سه واحد صنعتي در اصفهان سوخت خود را به مازوت تغيير دادند

سه واحد صنعتي در اصفهان سوخت خود را به مازوت تغيير دادند

رييس امور آزمايشگاه‌هاي اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان گفت: سه واحد صنعتي در اين استان در چند روز گذشته از سوخت مازوت استفاده كردند كه موضوع توسط اين اداره كل و دادستاني اصفهان پيگيري شد.
به گزارش«پارما» بابك صادقيان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين واحدهاي صنعتي در شعاع تاثيرگذار بر روي كلانشهر اصفهان و چند شهر اطراف در چند روز گذشته به‌دليل افت فشار گاز طبيعي، سوخت خود را تغيير داده و از مازوت استفاده كردند كه پس از پيگيري‌هاي انجام شده توسط اداره كل حفاظت محيط زيست و دادستاني اصفهان و با تمهيدات انجام شده و همكاري شركت گاز استان، سوخت اين واحدها مجدد به گاز طبيعي برگشت.

وي اظهار داشت: اين واحدهاي صنعتي در روزهايي كه هواي اصفهان و شهرهاي بزرگ استان آلوده بود اقدام به استفاده از سوخت مازوت كردند كه با پايش‌ها و بازرسي‌هاي شبانه‌روزي اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان و برخي گزارش‌هاي مردمي، شناسايي شدند.

صادقيان تصريح كرد: اين اقدام واحدهاي صنعتي مذكور در تشديد آلودگي هوا در چند روز اخير تاثير گذار بود.

وي با اشاره به اينكه اين اقدام غير زيست محيطي در شرايط پايداري هوا و افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي صورت گرفت، تاكيد كرد: اداره كل حفاظت محيط زيست استان اصفهان براي پيشگيري از تكرار چنين تخلف‌هايي، با حمايت مراجع قضايي پيگيري‌هاي لازم  را درباره رعايت ضوابط زيست محيطي و حفظ سلامت جامعه انجام خواهد داد.

وي همچنين درباره فعال نبودن سامانه پايش كيفي هواي اصفهان در روز پنجشنبه پنجم دي توضيح داد: امروز به دليل اختلال‌ها و قطعي سرويس يكي از اپراتورهاي مخابراتي، امكان دريافت اطلاعات و داده هاي كيفي هوا از ايستگاه‌هاي مستقر در سطح شهرها وجود نداشت.

صادقيان درباره غير فعال شدن برخي از ايستگاه‌هاي پايش كيفي هوا افزود: اين دستگاه‌ها به دليل مشكلات فني از مدار خارج شد و در تلاش هستيم مشكلات فني، برطرف و اين ايستگاه‌ها فعال شوند البته اين كار نيازمند هزينه‌هاي سنگين مالي است.

نفت كوره يا مازوت (Mazut) يكي از هيدروكربن‌هاي نفتي است كه در مراحل پالايش نفت خام پس از نفتا، بنزين و نفت سفيد بدست مي‌آيد و چون سياه رنگ است به نام نفت سياه خوانده مي‌شود. اين ماده ارزان‌ترين ماده سوختني براي كوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوايي‌ها و موتورهاي ديزلي و برخي نيروگاه‌ها است.

به دليل اينكه استفاده از اين سوخت، آلودگي بسياري در هوا به‌ويژه در شرايط پايداري جوي به‌وجود مي‌آورد استفاده از آن براي واحدهاي صنعتي به‌ويژه در مناطق پرجمعيت و دچار معضل آلودگي هوا محدود يا ممنوع شده است.

مصرف سوخت مازوت در نيروگاه‌هاي اصفهان از سال 92 با هدف كاهش آلودگي هوا متوقف شده است.

آلودگي هوا يكي از چالش‌هاي اساسي كلانشهر اصفهان و ساير شهرهاي صنعتي و بزرگ اين استان است و با وجود تاكيد همه مردم، مسوولان و كارشناسان براي رفع آن، همچنان اين مصيبت دامنگير اين خطه بوده و اين روزها نيز شدت آن افزايش قابل توجهي يافته است.

اين چالش جدي به تعطيلي مدرسه‌ها در روزهايي از سال تحصيلي منجر شد بطوريكه از آبان تا اوائل دي امسال، مدرسه‌هاي كلانشهر اصفهان و تعدادي از شهرهاي تابعه اين استان حدود 12 روز تعطيل بود.

ماه آذر امسال، هواي كلانشهر اصفهان در پنج روز ناسالم براي عموم، 13 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس و 12 روز سالم بود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات