آموزش اولویت اصلی برنامه ‎های حفاظت از پلنگ ایرانی است


بوشهر-ایرنا- غلامحسین حاجیانی  روز پنج‎شنبه در کارگاه آموزشی حفاظت از پلنگ ایرانی در شهرستان تنگستان افزود: طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی طرحی اجتماع محور است که آموزش جوامع محلی نقش مهمی در این راستا دارد.

وی بیان کرد:  طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی برای حفظ این گونه منحصر به فرد در استان‎های مختلف از جمله بوشهر در حال اجراست.

حاجیانی ادامه داد: پلنگ ایرانی از گونه‌های در معرض انقراض در دنیا است که دولت با کمک سازمان‌های مردم نهاد برای نجات نسل این جانور از سال ۱۳۸۶ طرح حفاظت از پلنگ ایرانی را در شماری از مناطق حفاظت‌شده کشور از جمله پنج استان دامنه جنوبی زاگرس به اجرا درآورده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآورشد:: موفقیت این طرح بدون شک در گرو مشارکت جامعه محلی است که در این بین آموزش نقشی محور ایفا می‎کند.

حاجیانی اظهارداشت: بوشهر از جمله معدود استان‌های ایران است که تا چندی پیش گزارش موثقی از حضور پلنگ در آن وجود نداشت و اثبات حضور پلنگ در آن از اولویت‌های پژوهشی این استان و کشور محسوب می‌شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر همواره گزارش‌های غیر مستندی از حضور و آسیب‌های پلنگ در استان بوشهر دریافت می‌شد که لزوم تعیین حضور این گونه را در استان دو چندان می‌کرد.

حاجیانی افزود: پس از بررسی زیستگاه‌های این منطقه و استفاده از دوربین‌های تله‌ای، برای نخستین بار عکسی از حضور پلنگ در منطقه آزاد خائیز تنگستان گرفته شد و به این ترتیب این منطقه برای ارتقا سطح حفاظتی به دلیل تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفت.

در استان بوشهر بخش ارم و محدوده شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم بخش بوشکان شهرستان دشتستان به عنوان اجرای طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی انتخاب شده‌است.

با اجرای این طرح سعی شده تا با کمک مردم جمعیت پلنگ ایرانی و گونه‌های وحشی مورد تغذیه آن به رشد قابل قبولی برسد و بومیان نیز بدون دغدغه، از مواهب طبیعی بهرمند شوند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات