جایگزین نمک ضد یخ مورد استفاده در جاده‌ها توسط محقق ایرانی معرفی شد

جایگزین نمک ضد یخ مورد استفاده در جاده‌ها توسط محقق ایرانی معرفی شد

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، میوه بهشتی انگور جدا از تمامی خواص و فوایدی که برای انسان دارد، به جز میوه خوراکی یا آب میوه آن، در برخی موارد دیگر نیز کاربرد دارد. میوه انگور از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرده و تاثیر فراوانی در سلامت انسان دارد اما این میوه از جهاتی دیگر نیز می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد. بر اساس تحقیقات جدید، عصاره پوست انگور، قدرت ضد یخ بیشتری نسبت به نمک دارد.

با شروع فصل سرما، بسیاری از مناطق سردسیر و کوهستانی در جهان، با بارش سنگین برف همراه می‌شوند. به جز آن دیگر شهرها و مناطق دیگر نیز حداقل چندباری در فصل زمستان سفید پوش می‌شوند. در این حال لغزنده شدن جاده‌ها و یخ بستن معابر، رانندگی را بسیار دشوار کرده و جان مسافران را به خطر می‌اندازد. دستگاه‌های ذی‌ربط برای تامین امنیت معابر و جاده‌ها، به صورت شبانه‌روزی در مسیرهای برفی نمک می‌ریزند تا از خاصیت ضد یخ این ماده با ارزش استفاده کنند و مانع یخ زدن معابر شوند. با این وجود برای از بین بردن کامل یخ و به دست آوردن نتیجه مطلوب، باید میلیون‌ها تن نمک در سراسر جهان استفاده شود.

جایگزین نمک ضد یخ مورد استفاده در جاده‌ها توسط محقق ایرانی معرفی شد

اما طبق تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی واشنگتن، انگور ضد یخ بهتری است. بر اساس تحقیقات جدید، عصاره پوست انگور به علاوه برخی از ضایعات کشاورزی می‌تواند تاثیر خیلی بهتری در از بین بردن یخ‌های جاده‌ها داشته باشد، همچنین از نظر محیط زیستی نسبت به نمک یا آب شلغم، گزینه بهتری است.

این تحقیقات توسط استادیار مهندسی محیط زیست آقای شیانگمین شی و مهدی هنرور نظری محقق ایرانی صورت گرفته است. بر اساس همین مطالعات که در ماه دسامبر منتشر شده، سالانه ۲۷ میلیون تن نمک جاده‌ای (کلرید سدیم) در جاده‌های آمریکا ریخته می‌شود، این در حالی است که کلرید‌ها در محیط زیست تجزیه نمی‌شود و در آینده خطرات زیادی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند. همچنین آسیب‌های نمک به آسفالت جاده‌ها هزینه زیادی برای دولت آمریکا به همراه دارد.

جایگزین نمک ضد یخ مورد استفاده در جاده‌ها توسط محقق ایرانی معرفی شد

اما عصاره پوست انگور در طی یک عملیات تخمیر، تاثیر ضد یخ قوی‌تری نسبت به نمک خواهد داشت و آسب کمتری به آسفالت‌ها وارد می‌کند. همچنین در محیط زیست تجزیه می‌شوند و از این نظر خطراتی به همراه ندارند. با استفاده از این ماده هم نتایج بهتری از نظر آماده‌سازی جاده‌ها در فصل سرما به دست می‌آوریم و هم از محصولی همگام با محیط زیست استفاده شده است. صرفه‌جویی‌های مالی استفاده از تخمیر عصاره پوست انگور نیز قابل تامل است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات