دیدگاه دانش آموزان به آب باید نگاهی سرمایه ای باشد

به همت شرکت آب منطقه ای اردبیل و با همکاری جهاددانشگاهی اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان همایش "گسترش سواد آبی" بیست و هشتم آذر ماه در مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، در این همایش رئیس گروه طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای اردبیل در این همایش با بیان اینکه طرح انسان و محیط زیست در راستای اجرای طرح دانش آموزی "داناب" اجرا می شود، افزود: آگاه سازی و ارائه الگوی درست برای مصرف بهینه آب راهکار هدفمند و مناسبی برای حفظ منابع محیط زیست است .

رحمت سلیمی با اشاره به اینکه استان اردبیل از بین ۳۱ استان در کشور، رتبه ۲۹ را در بارندگی دارد، ادامه داد: باید دیدگاه دانش آموزان به آب به عنوان آینده سازان کشور نگاهی سرمایه ای و علمی باشد .

وی به شش حوضه آبریز در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: در حال حاضر استان با چالش کم آبی مواجه است لذا باید مانع از دست رفتن منابع آبی شد .

رئیس گروه طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از منابع آبی در استان در حوزه کشاورزی از دست می رود به همین خاطر شرکت آب منطقه ای اردبیل به این بخش ورود یافته و با جلوگیری از تلفات آب های زیر زمینی و اصلاح الگوی کشت، حوزه کشاورزی را به سمت صنعتی شدن هدایت کرده است .

سلیمی با بیان اینکه یکی از عوامل محدود کننده توسعه فعالیت های اقتصادی کمبود آب است، اظهارکرد: اگر سطح سواد آبی در کشور افزایش یابد و فرهنگ سازی لازم توسط کارشناسان و معلمان به دانش آموزان به درستی انتقال پیدا کند می توان این منبع ارزشمند را حفظ و صیانت کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این همایش گفت: با توجه به اینکه منابع آب کشور با کمبود مواجه است به همین خاطر باید الگوی مصرف به جامعه ارائه و از ورود آلودگی ها به این منبع ارزشمند جلوگیری شود .

یوسف قاسمی با بیان اینکه بخش صنعت نیز با مشکل کمبود منابع آبی می تواند به چالش کشیده شود، تصریح کرد: طرح ملی داناب، طرح خوبی در راستای فرهنگ سازی در جامعه است و دانش آموزان در این طرح باید به اهمیت و نحوه صحیح مصرف آب پی ببرند و حافظ آن باشند.

وی یادآور شد: درس انسان و محیط زیست سومین سال متوالی است که در پایه یازدهم مقطع متوسطه در دبیرستان ها تدریس می شود و در آن محورها و بحث های مربوط به آب، خاک، هوا، انرژی، زباله، تنوع زیستی و گردشگری گنجانده شده است و نقش انسان را در گسترش تخریب و یا نجات محیط زیست در آن بیان شده است.

در این همایش سرپرست معاونت آموزشی جهاد‌دانشگاهی استان اردبیل گفت: همایش "گسترش سواد آبی" به منظور ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی دبیران با محوریت کتاب انسان و محیط زیست با حضور بیش از یک صد و ۲۰ نفر از مدرسان از نواحی و مناطق ۱۹ گانه آموزش و پرورش استان برگزار شد .

بهرنگ کوهی افزود: با توجه به دغدغه کم آبی در کشور باید به فرهنگ‌سازی مصرف آب و مدیریت و بهینه سازی مصرف بیشتر توجه شود .

وی اظهارکرد: جهاددانشگاهی استان اردبیل به عنوان پیشران در این طرح همگام با شرکت آب منطقه ای اردبیل و اداره کل آموزش و پرورش استان از سال گذشته به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در قالب طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) و انسان و محیط زیست در مدارس استان اقدام کرده است .

سرپرست معاونت معاونت آموزشی جهاد‌دانشگاهی استان اردبیل یاد آور شد: جهاددانشگاهی از تمام توان و ظرفیت های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و رسانه ای خود برای اجرای موفق این طرح استفاده می کند .

گفتنی است در حاشیه همایش"گسترش سواد آبی" ،کارگاه های آموزشی تخصصی با محوریت کتاب انسان و محیط زیست برای صد نفر از معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش استان اردبیل برگزار شد .

# هرهفته_الف_ب_ایران

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل

    شركت آب منطقه‌ای اردبیل یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات