همه دستورات رییس جمهور برای دانشگاه‌ها در هفته اخیر

همه دستورات رییس جمهور برای دانشگاه‌ها در هفته اخیر

«به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irتوقف تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها»، «خودداری از هر نوع بازنشستگی اساتید»، «توقف اعلام نتایج آزمون دکتری» و بالاخره «افزایش دو برابری ظرفیت دکتری از امسال.» اینها همه دستورهای رییس‌جمهور برای دانشگاه‌ها است که ظرف تنها یک هفته گذشته صادر شده است. سری توجهات احمدی نژاد به دانشگاه‌ها، از جلسه هفته گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد.

آن روز محمدرضا مخبر دزفولی دبیر این شورا، خبر«توقف اعلام نتایج آزمون دکتری با نظر احمدی‌نژاد» را داد و شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که یک هفته بعد خبر«افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دکتری از امسال» را در رسانه‌ها بخواند.

فعال شدن رییس دولت در حوزه دستورات دانشگاهی تنها به این دستور ختم نشد. تنها یک روز بعد، نگرانی احمدی نژاد از «شنیده‌ها» او را بر آن داشت که نامه‌ای به وزرای علوم و بهداشت بنویسد و بگوید«شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر عالمانه جلوگیری شود.» او در ادامه نامه آورده بود:« شنیده شده است که اساتید بی‌رویه بازنشسته می‌شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیات علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضا خودداری شود.» و این دو دستور دیگر احمدی‌نژاد در هفته گذشته بود که البته واکنش‌های مخالف برخی علما را نیز به دنبال داشت.

وزیر علوم هم پس از این دستور رییس جمهور، بی‌توجه به اظهارات پیشین خودش مبنی بر اینکه «قائل به این نیستیم که آخرت خود را به خاطر دنیای احدی بفروشیم» و «از حرکت به سمت اسلامی‌تر شدن دانشگاه‌ها عقب‌نشینی نخواهم کرد، حال هر چه می‌خواهند جو بسازند» اعلام کرد:«دستور رییس‌جمهور را به گوش جان می‌سپاریم.»

نامه احمدی نژاد از یک سو توانست نظر کامران دانشجو وزیر علوم دولت را تغییر دهد، اما انتقاد برخی علما را هم به دنبال داشت. آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی که این اظهارات احمدی‌نژاد را «ناامیدکننده» خواند، از متوقف کردن اجرای طرح تفکیک جنسیتی، انتقاد کرد و درباره بازنشستگی اساتید نیز گفت:«کسی که اسلام را زیر سوال می‌برد باید برکنار شود.» آیت‌الله استادی امام جمعه قم نیز گفت:«اکنون که چند نفر دلسوز می‌خواهند در راستای کاهش فساد قدم بردارند، رییس‌جمهور می‌گوید باید آن را متوقف کنید.»

سه‌شنبه هفته جاری نیز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی آبستن خبر تاثیرگذار دیگری برای جامعه دانشگاهی بود و آن هم افزایش یک شبه ظرفیت آزمون دکتری از مهرماه امسال بود که با پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد. حال باید دید که جامعه دانشگاهی کشور باید همچنان در انتظار اخباری از سوی رییس‌جمهور در این حوزه باشند یا خیر؟

احمدی نژاد؛ باید به فکر چاره بود

آنگونه که گزارش پابگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری گزارش داده است، محمود احمدی‌نژاد در جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان دوره دکترا شد و اعضای شورا نیز این پیشنهاد را تصویب کردند.

براساس این گزارش، در این جلسه پس از ارائه گزارشی درباره آزمون دوره دکترا که امسال برای اولین بار به صورت نیمه متمرکز برگزار شده بود و بحث و تبادل نظر درباره آن برای رفع اشکالات، این پیشنهاد از سوی رییس جمهور مطرح شد.

رییس‌جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه تراکم جمعیتی آزمون‌های تحصیلات دانشگاهی از دوره کارشناسی به دوره کارشناسی ارشد انتقال یافته و در حال انتقال به آزمون دوره دکترا نیز هست، گفت: باید از حالا به فکر چاره‌ای برای افزایش شتابان داوطلبان تحصیل در دوره دکترا بود و امکانات و بسترهای لازم برای شکوفایی استعداد جوانان کشور را در داخل فراهم کرد.

احمدی‌نژاد تعدادی از ایراداتی را که کارشناسان و برخی از روسا و اساتید دانشگاه‌ها به برگزاری آزمون نیمه متمرکز دوره دکترا وارد کردند، صحیح دانست و اظهار داشت: قطعا نمی‌توان روشی را اعمال کرد که هیچ اشکال و ضعفی نداشته باشد، اما این طرح با هدف ارتقای کیفیت پذیرش دانشجو در دوره دکترا طراحی و اجرا شده و لازم است آقای دکتر دانشجو و همکارانشان در رفع ضعف‌ها و ایرادات احتمالی آن تلاش کنند و با پیشنهادی که تصویب شد برخی اشکالات را همین امسال رفع کرده و اشکالات باقیمانده را نیز برای سال تحصیلی آینده مرتفع کنند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: برای فراهم کردن امکانات مادی و هزینه‌های افزایش پذیرش دانشجو در دوره دکترا حتما مساله حتما در جلسه هیات دولت مطرح شده و تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد.

وزیرعلوم؛ همین امسال

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات از پذیرش ۱۰ هزار نفر دانشجوی مقطع دکتری از مهر ماه امسال در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

کامران دانشجو پس از اتمام جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر با اشاره به مصوبه امشب شورای انقلاب فرهنگی گفت: تعداد پذیرش دانشجوی مقطع دکتری در آزمون نیمه متمرکز سازمان سنجش از ۵۶۰۰ نفر به ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

دعوت ۲۰ هزار نفر برای مصاحبه

محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به جلسه سه‌شنبه شب این شورا که به ریاست دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: براساس تصمیم این شورا مقرر شد تعداد ورودی‌های امسال به ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند و تعداد ۱۴ هزار نفری که برای مصاحبه دعوت شده بودند به ۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این جلسه گزارش وزیر علوم درباره آزمون نیمه متمرکز دکترای ارائه شد، افزود: حرکت روبه جلویی در آموزش عالی کشور اتفاق افتاده است که باید آن را تقویت کرد.

مخبر دزفولی ادامه داد: در آزمون نیمه متمرکز دکتری امسال نزدیک به ۱۳۰ هزار داوطلب داشتیم که نشانگر درخواست بالا برای حضور در دوره‌های دکتری است.

وی با اشاره به اقدام وزارت علوم در برگزاری آزمون متمرکز اضافه کرد: این برنامه‌ریزی وزارت علوم، جذب دوره دکتری را از حالت‌های پراکنده به یک آزمون متمرکز تبدیل کرد.

مخبر دزفولی اظهار کرد: در آزمون امسال قرار بود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر از میان ۱۳۰ هزار نفر به دانشگاه برای دوره دکتری وارد شوند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه سه شنبه شب با بررسی امکانات دانشگاه‌ها و اقبال داوطلبان مقرر کرد تعداد ورودی‌های امسال به ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به الزامات مورد نیاز برای این اقدام گفت: قرار شد وزیر علوم پیشنهادات خود را در این زمینه به رییس‌جمهور اعلام کند و دکتر احمدی‌نژاد نیز قول مساعد برای حمایت دولت از این اقدام را داد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم با اعلام استمرار این آزمون در سال‌های آینده گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت علوم باید تدابیر لازم برای برگزاری آزمون دکتری در سال‌های بعد را طراحی کند و کاستی‌ها و نواقصی را که در کنکور امسال وجود داشت، برطرف کند.

 

 

    نظرات