«با هم بودن» و «مسئولیت‌پذیری» درس‌های مهم هنر تئاتر

«با هم بودن» و «مسئولیت‌پذیری» درس‌های مهم هنر تئاتر

سعید ابریشمی راد در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر، با اشاره به شاخصه‌های هنر نمایش نسبت به سایر هنرها گفت: عدم امکان خطا در تئاتر موجب می‎شود عناصر اجرا تمام توان و حداکثر مسئولیت‌پذیری را به کار گیرند و این یکی از مهم‌ترین درس‌های هنر نمایش است.

وی، «با هم بودن» را ویژگی دیگر تئاتر دانست و خاطرنشان کرد: آن ویژگی که حتی در طول جشنواره و در فرآیندهای اجرایی جشنواره پانزدهم امکان مشاهده اش وجود داشت، اتحاد و انگیزه فراوان برای هدفی مشترک بود.

شهردار کاشان، در خصوص دلایل عهده دار شدن مدیریت شهری برای برگزاری چنین رویدادهایی یادآور شد: امروز شهرداری‌ها فراتر از مجموعه صرف خدماتی، در جایگاه نهادی اجتماعی قرار گرفته‌اند و طبیعتا باید عملکردی متناسب با نیازهای مختلف و متنوع اجتماعی داشته باشند و در این میان ابزاری کارآمدتر از زبان گویای هنر وجود ندارد.

ابریشمی راد همچنین با بیان اینکه تئاتر جز سرگرمی و پاسخ به نیازهای روزمره اجتماعی، از کارکردی آسیب‌شناسانه و خاصیت درمانگری نیز برخوردار است عنوان کرد: یک هنرمند می‌تواند لکه‌های سیاه جامعه را بر پهنه روشن صحنه سخاوت‌مندانه تقدیم متولیان و درمانگران اجتماعی نماید و با یک پایان تلخ دراماتیک، زیست اجتماعی مردمانش را از تلخی بی‌پایان تراژدی‌های هرروزه برهاند.

وی سپس به آموزه‌های تئاتر اشاره و بیان کرد: تئاتر به مخاطبانش یاد می‌دهد همچنانکه مسئولیت پذیری نقش‌آفرینان، شرط لازم موفقیت یک اثرنمایشی است برای رقم خوردن اتفاقات خوب برای یک شهر، کنار هم قرار گرفتن شهروندانی آگاه به حقوق و وظایف خویش یک رکن اساسی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر، در خصوص درس‌های تئاتر به مسئولان نیز گفت: همچنانکه «احترام به مخاطب» مهم ترین راز ماندگاری هنرمند است، برای رسیدن به مقبولیت عمومی جز حرمت گذاشتن به اعتماد مردم مسیر دیگری وجود ندارد.

به گفته وی، درس دیگر نمایش برای متولیان آن است همانند تئاتر که بی پیرایه بودنش هر پیرایه‎ای را آشکار می کند، هر بی صداقتی و ناراستی در پیشگاه ناظر مردم به راحتی عیان می شود. ◽️شهردار کاشان در پایان از هنرمندان، اعضای شورای اسلامی شهر، مسئولان برگزاری جشنواره و همچنین شهروندان کاشانی برای میزبانی شایسته و باشکوه جشنواره پانزدهم قدردانی کرد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات