گزارش برگزاری " کارگاه تخصصی تجارب و درس آموخته های زمین لرزه 17 آبان ماه 1398 شهرستانهای میانه و سراب"#

" کارگاه تخصصی تجارب و درس آموخته های زمین لرزه 17 آبان ماه 1398 شهرستانهای میانه و سراب " همزمان با 5 دیماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی به همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، اداره کل مدیریت بحران استان و مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی سهند تبریز و با حضور مدیران و کارشناسان دستگاههای ذیربط و مشارکت مطلوب مهندسان عضو سازمان روز پنج شنبه مورخ 5 دیماه 1398 در محل تالار اجتماعات اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان برگزار شد.

در این کارگاه علمی، مهندس غلامحسین بابایی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان، در خصوص درس آموخته های زلزله میانه و سراب با رویکرد رعایت مقررات ملی ساختمان و توجه به اسکان موقت به ایراد سخنرانی پرداختند.

ایشان ضمن تبیین جایگاه قانونی و رویکردهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مدیریت بحران شهرها و روستاهای استان، گزارشی از اقدامات این سازمان در زمین لرزه های اخیر در منطقه آذربایجان ارائه نمودند.

مهندس بابایی ضمن ارایه گزارشی از ارزیابی کلی خسارت های وارده به انواع سازه های موجود در منطقه ، دلایل عمده خرابی در ساختمانهای جدیدالاحداث در مناطق روستایی را عدم رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان، عدم رعایت اصول طراحی و اجرای اجزای غیر سازه ای (پیوست 6 استاندارد 2800)، عدم رعایت درز انقطاع بین ساختمانها، استفاده از مصالح غیر استاندارد و یا نامرغوب در احداث (خصوصاً بتن)، عدم تطابق اجرای ساختمانها با نقشه های ساختمانی، احداث برخی ساختمانها بدون پروانه وبدون حضور مهندس ناظر، اجرای ساختمانها توسط افراد فاقد صلاحیت و عدم نظارت لازم و کافی در ساختمانها  اعلام کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، از مهمترین درس آموخته های زلزله شهرستان میانه و سراب به ضرورت رعایت حداقل های آیین نامه ای (بویژه استاندارد 2800) جهت جلوگیری از ایجاد خسارت های مالی و جانی، تقویت نظارت عالیه در روستاها و شهرهای کوچک توسط عوامل ذیربط با تاکید بر رعایت کامل مقررات ملی ساختمان، لزوم توجه ویژه به اتصال اجزای غیر سازه ای(دیوارها ، تیغه ها و نما) به سازه اصلی، توجه به نوسازی و بهسازی ساختمانهای خشتی و گلی در مناطق روستایی برای کاهش خسارتها در شرایط بحران، استفاده از مجریان، پیمانکاران (و عوامل اجرایی ساختمانها) دارای صلاحیت و مجوز فعالیت در احداث ساختمانها، اهمیت به آموزش و فرهنگ سازی عمومی و ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان، لزوم استقرار فرآیند مدیریت یکپارچه بحران، توجه به توانمند سازی عوامل نظارتی و اجرایی،  ساماندهی تولیدکنندگان و کارخانجات عرضه مصالح ساختمانی استاندارد، توجه به بهداشت جسمی و روانی، رعایت جدی و مسئولانه اخلاق حرفه ای و وجدان کاری، آماده سازی طرح های مناسب اسکان موقت اشاره نموده و افزودن براساس بررسی های کارشناسی بعمل آمده از خسارت های ایجاد شده در حوادث طبیعی مشاهده می گردد هر جا مهندسان دارای صلاحیت به عنوان طراح ، ناظر و مجری حضور مسئولانه ای داشته اند ، میزان خسارت های وارده به شدت کاهش یافته است.

در پایان ایشان ضمن اعلام آمادگی برای کمک به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ارتقاء سطح نظارت و نظارت عالیه در ساخت و ساز روستایی با بکار گیری مهندسان داری صلاحیت، از برگزاری مسابقه ای تحت عنوان "طراحی سازه های اسکان موقت آسیب دیدگان سوانح(سیل و زلزله)" به استناد بند 7 از ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و در راستای عمل به یکی از وظایف اصلی اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و تشویق و حمایت از فعالیت‌های با ارزش و برگزاری مسابقات حرفه‌ای و تخصصی و‌ معرفی طرحهای ارزشمند، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی خبر داده و خاطر نشان کرد پس از تکمیل مراحل اخذ مجوز قانونی برگزاری مسابقه از وزارت راه و شهرسازی، فراخوان این برنامه به زودی از طریق وبسایت سازمان جهت اطلاع علاقه مندان منتشر خواهد شد.

در ابتدای برنامه، مدیرکل مدیریت بحران استان آقای هنربر، گزارشی از اقدامات و عملکرد شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در زمینه کمک رسانی و امداد به آسیب دیدگان زمین لرزه میانه و سراب به حضار ارائه نمودند.

در ادامه برنامه استاندار محترم آذربایجان شرقی، آقای دکتر پورمحمدی در خصوص درس آموخته های زلزله میانه و سراب ، برای حضار سخرانی نمودند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی با اشاره به جان باختن تعدادی از اهالی روستاهای این مناطق در این حادثه، گفتند: حتی جان باختن یک نفر نیز برای ما غم‌انگیز و مصیبت‌بار است؛ اما خدا را شاکریم که تلفات این زمین‌لرزه نسبت به شدت و وسعت آن بسیار کم بود.

ایشان افزودند: هیچ یک از خانه های روستایی بازسازی شده در این دو شهرستان، دچار آسیب و صدمه جدی نشدند که این امر حاکی از نقش بازسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در پیشگیری از خسارات جانی و مالی در زمان حوادث طبیعی است.

وی با بیان اینکه زلزله، قابل پیش بینی‌نیست، اما خسارت‌های آن قابل پیشگیری است، افزودند: ساختار مدیریت بحران باید به سمت پیشگیری از خسارات بلایای طبیعی حرکت کند.

پورمحمدی همچنین بر تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد و ایجاد یک ساختار قوی برای مدیریت در مواقع بحرانی تاکید کردند.

در بخش دیگری از برنامه دکتر مهرداد امامی سرپرست مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی سهند و دکتر حسن افشین رییس دانشکده عمران دانشگاه صنعتی سهند، با موضوع " ارزیابی عملکرد لرزه ای سازه ها " و "روند بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب "سخنرانی علمی خود را ارائه نمودند.

در پایان برنامه از مدیران دستگاههای اجرایی و امدادگران حاضر در مناطق زلزله زده میانه و سراب با حضور استاندار محترم آذربایجان شرقی تقدیر بعمل آمد.


لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی یک انجمن در شهر تبریز می باشد

      نظرات