نقشه‌برداری و تعیین کالبدی یک میلیون هکتار از مساحت تالاب‌های کشور

نقشه‌برداری و تعیین کالبدی یک میلیون هکتار از مساحت تالاب‌های کشور

احمدرضا لاهیجان‌زاده در همایش مدیران استان‌های تالابی کشور که امروز (۲۸ آذرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت تخریب اکوسیستم و گرمای هوا و در پی آن تعطیلی‌ها در افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، اظهار کرد: تالاب مربوط به یک سازمان نیست و علاوه بر اینکه یک هویت ملی است، مشکلات آن تبعات اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به کمک اتحادیه اروپا، یک پروژه ۱۰ میلیون یورویی نهایی شده است که ابتدای سال ۲۰۲۰ ابلاغ می‌شود؛ این پروژه جهت ارتقای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی برای احیای تالاب هامون و حمایت از توسعه معیشت‌های جایگزین برای جوامع محلی است.لاهیجان‌زاده گفت: اعتبارات عمرانی از نظر مقیاس کشوری کاهش داشته اما اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست افزایش یافته است. در این راستا، در بودجه سال آینده اعتبارات تالاب‌ها ۱۹ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: شورای هماهنگی و حفاظت از تالاب‌ها به ریاست دکتر جهانگیری تشکیل شده و بنا است هر سه تا چهار ماه جلسات آن برگزار شود و در این خصوص کارگروه تخصصی ایجاد شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: سامانه اطلاعاتی تالاب‌ها نیز آماده است و فردا ارائه خواهد شد. بارگزاری روی این سامانه آغاز شده و می‌توانیم به صورت آنلاین اطلاعات جامعی از تالاب‌های کشور داشته باشیم.

لاهیجان‌زاده افزود: همچنین طرح جامع مدیریت ۳۴ تالاب کشور آماده شده که طرح ۱۷ تالاب از این تعداد، مصوب شده و ۱۰ تالاب دیگر در حال اجرا است. در اعتبارات سال ۹۸ و ۹۹ نیز پیش بینی شده که طرح این ۱۷ تالاب را عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: در ۱۵۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه جهت افزایش بهره‌وری، کاهش نهاده‌ها و کاهش مصرف آب انجام و عقد قرارداد شده است که امیدواریم این فعالیت‌ها به اطراف تالاب‌های کشور نیز تعمیم یابد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۵۰ فعالیت در حوزه دریایی و تالاب تعریف شده که برای اجرا رفته‌اند؛ هماهنگی و همکاری ویژه با معاونت علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کار ما راتسریع می‌کند و در این زمینه قرارداد نهایی شده است. با کمک معاونت علم و فناوری با ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار یک میلیون هکتار از تالاب‌هایمان را با پهپاد نقشه‌برداری و تعیین کالبدی می‌کنیم. ظرف ۱۰ روز آینده این کار آغاز می‌شود. در این خصوص، تالاب‌های هورالعظیم و شادگان و نوار ساحلی جنوب در قرارداد گنجانده شده تا کار سریع انجام شود.

وی بیان کرد: همچنین یک پهپاد تحویل نیروی دریایی شده که مانند آن با دوربین‌های پیشرفته در آینده‌ای نزدیک ساخته و به ما تحویل داده می‌شود که زمان پرواز آن سه ساعت است و تا مساحت ۱۰۰ کیلومتر عکس‌برداری و فیلم‌برداری عالی انجام می‌دهد و با دوربین‌های مادون قرمز تعیبن کالبدی می‌کند. همچنین مشابه همین کار را با سازمان هوا و فضای وزارت علوم  جهت شناسایی لکه‌های نفتی در دریا آغاز کرده‌ایم.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات