تدوين ديپلم رشته محيط باني، ضرورتي براي آينده تربيت محيط‌بان در كشور

تدوين ديپلم رشته محيط باني، ضرورتي براي آينده تربيت محيط‌بان در كشور



مركز آموزش محيط‌زيست و تربيت محيط‌بان به‌ منظور پرورش محيط‌بانان زبده و داشتن فرصت كافي و مناسب براي آموزش و انتخاب برترين‌ها از بين متقاضيان شغل محيط‌باني، با همكاري دفتر دوره متوسطه كار و دانش وزارت آموزش و پرورش، امكان‌سنجي ايجاد ديپلم رشته محيط‌باني را به عنوان يك اولويت تا پايان سال‌جاري در دستور كار خود قرار داده است.
به گزارش «پارما» از  پايگاه اطلاع رساني محيط‌زيست، رييس مركز آموزش محيط‌زيست و تربيت محيط‌بان گفت: باتوجه به مسئوليت‌هاي خطير محيط‌بانان‌ همچون حفاظت‌ از حيات‌ وحش‌ و اكوسيستم‌، جلوگيري‌ از آلودگي‌هاي محيط‌‌زيستي‌، ممانعت‌ از تجاوز به‌ مناطق‌ تحت‌ كنترل‌ سازمان‌ و منابع‌ طبيعي‌، نيازمند انتخاب نيروهاي جوان و پرانرژي و انجام آموزش‌هاي بلند مدت براي آن‌ها هستيم.

آرش يوسفي، محيط‌باني را شغلي پرزحمت و طاقتفرسا دانست و افزود: محيط‌بان بايد در گام نخست، عشق و علاقه نسبت به طبيعت و تنوع زيستي داشته باشند ولي ماندگاري و موفقيت در اين شغل، مستلزم كسب دانش، مهارت و تجربه ميباشد كه نيازمند آموزش مستمر در زمان قبل از ورود به محل خدمتي و همچنين حين خدمت است.

وي حضور مداوم محيط‌بانان در اكوسيستمها، مواجهه با سختيهاي طبيعي، دوري از خانواده، شرايط آب و هوايي متغير و ... را از جمله دشواريها و عوامل غيرقابل پيش¬بيني اين شغل برشمرد و گفت: از سوي ديگر، اين افراد گاهي براي حفاظت از طبيعت در درگيري با شكارچيان غيرمجاز و ساير متخلفان حاضر در عرصههاي تحت حفاظت، جان خود را از دست مي‌دهند كه تاكنون بيش از 130 شهيد محيط‌بان و 300 جانباز در راه حفاظت از محيط‌زيست فداكاري و جانفشاني كرده‌اند.

يوسفي گفت: بر اساس آمارها، از 7000 پست تعريف شده محيط‌باني، تعداد 3000 پست داراي تصدي بوده و حدود 4000 پست بلا‌تصدي در حوزه محيط‌باني داريم كه با برنامه‌ريزي منسجم و هدف‌دار از طريق نظام آموزش و پرورش، مي‌توان نسبت به آموزش، تربيت و جذب دانش آموزان مستعد و علاقمند براي پرورش محيط‌بانان شايسته اقدام كرد.

وي افزود: براساس مطالعات صورت گرفته توسط اين مركز و با توجه به تفاوت¬ها و كاستي¬هاي فراواني كه ميان وضعيت فعلي آموزش، استخدام و به‌كارگيري اين نيروها در ايران و ساير كشورهاي پيشرو وجود دارد؛ امروزه و پس از گذشت چندين دهه، ضرورت بازنگري در ساختار و محتواي محيطباني بيش از پيش مطرح شده و در نظر داريم با همكاري وزارت آموزش و پرورش، استاندارد ويژه محيط‌باني را در ساختار كار و دانش (دوره دوم متوسطه) تدوين كنيم تا از طريق آن نسبت به تربيت و استخدام نيروي كارآزموده و زبده اقدام كنيم.

رييس مركز آموزش محيط‌زيست و تربيت محيط‌بان گفت: جذب نيروي آموزش ديده در رشته محيط‌باني بسياري از چالش‌هاي كنوني و مخاطرات اين شغل حساس را كاهش مي‌دهد و بر اين اساس،  بررسي موضوع "ايجاد رشته محيط‌باني" باتوجه به موافقت كميته سرمايه انساني سازمان، در دستور كار اين مركز قرار گرفته است.

وي ابراز اميدواري كرد تا پايان سال جاري امكان‌سنجي ايجاد رشته محيط‌باني در شاخه كار و دانش، تدوين شده و در صورت تصويب آن، از سال تحصيلي آينده به صورت پايلوت در چند استان كه محيط‌بان بيشتري نياز دارد اجرايي شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات