اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با امام جمعه...

حجت الاسلام علی خاتمی روز سه شنبه در دیدار مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان با ایشان،اظهار کرد: امروز با توجه به کمبود آب، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی به منظور کاهش حجم مصرف آب و افزایش بهره وری تولید، امری لازم و ضروری است.

ه گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، نماینده ولی فقیه در استان خطاب به مسئولان شرکت آب منطقه ای زنجان،تصریح کرد:فعالان در عرصه کشاورزی باید از کاشت محصولات پرمصرف آب اجتناب کنند و این باید از سوی کشاورزان و دست اندرکاران امر تولید جدی گرفته شود.

وی افزود: امروز، صادرات محصولات تولیدی پر آب مصرف در واقع به منزله صادر کردن آب است و در چنین وضعیتی هیچ انسان عاقلی این کار را نمی کند.

حجت الاسلام علی خاتمی،ادامه داد: استان زنجان در بسیاری از عرصه های مربوط به تولید محصولات کشاورزی از استانهای اول و دوم کشور محسوب می شود که این افتخار و سربلندی نیز بسته به عواملی چون وجود نیروهای دانشمند، کاربلد، کارآزموده و پرتلاش و همچنین بهره گیری از تجربیات گذشته است.

در این دیدار، مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، ضمن قدردانی از رهنمون ها و هدایت های نماینده ولی فقیه در استان اظهارکرد: بیش از 90درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی،با اشاره به عدم آگاهی بسیاری از کشاورزان و بهره برداران از وضعیت منابع آبی استان، گفت: راندمان کشاورزی در کل دنیا 70 درصد است که در کشور ما 30 درصد می باشد که به این موضوع باید مصرف 2.5 برابری شرب، نسبت به استاندارد جهانی را نیز اضافه نمود.

رضاپور افزود: از 7 دشت استان که در محدوده مطالعاتی قرار دارد 5 دشت در شرایط بحرانی قرار داردو 2دشت دیگر جزء مناطق آزاد می باشد و می توان گفت در مجموع استان زنجان نسبت به متوسط کشوری ، وضعیت بهتری در خصوص منابع آبی دارد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان افزود:سالیانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی در استان پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در آینده حتی آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

وی گفت:دشت های ممنوعه استان بخاطر استفاده بیش از حد از منابع آب آنها به این وضع دچار شده اند و اگر می خواهیم به سطح نرمال برسیم باید میزان برداشت از این دشت ها ، از میزان آورد و تزریق آب حاصله از برف و باران کمتر شود تا دشت ها احیاء شوند.

رضاپور در پایان تاکید کرد؛ این شرکت براساس تکالیف محوله از سوی وزارت نیرو و شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران درصدد است مصرف آب را از سوی کشاورزی به سمت صنعت سوق دهد تا از این طریق هم موجب اشتغالزایی شده و هم مصرف منابع آب موجود را کنترل نماید.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات