پایگاه اطلاع رسانی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)

پایگاه اطلاع رسانی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)


تورج دهقانی مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه نفت پس از بازدید از کارخانه های پمپ سازی پمپیران و پتکو در تبریز، در جریان روند فعالیت های این دو پمپ ساز قرار گرفت و گفت: مراحل نهایی طراحی مهندسی ساخت پمپ های طرح گوره جاسک در حال انجام است و مراحل قالب ریزی و تامین مواد اولیه نیز در حال پیگیری می باشد .

ساخت پمپ ها و الکترو پمپ ها

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، دهقانی در حاشیه این بازدید و در نشست تخصصی که با حضور مدیران و مهندسان این دو شرکت پمپ ساز برگزار شد، بر اهمیت تحویل به موقع این پمپ ها در روند پیشرفت طرح ملی گوره جاسک و اثرات لزوم اجرای به موقع تعهدات این دو شرکت بسیار تاکید داشت و افزود: این طرح یک طرح ملی است و اجرای آن در سخت‌ترین شرایط تحریمی، این طرح را به نمادی از مقاومت ملی و نمادی از باور کامل به ظرفیت‌های ایرانی بدل کرده؛ پس تحقق  نیافتن اهداف، تنها به معنای به اجرا در نیامدن یک طرح در موعد مقرر نیست؛ بلکه به معنای خدشه‌دار شدن یک باور بزرگ است و امیدواریم ساخت پمپ ها که بخشی از پروژه‌‌ های این طرح ملی ۱۰۰۰ کیلومتری است، مطابق با برنامه زمانبندی تنظیم شده پیش برود و سال آینده شاهد نصب پمپ ها در ایستگاه های تعیین شده باشیم .

وی گفت: براساس سیاست های وزارت نفت مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی، طراحی مهندسی پمپ ها که طبق مطالعات اولیه مقرر شده بود با توان ۶/۵ مگاواتی تامین شود؛ اصلاح، و به سایز ۶/۲ مگاوات تغییر داده شد تا بتوان با اتکا به توان سازندگان داخلی این پمپ ها را در داخل کشور تولید و مورد بهره برداری قرار داد .

تولید ورق ترش و لوله های انتقال نفت

مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه نفت در خصوص سایر بخش های این طرح اظهار کرد: تامین لوله بخش عمده فعالیت های این  طرح ۱۰۰۰ کیلومتری محسوب می شود و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد طرح مربوط به ساخت و تامین لوله است که در این بخش  نیز با اتکا به همین سیاست به توانمندی داخل روی آوردیم .

لازم به ذکر است، دهقانی با توجه و در راستای تاکید مقام عالی وزارت نفت مبنی بر لزوم اجرای به موقع فعالیت های طرح ملی گوره جاسک؛‌ مرداد ماه امسال نیز به منظور پیگیری امور و بررسی بهترِ میزانِ پیشرفت کار در بخش ساخت ورق های ترش و تولید لوله، از دو کارخانه ایرانی فولاداوکسین و لوله سازی اهواز بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان روند ساخت و تامین لوله های مورد نیاز این طرح  قرار گرفت .

وی در خصوص میزان پیشرفت کار در بخش تولید ورق سرویس ترش و تامین لوله گفت: در حال حاضر لوله ها در حال تولید و انتقال به سایت بوده و پیمانکاران در محل پروژه مستقر شده‌اند .

دهقانی ادامه داد: در بخش هایی از مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری که مققر گردیده عملیات لوله گذاری انجام شود؛ لوله ها ریسه شده اند، عملیات جوشکاری لوله ها نیز در مقاطعی از کار شروع شده و عملاً کار به صورت مستمر در بخش اجرا نیز شتاب بیشتری به خود گرفته است .

بسترسازی جهت احداث ایستگاه های تلمبه نفت

وی با بیان اینکه کلیه فعالیت های طرح به طور موازی در حال انجام است گفت: در بخش ایستگاه ها نیز پیمانکاران اجرایی مشغول تسطیح، بسترسازی و تحکیم بستر برای عملیات اجرایی هستند و پمپ‌ها پس از تولید تحویل پیمانکاران ایستگاه ها خواهد شد .

سایر اقلام مورد نیاز طرح

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در خصوص تامین سایر اقلام مورد نیاز طرح بیان داشت: بقیه اقلام مانند لوله های فرایندی،‌ مخازن، شیرآلات، ابزار دقیق و ابزار آلات الکتریکی غالباً با رویکرد تامین از سازندگان داخلی در حال شناسایی هستند .

استقبال از سازندگان توانمند داخلی

دهقانی ضمن بیان این مطلب که این طرح به یک طرح ملیِ استفاده از توانمندی های داخلی تبدیل شده است، گفت: از ورود سازندگان داخلی توانمند در زمینه های تخصصی مورد نیاز این طرح استقبال خواهد شد و به طور قطع از ظرفیت های آنان استفاده می کنیم. امیدوارم با رویکرد های موجود و حمایت های شخص مقام عالی وزارت و نظارت های مستقیم وی بتوانیم طبق برنامه پیش برویم .

لینک اصل خبر در سایت انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)

    منبع خبر

    انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)

    انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات