حرکت اتوبوس‌های نشاط در خیابان‌های شیراز با ماموریت شادی کودکان

حرکت اتوبوس‌های نشاط در خیابان‌های شیراز با ماموریت شادی کودکان


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، لیلا دودمان افزود: این اتوبوس‌ها با هدف تقویت و توسعه نشاط اجتماعی، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، توسعه عدالت شهری، تقویت هویت شهری، توسعه سرمایه فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، افزایش سرانه فرهنگی، تقویت جامعه مدنی و مؤسسات فرهنگی- اجتماعی و افزایش اعتماد اجتماعی مردم به شهرداری راه‌اندازی شده‌اند.
دودمان تصریح کرد: ارائه خدمات در این اتوبوس‌ها از طریق برون‌سپاری به سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی برجسته صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به این که محلات کمتر برخوردار و حاشیه‌نشین، نیازمندی‌های فرهنگی بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر دارند، گفت: اتوبوس‌های این طرح، طی تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با مدیریت و نظارت شهرداری شیراز و همچنین با همکاری نهادهای دولتی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهت اجرای برنامه در اختیار نهادهای مدنی و فعالان حوزه کودک که شامل سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی هنری هستند قرار می‌گیرند تا به شکل سیار به ارائه خدمات اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین و کم برخوردار شیراز بپردازند.‌
این عضو شورای شهر شیراز اضافه کرد: پروژه‌های بزرگی در شهر شیراز در راستای ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی کودکان، نوجوانان و سالمندان آغاز شده است.
دودمان ادامه داد: پروژه‌هایی همچون شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار زنان در راستای سیاست‌های شورای پنجم مبنی بر انسان‌محوری و در جهت توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز مورد توجه شورای شهر شیراز قرار گرفته است.
وی ضمن تأکید بر این موضوع که شیراز پیشینه تاریخی فرهنگی پر افتخاری داشته و از پتانسیل بالای فرهنگی و اجتماعی برخوردار است، گفت: خوشبختانه سمن‌های فعال کودک، مؤسسات ادبی، هنرمندان فرهیخته، گروه‌های دانشجویی، هیات‌های پزشکی و حقوقی بسیاری جهت ارائه خدمات داوطلبانه در این اتوبوس‌ها و در محلات حاشیه‌نشین اعلام آمادگی کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: این اتوبوس‌ها از طراحی داخلی ویژه‌ای برخوردار هستند که این قابلیت باعث شده علاوه بر افزایش ظرفیت سرنشینان، از توانایی‌هایی همچون ارائه خدمات سینمای سیار با پخش فیلم‌های آموزنده ایران و جهان نیز برخوردار باشند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز ادامه داد: این اتوبوس‌ها دارای کتابخانه سیار با مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در بخش جهانی، کشوری و استانی هستند، همچنین دارای بخش بازی‌خانه با ارائه بهترین بازی‌های فکری و محیطی و بخش نمایشگاه سیار، جهت نمایش آثار نقاشی کودکان، کاردستی‌ها و صنایع کودکان هستند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش شده که این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت و متناسب با استانداردهای روز دنیا و یونیسیف تجهیز شوند که این تجهیزات شامل ایمنی و راحتی صندلی‌ها برای کودکان، سیستم صوتی، تهویه مناسب و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است.
دودمان نوع طراحی و تصویرپردازی این اتوبوس‌ها را متناسب با سنین کودکی دانست و افزود: تلاش کرده‌ایم تا رنگ‌پردازی‌ها، طراحی و استیکرهای نصب شده بر روی بدنه بیرونی اتوبوس‌ها کاملا بومی و کودکانه باشد تا علاوه بر جذابیت، باعث  ایجاد حس خلاقیت در کودکان شود.
این عضو شورای شهر شیراز یادآور شد: آنچه در این اتوبوس‌ها آموزش داده می‌شود، توسط متولیان و متخصصین حوزه فرهنگی و اجتماعی و با نظارت شورای اسلامی پنجم و شهرداری (سازمان فرهنگی) و با هدف درونی‌سازی هنجارها و رفتارهای شهروندی‌ و پرورش و تقویت پتانسیل‌های عظیم اجتماعی کودکان و نوجوان است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم سایر دستگاه‌های دولتی، مدنی و خصوصی که در امور فرهنگی در سطح شهری و ملی فعالیت دارند با ما دست مساعدت و همکاری داده و شورا و شهرداری شیراز را در انجام این مهم که هدف آن نهادینه‌سازی فرهنگ نوع‌دوستی و توسعه فرهنگی کودکان است، یاری کنند.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات