خبری از بیابان ها نیست ؛ پرند زنده است

خبری از بیابان ها نیست ؛ پرند زنده است

www.BanaNews.irشهر جدید پرند که مابین دو اتوبان تهران- ساوه و تهران – قم ، در نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) قرار دارد ، ظرف یکسال گذشته تبدیل به یک کارگاه بزرگ یکصد هزار واحدی تمام عیار ساخت مسکن شده است . شاید برای درک جهش چندین برابری این شهر جدید باید نگاهی به تاریخچه ۲۰ ساله آن داشت که طی مدت یاد شده تنها ۱۰ هزار واحد مسکونی در آن بنا شده بود و حالا با ۱۰ برابر رشد آن هم در یکسال ، یکصد هزار واحد مسکونی مهر معادل ۱۰ درصد کل یک میلیون واحد مسکونی شهری مورد نیاز در آن ساخته می شود.

شهر جدید پرند که بنا به گفته مهندس جمشید نورصالحی ، معاون وزیر مسکن و شهر سازی ، تا شهریور ۹۰ پرونده طرح مسکن مهر در آن بسته می شود، با به بهره برداری رسیدن یکصد هزار واحد مسکونی در دست ساخت باید خود را با توجه به افق پیش بینی شده آماده پذیرش جمعیتی ۷۰۰ هزار نفری کند.امری که محقق شدن آن نیازمند فعالیت بیش از پیش دستگاه های خدمات رسان است.

نگاهی به آمار نشان می دهد که طی ۱۱ ماه گذشته عملیات پی ریزی ۷۲ هزار واحد، ساخت اسکلت ۲۰ هزار واحد، ساخت سقف ۱۶ هزار واحد ، سفت کاری ۸ هزار واحد و عملیات نازک کاری ۲ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند به اتمام رسیده و با این شتاب آنچه که از اهمیت فراوانی برخوردار است ، تامین خدمات زیربنایی به موازات ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی این شهر جدید است، موضوعی که معاون وزیر مسکن و شهرسازی آب را عمده نیاز اصلی در این بخش عنوان کرده و می گوید: با میزان آب تخصیص یافته کنونی می توان پاسخگویی جمعیتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر بود و برای اینکه جوابگوی نیاز جمعیت ۷۰۰ هزار نفری پیش بینی شده باشیم باید میزان تخصیص آب از ۴۰۰ لیتر در ثانیه به ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یابد.

مهندس جمشید نورصالحی تصریح می کند: که در سایر موارد مربوط به تامین خدمات زیربنایی مانند، برق، گاز و تلفن مشکل خاصی وجود ندارد.

مسئله حمل و نقل هم که بارها وزیر مسکن و شهرسازی آن را جزو اعتقادات جدی خود را در زمینه رشد شهرهای جدید و عامل اصلی در استقبال مردم از سکونت در این شهرها برشمرده است ، بصورت ویژه مورد توجه قرار دارد ، مهندس نیکزاد می گوید: عملیات احداث ۵/۱۷ کیلومتر از خط متروی تهران - فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) که برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است تا شهریور ۹۰ به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار امیدواری می کند : شرکت متروی تهران و وزارت راه و ترابری نیز سهم خود را از خط متروی تهران- فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را آماده بهره برداری کنند.

شهر جدید پرند را باید از نگاه صنعتی سازی مسکن نیز نمونه ای منحصر به فرد دانست ، تاجایی که از یکصد هزار واحد مسکونی مهر در آن حدود ۸۲ هزار واحد با استفاده از فناوری های نوین مانند ISF، LSF و قالب تونلی توسط شرکت های داخلی و خارجی ساخته می شوند. برای مثال شرکت ترکیه ای که قرار است ۲۰ هزار واحد مسکونی مهر را در قالب آپارتمانهای ۱۵ طبقه ۴ واحدی بسازد و از نیروی ۱۶۰۰ نفر ی کار آن ۹۰۰ نفر ایرانی هستند ، تنها طی ۲ ماه گذشته ساخت ۱۰ بلوک را با استفاده از قالب تونلی تا طبقه دوازدهم پیش برده و پی ریزی۱۲۹۰۰ واحد را نیز به اتمام رسانده است.

سیستم بانکی نیز در شهر جدیدی که ۱۰ درصد کل طرح مسکن مهر شهری را در خود جای داده است ، عملکرد قابل توجهی دارد تا جایی که میزان تسهیلات پرداخت شده برای آماده سازی و ساخت واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید پرند به ۸۵۰ میلیارد تومان می رسد.

قیمت ساخت واحدهای مسکونی در شهر جدید پرند همانند سایر نقاط کشور برای واحدهای فاقد آسانسور حداکثر ۳۰۰ هزار تومان و برای واحدهای دارای آسانسور حداکثر ۳۱۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع زیربنای غیر مفید است.

آنچه که در بازدید روز گذشته توجه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را جلب می کرد چیزی نبود مگر حجم انبوه ساخت و ساز در شهر جدید پرند ، تا جایی که بنا به گفته مدیر عامل آن تمامی زمین های دارای کاربری مسکونی در این شهر جدید برای ساخت واحدهای مسکونی مهر اختصاص یافته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز رضایتمندی از روند ساخت واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید پرند می گوید: پرند یک شهر زنده است و می تواند نمونه ای در سرعت، کیفیت و قیمت برای ساخت و ساز کل کشور باشد.

مهندس آقایی تاکید می کند که با چنین روندی می توان به نیاز متقاضیانی که قبل از این به دلیل نابرابری عرضه و تقاضا، فاقد مسکن مانده بودند پاسخ داد و عقب ماندگی های ناشی از گذشته بخش مسکن را جبران کرد.

گفتنی است ، اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز گذشته از روند ساخت و سازها در شهر جدید پرند بازدید کردند.

 

منبع:روابط عمومی وزارت مسکن

    نظرات