وزیر نیرو :طرح آمایش آب‌محور باید به مطالبه اجتماعی تبدیل...

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو به همراه مهندس حاج رسولی ها مدیر عامل سرکت مدیریت منابع آب ایران و مهندس حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آبفای کشور در پایان سفر به استان کردستان شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش های آنان پاسخ گفت.

وزیر نیرو در این نشست با دعوت از رسانه‌ها برای تبدیل موضوع تصویب طرح آمایش آب‌محور به یک مطالبه اجتماعی در کشور گفت: گاهی منابع آب و انرژی موردنیاز طرح‌های توسعه استان‌ها از مجموع آب موجود و انرژی قابل استحصال کشور بیشتر است.

رضا اردکانیان با اشاره به اینکه همکاران سازمان برنامه و بودجه در حال فعالیت روی این موضوع هستند، افزود: ما بنا را در وزارت نیرو بر نگرش کارشناسی قرار داده‌ایم تا از طرح‌های موجود در استان‌ها و مطالعات همکاران در سازمان برنامه و بودجه استفاده کرده و با محوریت آب و اجرای طرح آمایش آب محور، به سهم خود تلاش کنیم این دغدغه را از استان‌های کم آب و پر آب دور کنیم.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ادامه داد: علاوه بر تشکیل این کارگروه ملی در تمامی استان‌ها نیز طرح مصوب سازگاری با کم آبی در حال تدوین است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این طرح که با هدف استفاده بهتر از آب اجرا شده، تنها مربوط به استان‌های کم آب نبوده، بلکه تمامی استان‌ها از جمله استان‌های پرآب را نیز شامل می‌شود.
اردکانیان با تاکید بر اینکه با تنوع جغرافیایی، آب و هوایی و زیست محیطی موجود، امکان دستیابی همه استان‌ها در همه عرصه‌ها به شاخصی یکسان امکان پذیر نیست، گفت: این نوع نگرش دقیقا ضد نگاه آمایشی است و قرار گرفتن در این مسیر، ما را از هدف که همانا رضایتمندی مردمی است دور می‌کند، بنابراین می‌بایست اساس را بر ظرفیت‌های بالقوه قرار دهیم.

تخصیص 3 برابری آب برای اراضی کشاورزی استان کردستان
وزیر نیرو در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران برای اعلام یک خبر خوش برای کشاورزان استان کردستان گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، تخصیص آب برای اراضی کشاورزی استان کردستان بیش از سه برابر شد.
اردکانیان با اشاره به آغاز پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از نیمه دوم امسال در سراسر کشور، گفت: بر اساس این پویش مقرر شده است در 6 ماهه دوم امسال 227 طرح بزرگ صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد تومان در 31 استان کشور به بهره‌برداری برسد.
وی ادامه داد: با افتتاح پروژه‌های استان کردستان تاکنون 69 پروژه پویش با اعتباری بالغ بر 6 هزار و 500 میلیارد تومان در 10 استان کشور به بهره‌برداری رسیده است.
اردکانیان با اشاره به اینکه برگزاری جلسه ارتباط مردمی از جمله برنامه‌هایی است که برای نخستین بار در کشور از کردستان آغاز می‌شود، افزود: معاون اول رییس جمهور اخیرا بخشنامه‌ای مبنی بر اختصاص زمان و فرصتی برای برقراری ارتباط مسوولان با مردم صادر کردند.
وزیر نیرو تاکید کرد: با توجه به تجربه گذشته به این نتیجه رسیدیم که ارتباط مردمی به جای برگزاری در ساختمان وزارتخانه در سفرهای استانی در هر استان با اعلام قبلی برگزار شود.
اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص سهم مدیران کرد زبان در وزارت نیرو، گفت: اساس کار وزارت نیرو شایسته‌گزینی و مدیریت صحیح است. بر همین اساس از حدود دو سال پیش انتصابات در وزارت نیرو براساس فراخوان عمومی و شایسته‌گزینی از مدیریت‌های ارشد این مجموعه آغاز شده و حتی برای معاون وزیر نیز فراخوان عمومی داده شده است.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو یک دستگاه اجرایی و خدماتی است، مسئولیت آن نیز مشخص و طبیعتا شرایط احراز این مسئولیت نیز مشخص است و هر فردی که در چارچوب‌های کلی نظام صلاحیت‌ عمومیش تایید شود باید فارغ از نوع جنیست، قومیت و مذهب فرصت خدمت به او داده شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بنابراین از تمامی شایستگان اهل کردستان دعوت می‌کنم در تمامی موقعیت‌های شغلی که وزارت نیرو به طور مداوم فراخوان می‌دهد شرکت کنند. همانگونه که تاکنون حدود 60 مدیر ارشد این وزارتخانه مانند معاون وزیر از طریق اعلام فراخوان عمومی انتخاب شده‌اند.
وی در خصوص طرح خرید انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: برای رونق بخشی به فرهنگ رو آوردن به تجدیدپذیرها در آغاز طرح، قراردادهایی منعقد شده، تصمیم بر استمرار آن نیز هست، اما تغییر نرخ ارز اندکی موجب کندی روند اجرای کار شده است که خوشبختانه برای حل این مشکل به راه‌حل‌هایی دست یافتیم، از جمله اینکه تعرفه خرید افزایش داده شد و اکنون دوباره آهنگ توسعه روی آوردن به تجدیدپذیرها شدت یافته است.
وزیر نیرو اظهار کرد: علاوه بر این اعلام کردیم آمادگی داریم شبکه انتقال کشور را برای صادرات برق تولیدی تجدیدپذیرها به کشورهای همسایه در اختیار سرمایه‌گذارانی که انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند قرار دهیم.
اردکانیان با بیان اینکه فارغ از تفاوت عناوین و مسئولیت‌ها، شغل مشترک همه ما افزایش احساس رضامندی مردم است و این موضوع با تاب آوری جامعه ارتباط مستقیم دارد، افزود: می‌بایست همه تلاش کنیم در کنار فعالیت‌های تخصصی و ماموریت‌های مشخص خود، به‌گونه‌ای عمل کنیم که در نهایت موجب افزایش احساس رضایت و ارتقای تاب آوری مردم شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات