ضرورت تكميل آزادراه كنارگذر شرق و غرب اصفهان و تاثيرآن در حمل ونقل كشور
مدير منطقهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اصفهان؛
ضرورت تكميل آزادراه كنارگذر شرق و غرب اصفهان و تاثيرآن در حمل ونقل كشور/حركت به سمت شهرسازي ريل پايه
حسين حجتي در نشست خبري با اصحاب رسانه با گراميداشت هفته حمل ونقل و پژوهش اقدامات و برنامه هاي حمل ونقل استان را تشريح نمود.
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه وشهرسازي استان اصفهان، حسين حجتي مشاور مديركل راه وشهرسازي استان اصفهان و مدير منطقه اي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در اصفهان طي نشست خبري با اصحاب رسانه، تكميل آزاد راه شرق و غرب اصفهان و اتصال به آزاد راه اصفهان – شيراز را براي كشور يك ضرورت در كاهش زمان سفر و كاهش آلايندگي هاي زيست محيطي عنوان كرد و حركت به سمت شهرسازي ريل پايه را از برنامه ها و از تغيير نگرش ها در شهرسازي برشمرد.
توسعه حمل ونقل ريلي
مدير منطقهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به اينكه اصفهان در چهارراه حمل و نقلي كشور قرا گرفته و ميتواند نقش عمده و تأثيرگذاري بر حمل و نقل كشور داشته باشد، افزود: استان اصفهان رتبه اول حمل بار و رتبه دوم حمل مسافر را در كشور دارد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به برنامه ششم توسعه، حمل و نقل به سمت ريلي توسعه داده ميشود، در استان اصفهان هم بيشتر پروژهها به سمت حمل و نقل ريلي حركت كرده و از سالهاي گذشته مطالعات زيادي در رابطه با حمل و نقل انجام شده است.
حجتي با اشاره به طرح جامع حمل و نقل استان اصفهان، گفت: استان اصفهان به 7 منطقه تقسيم شده است كه بتوانيم روي حمل و نقل شهرستانهاي مختلف به صورت منطقهاي كار كنيم، سند آمايش سرزميني كه سندي بالادستي در استان اصفهان است راهگشاي خيلي از كارهاي توسعهاي استان ميتواند باشد.
وي در ادامه به بيان پروژههاي كلان استان اصفهان پرداخت و مطرح كرد: قطارهاي حومهاي يكي از پروژههاي كلان استان اصفهان است، استان اصفهان 163 كيلومتر قطار حومهاي مصوب دارد از جمله آنها قطار اصفهان- بهارستان - فولادشهر-مباركه-مجلسي است كه رينگي بزرگ است و از ساليان گذشته مطرح و مطالعات كاملي هم در خصوص اين رينگ انجام شده است ودر حال حاضر 15 كيلومتر اصفهان-بهارستان در حال انجام است، قسمتهايي هم در منطقه فولادشهر در حال كار شدن است، همچنين كلنگ احداث قطار حومهاي مجلسي به سمت مباركه نيزدر ماه گذشته بر زمين خورد.
حجتي ادامه داد: قطار حومهاي اصفهان- نجفآباد هم به طول 29.5 كيلومتر داريم كه از دانشگاه آزاد نجفآباد شروع شده و به رينگ دوم شهري اصفهان در خيابان كهندژ متصل ميشود، پروژه قطار حومهاي اصفهان-شاهينشهر را هم داريم كه ماه گذشته مصوبه آن گرفته شد كه بتوانيم اين طرح را از محور مياني بزرگراه آزادگان اجرايي كنيم.
مدير منطقهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي همچنين بيان كرد: مطالعات قطار حومهاي محور تشريفات از فرودگاه شهيد بهشتي به سمت ميدان لاله به طول 15 كيلومتر نيز در حال انجام است كه ميتواند فرودگاه را به شهر اصفهان وصل كند.
طي فاصله اصفهان - تهران در يك ساعت و 20 دقيقه با قطار سريعالسير
وي در رابطه با قطارهاي سريعالسير نيز عنوان كرد: قطار سريعالسير تهران - قم - اصفهان را داريم كه 212 كيلومتر آن در استان اصفهان بوده و در حال حاضر توسط سرمايهگذار چيني فاينانس ميشود، طول كل پروژه 410 كيلومتر با سرعت طرح 300 كيلومتر بر ساعت است كه ميتواند مسير تهران به اصفهان را در طول يك ساعت و 20 دقيقه طي كنيد.
حجتي با اشاره به اينكه شروع اين قطار از ايستگاه راهآهن تهران و پايان آن به پل المپيك يا نقش جهان ميرسد، تصريح كرد: مطالعات مشابه در رابطه با اين پروژه انجام شد كه به وسيله قسمتي ديگر قطار سريعالسير به قطار درونشهري و ترمينال كاوه وصل شود، در اين حالت ايستگاه كاوه نقش ايستگاه چندگانه را پيدا ميكند و چند مدلِ حمل و نقلي به هم وصل ميشوند.
وي افزود: همچنين به دنبال اين هستيم كه ايستگاه راهآهن را به يك ايستگاه چندگانه تبديل كنيم كه حمل و نقل درونشهري و برونشهري را به هم تبديل كند.
حركت به سمت شهرسازي ريلپايه
وي تصريح كرد: در سالهاي گذشته شهرسازي ريلپايه مورد توجه قرار گرفته و تغيير نگرش به اين سمت است كه شهرسازي در كشور به صورت شهرسازي ريلپايه در بيايد، در استان اصفهان نيز شهرسازي ريلپايه در دستور كار قرار گرفته است كه به عنوان يك راهبرد و سياست كلان در استان اصفهان باشد.
حجتي در ادامه ابراز كرد: ايستگاه راهآهن اصفهان در 15 كيلومتري جنوب اصفهان قرار گرفته و از شهر دور است، مطالعاتي انجام شده كه اين ايستگاه هم به ايستگاه چندگانه تبديل شود، انتهاي قطار سريعالسير اصفهان شيراز هم در ايستگاه راهآهن اصفهان قرار دارد، از آن طرف ما قطار حومهاي «اصفهان - بهارستان - مباركه - شهرمجلسي» را هم داريم كه به ميدان آزادي وصل ميشود، در حال تلاش هستيم كه ايستگاه راهآهن اصفهان نقش ايستگاه تبادلي را داشته باشد.
مدير منطقهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در ادامه گفت: 3 پروژه ديگر هم داريم كه شامل خط راهآهن اصفهان - اهواز به طول 460 كيلومتر است و 3 استان اصفهان، لرستان و خوزستان را در برميگيرد، شركت ديليم كره مطالعات اوليه را انجام داده و كارها از سمت خوزستان در حال انجام است، خط راهآهن اصفهان-داران-گلپايگان-خمين-اراك به طول 320 كيلومتر را نيز داريم كه مطالعات جانمايي آن انجام گرفته و از سمت اراك در حال ساخت و ايجاد است.
وي افزود: پروژه راهآهن اصفهان-شهركرد به طول 84 كيلومتر را نيز داريم كه از اصفهان تا ايستگاه سفيددشت ساخته شده و در حال بهرهبرداري است و از سمت سفيددشت هم به شهركرد متصل ميشود.
ضرورت تكميل آزادراه كنارگذر شرق و غرب اصفهان براي كشور
حجتي با اشاره به اينكه دو كنارگذر هم در استان اصفهان وجود دارد كه مطالعات آن صورت گرفته و در حال انجام است، بيان كرد: با بهرهبرداري از اين دو كنارگذر ميتوان تداخل ترافيك برونشهري و درونشهري را جدا كرد، طول كنارگذر شرق كه از آزادراه نطنز شروع شده و به گردنه لاشتر در بهارستان وصل ميشود 93 كيلومتر است كه اقدامات مربوط به 63 كيلومتر آن در حال انجام است كه به بهرهبرداري برسد، اين پروژه 3 قطعه دارد كه اميد است تا سال آينده دو قطعه اول آن به بهرهبرداري برسد.
مدير منطقهاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي ادامه داد: كنارگذر غرب هم از ميدان كركوند به جاده اصفهان-شيراز وصل ميشود تا رينگ دور اصفهان كامل شود و تداخل ترافيك درونشهري و برونشهري را كاهش مي دهد، 28 كيلومتر انتهايي كنارگذر غرب هنوز كار نشده اما بقيه آن به بهرهبرداري رسيده و زير ترافيك است.
وي با اشاره به اينكه توسعه فرودگاه اصفهان هم به ميزان 400 هكتار انجام شده است، عنوان كرد: با استفاده از محور تشريفات به طول 15 كيلومتر از فرودگاه به سمت ميدان لاله كه باندي به طول 100 متر از دو طرف است پيشبيني تندروها، كندروها و قطار ديده ميشود ميتواند در زيباسازي ورودي شرقي شهر اصفهان مؤثر باشد.
بحث فرونشست در اصفهان جدي است
حجتي در ادامه درباره پديده فرونشست زمين در اصفهان و مطالعات انجام شده در اين خصوص، گفت: در مطالعات مشترك با شهرداري اصفهان، سازمان زمين شناسي كشور و مركز تحقيقات راه،مسكن و شهرسازي پديده فرونشست زمين بررسي شده است.
وي با بيان اينكه آخرين اثر فرونشست زمين در قالب ترك ها و شكاف ها نمايان مي شود، گفت: در قانون مديريت بحران بحث مطالعات و شناسايي گسل هاي شهرها به مركز تحقيقات راه ، مسكن و شهرسازي سپرده شده، از سوي ديگر متوليان فرونشست مشخص شده اند.
رئيس دفتر منطقهاي مركز تحقيقات راه ، مسكن و شهرسازي افزود: طبق مطالعات رادارسنجي ميزان فرونشست از طريق سنجش از راه دور و ماهواره انجام مي شود و بعد از آن طريق چاه هاي پيزومتري سنجش و ميزان افت سطح آب هاي زيرزميني مشخص مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه در مطالعات كلان، اصفهان شهري مقاوم به زلزله است، تصريح كرد: اما اگر فرونشست رخ داد حتي ساختماني كه مقاوم به زلزله ۸ ريشتري باشد از فرونشست در امان نخواند ماند و زلزله ۳ ريشتري نيز براي آن مخرب خواهد بود.
نظرات