تشریح اقدامات حوزه‌های حمل و‌نقل زیرمجموعه وزارت راه ‌و ‌شهرسازی در استان تهران

تشریح اقدامات حوزه‌های حمل و‌نقل زیرمجموعه وزارت راه ‌و ‌شهرسازی در استان تهران

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان تهران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر رضا نگهبان در تشریح اقدامات گفت: طرح جامع حمل و نقل استان تهران بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران است که این اقدام برای اولین بار انجام می گیرد و دربرگیرنده تمام شهرهای استان تهران و محورهای برون شهری و هم‌چنین شامل تمام مدهای حمل و‌نقلی فعال درون استان (ریلی-جاده ای-هوایی) بوده که اقدامی مهم و ارزشمند است.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه شامل مکاتبه با معاونت حمل و نقل وزارت ‌راه‌ و ‌شهرسازی به جهت اعلام چهارچوب های لازم برای تدوین این طرح و هم‌چنین دو مرحله مکاتبات لازم جهت اخذ اعتبارات اولیه انجام کارهای مطالعاتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است. به محض دریافت پاسخ های لازم از مراجع ذی‌ربط، به فوریت اقدامات لازم جهت شروع مطالعات اولیه طرح جامع حمل و نقل استان تهران توسط اداره کل راه و شهرسازی آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: استان تهران در حال احداث چهار خط قطار حومه‌ای می باشد که این خطوط در همان مسیرهای موجود قبلی و به موازات همان خطوط به بهره برداری خواهند رسید :

  • نخستین پروژه قطارهای حومه‌ای ،خط تهران-گرمسار با طول حدودا 114 کیلومتر است. این پروژه به صورت دوخطه بوده و شهرهای تهران- قرچک- ورامین- پیشوا- گرمسار را پوشش داده و هزینه انجام آن مبلغ 4.560 میلیارد ریال است. پروژه تاکنون حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که اعتبار 760 میلیارد ریال تا پایان آن پیش بینی می شود.
  • دومین پروژه قطارهای حومه ای مسیر تهران-کرج با هدف افزایش خطوط حومه‌ای بین دو شهر تهران و کرج با طول مسیر 62 کیلومتر است که هزینه کل پروژه 2.140 میلیارد ریال می باشد. این پروژه تاکنون پیشرفت 75 درصدی داشته و مبلغ باقی مانده برای اتمام پروژه حدود 943 میلیارد ریال است.
  • سومین پروژه قطارهای حومه ‎‎ ‌ای خط تهران - اسلامشهر- پرند با طول 53 کیلومتر و هزینه کل 2.583 میلیارد ریال و پیشرفت 18 درصدی به مبلغ 2.268 میلیارد ریال برای اتمام نیاز دارد.
  • چهارمین پروژه قطارهای حومه ای خط تهران-بهرام-پاکدشت با طول 13 کیلومتر و هزینه کل 420 میلیارد ریال است. این خط به دلیل مشکلات حقوقی تاکنون حدود 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

لازم به ذکر است اعتبار پیش بینی شده جهت تکمیل هر 4 خط حومه ای فوق برابر با 4.391.620 میلیون ریال است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران دو اقدام بزرگ دیگری که در سال گذشته توسط ستاد مراکز لجستیک کشور انجام گرفت انتخاب یک شهر لجستیک و یک دهکده لجستیک در استان تهران بود.

نگهبان گفت: متولی شهر لجستیک، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و متولی دهکده لجستیک در منطقه آپرین در حوزه شهرستان اسلامشهر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که این دو مرکز لجستیک از بزرگترین مراکز لجستیک کشور می باشند که با توجه به اهمیت موضوع در استان تهران تعریف شده اند.

وی ادامه داد: در بخش ایمنی راه پیرو مصوبات شورای همتا جلسات کمیته فنی ترافیک و ایمنی برای راه‌های درون شهری و برون شهری استان به طور منظم به صورت هفتگی طی دو ماه اخیر برگزار شده و مشکل خاصی در حوزه راهداری گزارش نشده است اگرچه هزینه راهداری و بروزرسانی ماشین آلات هزینه زیادی است که می بایست توجه بیشتری به این موضوع صورت پذیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه تصریح کرد: با توجه به گزارش هایی که توسط فرمانداری ها، پلیس راه، پلیس راهور، راهداری، شهرداری ها و سایر دستگاه ها ارائه گردیده است، وضعیت نقاط پرحادثه استان تهران در مجموعه شهری و برون شهری مورد ارزیابی قرار گرفته و ضمن گزارش اقدامات صورت گرفته تاکنون، اقداماتی که می بایست بصورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در آینده انجام شود، مشخص شده و پس از بررسی های صورت گرفته توسط ادارات راه و شهرسازی، راهداری و استانداری، نهادهای ذیربط موظف به ایمن سازی این نقاط پر حادثه شده اند.

نگهبان در ادامه توضیحاتش درباره نقاط پرحادثه استان تهران گفت : به طور کلی برای راه های برون شهری استان تهران تحت مسئولیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران 56  نقطه مشخص شده و اقدامات لازم اولیه انجام گردیده و اقدامات میان مدت و بلند مدت بعدی در دستور کار اداره کل راهداری قرار گرفته و به محض تأمین اعتبارات لازم این اقدامات نیز انجام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

    اداره کل راه و شهرسازی استان تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات