرخه طبیعت (مانند نشت شیرابه از محلهای دفن به سفره‌‌‌های اب زیرزمینی و سایر موارد) محیط‌زیست به ویژه فضاهای شهری دچار اسیب جدی ‌می‌شود، بنابراین نیازمند یک استراتژی جامع به منظور مدیریت پسماند برای کاهش فشار ‌وارد بر محیط‌زیست، با هزینه‌های مقرون به صرفه وجود دارد.
دکتر ناصری اتخاذ رویکرد یکپارچه و جامع کاهش پسماند تولیدی و یامدیریت پسماند تولید شده به روشی پایدار، محیط زیستی و اقتصادی را با توجه به سیستم جهان طبیعت و یا محیط‌های شهری از ضرورتهای دیگر توجه به مدیریت پسماند دانست و ادامه داد: برنامه‌ریزی و ساماندهی نظام مالی مراحل مختلف مدیریت پسماند یکی از مهمترین ضرورت توجه به سیستم مدیریت پسماند است.
وی با اشاره به توجه به حفظ نظافت و بهداشت در مضامین فرهنگی و دینی مردم ایران گفت: در همه رفتارهای فردی و اجتماعی ما ایرانیان همواره جمع‌‌آوری و دورکردن ضایعات و پسماندها از محل زندگی و کار از دیرباز مورد توجه ویژه بوده است و به همین دلیل به دانش مرتبط به آن نیز دست یافته‌اند به‌ گونه‌ای که شیخ بهایی جز نخستین کسانی بوده که از بیوگاز حاصل از زیست توده(فاضلاب حمام) استفاده کرده و آن را به عنوان سوخت یک حمام به کار گرفته است.
ناصری گفت: شروع مدیریت پسماند در ایران همزمان با تاسیس نخستین شهرداری در کشور در سال ۱۲۹۰ است و از اوایل دهه ۱۳۶۹ با فعالیتهایی که شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ برای گسترش و توسعه‌ی خدمات شهری آغازکردند، نشانه‌هایی از تحول در سیستم مدیریت پسماند در ایران را شاهد هستیم.
به گفته وی، سازمانی به نام مدیریت پسماند در شهرداری شیراز از سال ۱۳۷۷ باهدف بهبود وضعیت نظافت شهری و ارتقا مدیریت پسماندها تشکیل و با تصویب قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ گام مهمی در زمینه قانونمند کردن مدیریت پسماندها در کشور برداشته شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بر اساس قانون، سازمان موظف به همه امور پشتیبانی مدیریت پسماندها به صورت واحد است که در زمینه‌های برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جداسازی، ذخیره‌سازی، جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندهای عادی، آموزش و اطلاع‌رسانی اقدام میکند.
ناصری گفت: با فناوریهای موجود، میانگین سالانه استخراج گاز از محل‌های دفن زباله حدود ۷ مترمکعب از هر تن زباله است که در مقایسه با بازده نظری تولید بیوگاز بسیار پایین است.
وی ادامه داد: استخراج گاز در این شرایط برای شهرهای بسیار بزرگ مقرون به صرفه خواهد بود اما با بهره‌گیری از فرایند هضم بی‌هوازی زباله‌های فسادپذیر، مجموع بیوگاز قابل تولید در کشور (با فرض۶۰ درصد بازدهی فرایند)، ۱۶۴۵/۷ میلیون متر مکعب بیوگاز در سال خواهد بود.
به گفته ناصری از منابع فوق به طور میانگین، سالیانه بیوگازی معادل ۹۱۷۵ میلیون مترمکعب متان قابل استحصال است.
وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری مشترک می‌توان گامهای مهمی در مسیر اهداف سازمانی که در بخش تبدیل پسماند به انرژی و زباله سوز است دست یافت و همکاریها را توسعه داد.
دکتر ناصری ادامه داد: دفتر آژانس همکاری‌های بین‌المللی کشور ژاپن (جایکا) بمنظور تعامل در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های فنی و اقتصادی با دعوت وزارت کشور به ایران آمدند.
وی ادامه داد: شیراز شهری با قدمتی بالغ بر ۶ هزارسال تاریخچه غنی، به همراه مردمانی مهربان، نوع‌دوست و دانشگاه‌های پربار است و همچنین نخستین شهر در کشور که طرح تفصیلی مدیریت پسماند را بر مبنای طرح جامع آن در دوره پنجم شورای اسلامی کلانشهر شیراز و در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در ۱۳ بند و ۸۵ ردیف شرح خدمات از تفکیک از مبدا تا یک مرحله پس از دفن در صحن علنی به اتفاق آراء تصویب کرد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: به منظوراجرای این طرح تفصیلی و همچنین توانمندترکردن سازمان مدیریت پسماند، در این کمیسیون پروفسور یوشیدا و پروفسور کاکوتا از کشور ژاپن و خانم کویاباشی و مهندس فرید قادری از دفتر جایکا (سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن در دفتر ایران در تهران)، مهندس محمود خانی، مهندس سامی و مهندس روح نواز از حوزه وزارت کشور حضور داشتند.
وی با اشاره به بازدید این هیات تخصصی از سایت مدیریت پسماند برمشور شیراز در روز گذشته افزود: جلسه دیگری امروز به میزبانی کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری با هیات ژاپنی برگزار شد که در این جلسه پروفسور کاکوتا گزارشی در رابطه با آخرین فناوری‌های زباله سوز و تبدیل به انرژی ارائه کرد.
وی افزود: همچنین در این جلسه، نمایندگانی از سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره کل استاندارد، فرمانداری شیراز و استانداری حضور داشتند که گزارشی از آخرین فناوری‌های زباله سوز و تبدیل به انرژی ارائه شد.
وی با بیان اینکه دستور کار کمیسیون در رابطه با حوزه پسماند و استحصال انرژی از پسماند و فناوری‌های نوین حوزه پسماند به ویژه فناوری‌های نوین زباله سوز از ساعت ۸ تا ۱۳ امروز با حضور شهرداران از کلیه شهرستان‌های استان فارس با جمعیت بالای 200 هزار نفر، سازمان محیط زیست جهاد کشاورزی، آب، اداره کل استاندارد، فرمانداری شیراز و استانداری فارس در ساختمان شورای شهر شیراز برگزار شد،گفت: با توجه به اینکه سازمان جایکا در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه مدیریت پسماند و مدیریت بحران همکاری‌های خوبی با ایران داشته است که در راستای تحکیم روابط با شهرداری شیراز و شهرداری‌های استان فارس با سازمان جایکا این نشست برگزار و مقرر شد که سازمان مدیریت پسماند کلانشهر شهرداری شیراز ارتباطات خود را با دفتر جایکا در تهران گسترش دهد که از این طریق بتوانیم هم از نظرات فنی متخصصان این سازمان در حوزه مدیریت پسماند بیشتر بهره ببریم و هم رایزنی‌هایی را از طریق وزارت کشور و به ویژه سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور،همکاری و تعامل را در این حوزه با کشور ژاپن افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه همکاری ها با این سازمان خارجی در زمینه انتقال تکنولوژی‌های روز حوزه پسماند با شهرداری شیراز در آینده افزایش خواهد یافت،گفت: کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر شیراز ضمن نظارت بر روند کار تلاش می‌کند تا طرح تفصیلی مدیریت پسماند به بهترین شکل خود در سطح شهر شیراز به اجرا در اید.
پروفسور یوشیدا نیز در حاشیه نشست با اعضاء کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز و سایر مدیران استانی و شهری با اشاره به بازدید از مدیریت پسماند برمشور گفت: بالاترین نمره که به سایتهای مدیریت پسماند در سراسر جهان داده می‌شود نمره ۴ است که در این رتبه‌بندی حوزه مدیریت پسماند برمشور شیراز نمره ۳ را به خود اختصاص  خواهد داد.
وی در این جلسه نسبت به همکاری‌های دوجانبه در بالاترین سطح به ویژه در حوزه‌های فنی، مدیریت پسماند و مدیریت بحران اعلام آمادگی کرد.
مهندس «فرید قادری» کارشناس برنامه ریزی سازمان جایکا در دفتر ایران نیز در این جلسه از آمادگی تدوین برنامه‌های مشترک برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و فنی جایکا با شهرداری شیراز خبر داد.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات