مرکز پژوهش‌ها، بازوی کمکی مدیریت شهری تبریز است

مرکز پژوهش‌ها، بازوی کمکی مدیریت شهری تبریز است

به گزارش شهریار، محمدباقر بهشتی همزمان با هفته پژوهش با بیان اینکه پژوهش یعنی پیدا کردن راهکار علمی برای حل مشکل اظهار کرد: در کشور ما برای اینکه پژوهش جایگاه خود را پیدا کند لازم بود تا تدابیری انجام شود که یکی از آنها نام گذاری هفته‌ای  با این عنوان بود.

این عضو شورای شهر تبریز و استاد دانشگاه  با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها را به چهار نسل تقسیم می‌کنند گفت: نسل اول دانشگاه‌ها آموزشی، نسل دوم آموزشی و پژوهشی، نسل سوم  کارآفرین و نسل چهارم دانشگاه‌های جامع محور و بین‌المللی هستند اما در کشور ما دانشگاه‌ها هنوز آموزشی و پژوهشی هستند، برای اینکه پژوهش در کشور تقویت شود هفته‌ای با عنوان هفته پژوهش نام گذاری شده است که در این هفته از طریق برگزاری مراسمات و قدردانی از پژوهشگران برتر به این بخش توجه‌ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به  نحوه ایجاد مرکز پژوهش‌ها بیان داشت: این مرکز با تصویب شورای عالی استان‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۸ در تبریز مستقر شد، ضمن اینکه این مرکز در زمان شورای سوم به مدت ۲ سال به صورت غیر رسمی فعال شده بود که من نیز رئیس مرکز پژوهش ها بودم.

رئیس کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مرکز پژوهش‌ها بازوی علمی شورای شهر محسوب می شود به گونه‌ای که این مرکز در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های علمی انجام داده و آنها را در اختیار کمیسیون‌های شورا قرار می‌دهد.

بهشتی با تشریح چارت سازمانی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مرکز پژوهش‌ها از دو بخش هیئت امنا و شورای پژوهشی تشکیل شده که ۹ نفر عضو هیئت امنای آن هستند که سه نفر از آنها عضو شورای شهر و سه نفر دیگر خارج از شورای شهر، توسط شورا انتخاب شده و یک شهردار منطقه و رییس مرکز پژوهش ها به همراه رئیس شورای شهر که رئیس هیئت امنا نیز هست تشکیل عضو هیئت امنا هستند.

او ادامه داد: ۹ نفر دیگر نیز عضو شورای پژوهشی این مرکز هستند که  رئیس مرکز پژوهش‌ها، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و هفت نفر دیگر که یکی از آنها از شهرداری و بقیه از اعضای دانشگاه هستند تشکیل شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها  یکسری مطالعات که نیاز است در سطح شهر تبریز انجام شود را شناسایی می‌کند و آنرا به پژوهشگران مختلف اعلام کرده که آنها نیز پیشنهادهای خود را  در قالب پروپوزال ارسال کرده‌اند که این پیشنهادها به داوری گذاشته شده و در مرحله تصمیم گیری هستند.

محمدباقر بهشتی با اشاره به‌ اینکه مرکز پژوهش‌ها تمام مطالعاتی که توسط شهرداری در گذشته انجام شده و درحال حاظر اجرامی‌شود یا در آینده اجرا خواهد شد را جمع آوری کرده تا از مطالعات تکراری جلوگیری شود گفت: این مرکز برای همکاری بیشتر دانشگاه‌ها و شهرداری بسترسازی می‌کند به گونه‌ای که در تلاش هستیم دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی بپذیرند و هر دانشگاه بتواند یک مشکل اجتماعی جامعه را مرتفع سازد.

او با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که مرکز پژوهش‌ها راه اندازی شده توانسته جایگاه خودرا در بین مدیریت شهری و جامعه علمی تبریز پیدا کند گفت: در تلاش هستیم مرکز پژوهش‌ها را به اندازه‌ای توانمد کنیم تا سالیان سال در شهر خدمت پژوهشی انجام دهد.

برنامه ۵ ساله نمونه بارز توانمندی مرکز پژوهش‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه در تدوین برنامه پنج ساله تبریز،   توانمندی‌های این مرکز به مجموعه مدیریت شهری تبریز ثابت شد گفت: در تاریخ ۱۲۰ ساله شهرداری تبریز هیچ موقع این شهر صاحب برنامه پنج ساله نبود، با همکاری اعضای شورای شهر ابتدا چشم‌انداز بلند مدت تبریز تهیه شد و سپس شورای شهر، شهرداری را ملزم به تهیه برنامه  پنج ساله شهر کرد که مرکز پژوهش‌ها در تهیه لایحه آن بسیار به شهرداری کمک کرد.

محمد باقر بهشتی با اشاره به اینکه وجود مرکز پژوهش‌ها در دو مرحله برای تهیه برنامه پنج ساله‌ مفید بود گفت: اولین حسن وجود مرکز پژهش ها بعد مالی تهیه برنامه بود که از نظر مالی بسیار موجب کاهش هزینه‌ها شد و دومین مزییت آن تهیه سندی کاربردی بود چراکه شهرداری اگر این برنامه را از طریق مشاور تدوین می‌کرد به این اندازه کاربردی و کارشناسی نمی‌شد.

او با بیان اینکه تدوین برنامه پنج‌ساله با کمک مرکز ‌پژوهش‌ها بسیار موجب صرفه جویی مدیریت شهری تبریز شد گفت: با هزینه کمتر بهتر برنامه کاربردی برای تبریز تدوین شد و همچنین نیروهای شهرداری نیز در زمینه تدوین برنامه به صورت غیر مستقیم آموزش دیدند.

مرکز پژوهش‌ها بازوی کمکی شورای شهر

محمد باقر بهشتی رئیس کمسیون برنامه‌ و بودجه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها در تدوین و برنامه ریزی‌ شهر تبریز بسیار مهم است گفت: تمامی کمیسیون‌های شورای شهر باید کمیته کارشناسی داشته‌باشند اما کمسیون برنامه و بودجه که نقش کلیدی در برنامه ریزی شهر دارد از مرکز پژوهش‌ها به عنوان این کمیته استفاده می‌کند تا برنامه شهر منسجم تر و کارشناسی تر باشد.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه کارهای پژوهشی دیربازده ولی خوب بازده هستند گفت: کار پژوهشی تفکر پژوهشی می‌طلبد تا باور علمی ایجاد کند.

او افزود: اولویت‌های پژوهشی از طریق همکاری با مدیران شهرداری، کارشناسان و شهروندان انتخاب می‌شود و در صورت انجام پژوهش نتیجه آن به واحدهای مختلف شهرداری بازگشت داده ‌می‌شود تا از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر با بیان اینکه این اداره از نظر چارت سازمانی کوچک است اما وظایف بسیاری دارد گفت: مطالعات و دستاوردهای این مرکز در تمامی مراتب مدیریت شهری قابل استفاده است.

محمدباقر بهشتی در پایان گفت: شفاف سازی اولویت اصلی ما است و به زودی سایت مرکز راه اندازی‌ می‌شود تا تمامی فعالیت‌های مجموعه در کنار دستاوردها و هزینه‌ها در اختیار عموم مردم ‌قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات