استقبال مطلوب شیرازی‌ها از نارنجی‌های بیدود

استقبال مطلوب شیرازی‌ها از نارنجی‌های بیدود

دوچرخه های نارنجی بیدود این روزها در چند نقطه شهر ایستگاه دارند و برخی از شهروندان شیرازی که بقیه مردم شهر زرنگ تر بوده اند نیز سوار بر این چرخ های زیبا در شهر شیراز تردد می کنند که زمینه ساز توجه سایر شهروندان شده است. از روز بیست و هشتم آذرماه ۹۸ دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند نارنجی رنگ برای استفاده شهروندان شیرازی در سطح این کلانشهر قرار داده شده است.
امکان استفاده شهروندان شیرازی از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی از پنجشنبه هفته قبل در سطح کلانشهر شیراز فراهم شده است، اما از روز شنبه مردم شاهد تردد این دوچرخه ها توسط راکب های شیرازی هستند. مبلغ ثبت نام برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی شیراز ۲۰۰ هزار ریال است که شامل بیمه سرنشین نیز می‌شود و هیچ محدودیتی برای تعداد ثبت‌نام کنندگان نیز وجود ندارد.
در همین راستا گفتگویی با دکتر مجتبی زوربخش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص این میهمان جدید شهر راز داشتیم.
وی، با اشاره به اختصاص بسته‌های تشویقی ویژه شهروندان برای استفاده از این دوچرخه‌ها گفت: به گفته زوربخش، هزینه استفاده از این دوچرخه‌ها براساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز به ازای هر نیم ساعت ۱۵ هزار ریال است و همه سرنشینان و شهروندانی که از این دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند از بیمه حوادث، بیمه تمام خطرات و تصادف بهره‌مند هستند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: این طرح کل شهر شیراز را در بر می‌گیرد و منحصر به زمان خاصی نیست و در ایام تعطیل و غیر تعطیل در ۲۴ ساعت شبانه روز این دوچرخه‌ها قابل استفاده است.
زوربخش ادامه داد: تاکنون ۲۵ ایستگاه دوچرخه‌سواری در شیراز احداث شده است که این اقدام با هدف ایجاد زیرساخت سامانه حمل و نقل پاک برای سفرهای کوتاه‌ و متوسط شهری و همچنین تحقق شعار انسان‌ محوری صورت گرفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در حال حاضر ۲۴ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در مرکز کلانشهر شیراز ایجاد شده و همچنین یک رینگ به طول ۱۸ کیلومتر برای دوچرخه‌سواری تفریحی در اطراف این شهر راه اندازی شده است.
دکتر زوربخش اظهار داشت: برای ایجاد زیرساخت دوچرخه‌سواری در شیراز، قراردادی با شرکت خصوصی بنام بیدود منعقد شده که بر اساس آن مقرر شده، ظرف مدت پنج سال در سطح این کلانشهر ۲۵۷ ایستگاه دوچرخه‌سواری و ۱۰ هزار دوچرخه فعال شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر با ۲۰۰ دوچرخه این طرح آغاز شده و تا پایان سال ۹۸ به صورت تدریجی ۲ هزار دستگاه دوچرخه به این ناوگان اضافه می‌شود و در پایان برنامه‌ریزی پنج ساله تعداد دوچرخه‌های مورد استفاده شهروندان در این طرح به ۱۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد.
زوربخش، هزینه تأمین هر دستگاه دوچرخه اشتراکی را حدود ۱۵ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این دوچرخه‌ها نسل چهارمی است و منتسب به یک ایستگاه مشخص نیست و شهروندان می‌توانند در هر ایستگاهی، قفل دوچرخه را باز کنند و در ایستگاه دیگر در مناطق مختلف شیراز آن را تحویل دهند.
امیدواریم شهروندان شیرازی استقبال مطلوبی از این دوچرخه ها نمایند و از آن مهم تر در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشند تا سرمایه گذار برای توسعه خدمات خویش تشویق شود.
همچنین لازم به ذکر است؛ این طرح سال هاست که در شهرهای مختلف جهان در حال اجرا است و شهروندان این شهرها با استفاده بهینه از این دوچرخه ها و دقت در حفظ و نگهداریش فرهنگ شهرنشینی بالای خود را نشان می دهند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات