طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان دنبال می‌شود

سمنان- ایرنا- امیر عبدوس شامگاه شنبه در همایش تخصصی درباره حفاظت از محیط زیست در دفتر انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهر با حضور «ماریا دوتسنکو» رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران، افزود: آرزو نام تنها یوزپلنگ ماده ای است که هنوز امید به زادآوری و وتکثیر نسلش در شرایط اسارت وجود دارد.

وی ادامه داد: امروزه هر کشور یک گونه را به عنوان شاخص تنوع زیستی خود به جهان معرفی کرده‌است به عنوان مثال پاندای سفید از سوی چین، پلنگ قفقازی از سوی روسیه، قوچ مارکوپولو یا ترگال از سوی مغولستان به جهان معرفی شده است و ایرانیان نیز یوزپلنگ آسیایی را بعنوان نماد تنوع زیستی خود معرفی کرده‌اند که حفظ این گونه در خطر انقراض کشور نیازمند توجه و حمایت است.

وی با بیان اینکه تخمین جمعیت باقیمانده یوزپلنگ آسیایی غیر ممکن است، بیان کرد: مهمترین عامل تهدیدکننده جمعیت این گونه ارزشمند شیوه سنتی دامداری مبتنی بر کوچ روی همراه با سگ‌های گله است که با حمله دسته جمعی به این گربه سان جانشان را تهدید می‌کند.

عبدوس تصریح کرد: استان سمنان با مساحتی بالغ بر ۹ میلیون و پانصد هزار هکتار، یک چهارم از بهترین و مستعدترین پهنه های خود را به مناطق حفاظت شده تحت مدیریت محیط زیست اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: سه پارک ملی، ۲ پناهگاه حیات وحش و سه منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع به مساحتی حدود ۲ و نیم میلیون هکتار تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ منطقه توران و کویر در فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است‌.

در نشست تخصصی درباره طرح مشارکت محور دشت چلیم، ترویج شیوه نوین دامداری برای کاهش فشار بر مراتع ، در راستای حفاظت از گونه در حال انقراض یوزپلنگ ایرانی با حضور منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان بحث و تبادل نظر شد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران به منظور حضور در همایش تخصصی درباره حفاظت از محیط زیست و آیین گشایش نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری ایران و سازمان ملل متحد به استان سمنان سفر کرده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات