هدایت 20 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌ها برای تغذیه دشت‌ شهرکرد

مدیر اداره منابع آب شهرستان شهرکرد گفت: با اجرای طرح تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی، 20 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی در دشت شهرکرد به حوضچه‌های این طرح هدایت می‌شود.

به‌گزارش روابط عمومی آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری، "سید هاشم فاطمی" با حضور در شورای شهر هفشجان و نشست با کشاورزان و معاونت منابع طبیعی استان درخصوص مشکلات آبی این شهر با اشاره به ممنوعه بودن اکثر دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری گفت: آب قابل برنامه‌ریزی و روان‌آب‌ها در فصل بارش از دسترس این دشت‌ها خارج است، در حالی‌که در فصل بارش بیش از 20 میلیون مترمکعب آب از حوضه خارج می‌شود.
مدیر منابع آب شهرستان شهرکرد ادامه داد: شهر هفشجان نزدیک خروجی دشت است و هنوز مشکلات حاد آبی مثل سایر نقاط استان گریبانگیر این شهر نشده است، بنابراین با اجرای طرح مهار رواناب‌ها، با توجه به آبرفتی بودن زمین علاوه بر پرآب شدن چاه‌های زیردست، هم مرغزار شهرکرد احیا می‌شود و هم از گرد و غبار مناطق اطراف کاسته خواهد شد.
فاطمی با تبیین طرح گفت: حوضچه‌های تغذیه مصنوعی به‌منظور مهار روان‌آب‌ها در بالادست احداث خواهد شد که آب ذخیره شده در آنها پس از پمپاژ به زمین‌ها در اختیار کشاورزان قرار گرفته و سرریز حوضچه‌ها نیز برای احیای مرغزار شهرکرد به این دشت هدایت خواهد شد.
وی افزود: اواخر سال 97 و ابتدای سال جاری در حدود 8 میلیون متر مکعب آب یعنی تقریباً 6 برابر ظرفیت سد چشمه زنه سرریز این سد بوده است که این مقدار منهای آب‌های مازادی بود که از دره‌های بالادست جاری شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری

    شركت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات