دکتر ناصری: زیرساخت‌های شهری کلان‌شهرهایی همچون شیراز آسیب‌پذیری بالایی در مواقع بحرانی دارند

دکتر ناصری: زیرساخت‌های شهری کلان‌شهرهایی همچون شیراز آسیب‌پذیری بالایی در مواقع بحرانی دارند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر « علی ناصری » در پنجمین همایش ملی رفتارشناسی حریق با رویکرد طرح‌ریزی برنامه پیشگیری، مدیریت و روشهای اطفاء در حوادث چند وجهی گفت: ایمنی و امنیت از ابتدایی‌ترین اصول در راستای دستیابی به استانداردهای مطلوب آسایش شهری است و ساماندهی‌ زمینه‌هایِ مقابله با حوادث و تهدیدات، کاهش مراکزِ خطر از داخلِ محدوده مکان‌های پرجمعیت و کاهشِ آسیب‌پذیری از مهمترین موضوعاتی است که با هدف حفظ جان انسان‌ها باید در نظر گرفته شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر شیراز گفت: آسیب‌پذیری در واقع میزان خسارتی است که در صورت بروز سانحه بر اجزا و عناصر شهری وارد شده و مقدار آن بر حسب ماهیت و کیفیت آن‌ها متفاوت است؛ یک پدیده گسترده و همه جانبه که همه عوامل موجود در یک شهر را در برمی‌گیرد که به دلیل وابستگی عناصر، میزان آسیب به سرعت افزایش می‌یابد.

ناصری با بیان اینکه شهرهای بزرگ و به ویژه مراکز جمعیتی، نیاز حیاتی به زیر‌ساخت‌های شهری از جمله حمل و نقلی، خدماتی و انرژی دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر این کلنی‌های جمعیتی در درجه آسیب‌پذیری بالایی قرار دارند که در هنگام وقوع بحران‌های طبیعی و انسان‌ساخت از نظر تلفات انسانی و اختلال در زیرساخت‌های شهری از تاثیرپذیری بالایی برخوردارند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پدافند غیرعامل و اهمیت آن در ایمنی، به عنوان فصل مشترکی که می‌تواند با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی داشته باشد موضوعی انسان‌محور است که ضمن مصون‌سازی، شامل مجموعه اقداماتی است که در برابر سه مفهوم تهدید، آسیب‌پذیری و خطر انجام می‌گیرد؛ آسیب‌پذیری به مفهوم نقاط ضعف درونی است که با برطرف کردنِ نقاط ضعف، قادر به کنترل آسیب‌ها خواهیم بود.

وی بر تلاش در راستای شناسایی آسیب‌های موجود و کنترل تهدیدات و مدیریت اقدامات مصون‌سازی در برابر خطرات احتمالی تاکید کرد.

ناصری تسهیل مهار بحران را یکی از راه‌های مقابله در شرایط سخت و مدیریت شرایط بحرانی برشمرد و افزود: شناسایی زیرساخت‌ها و طرح‌های مدیریت بحران نسبت به سناریوهای تهدید، پیشامدهای احتمالی و اقدامات لازم، از مهمترین نکاتی است که در تسهیل حل بحران باید به آن توجه داشت.

وی کنترل حوادث و پیامدهای آن در حوزه‌های زیستی، شیمیایی، میکروبی و پرتویی را جزئی از پدافند غیرعامل دانست و افزود: کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی در سازمان پدافند غیرعامل، پیشگیری و آموزش در آتش‌نشانی هر دو از جمله اقدامات پیش از حادثه است و برای مقابله با خطرات احتمالی این تهدیدات، در گام نخست باید تحلیل‌ها و جمع‌آوری اطلاعات انجام شود و سپس بر اساس شرایط گوناگون به بررسی خطر پرداخته تا در صورت وقوع حادثه، آمادگی لازم وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر نیاز به استراتژی خاص برای مواد خطرناک گفت: در این زمینه باید نقش مواد خطرناک در ابعاد مختلف از جمله استانی و شهرستانی تبیین و برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی برنامه‌ریزی شود تا در صورت نیاز، اقدامات مصون‌سازی انجام گیرد.

ناصری با بیان اینکه نیازمند شناسایی مراکز پُرخطرِ کلنی‌های جمعیتی هستیم، تصریح کرد: با این اقدام در زمان بحران، آنها را از لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی‌شان خالی از سکنه کرده و با تصمیم درست و اقدامات به‌موقع می‌توان از جان مردم حفاظت و نگهداری کرد.

وی با اشاره به رویکرد بلندمرتبه‌سازی در شهرها افزود: سازمان آتش‌نشانی و پدافند غیرعامل بصورت مشترک برای حفظ ایمنی و سلامت مردم باید در ساختمانهای جدید، دستورالعملی را تنظیم و به دستگاههای مجری ابلاغ کند تا زیرساخت‌های سازه‌‌ای ساختمانها ایمن و در برابر خطرات مصون‌سازی شود.

ناصری خاطرنشان کرد: زون خطر از دیگر اقداماتی است که باید سازمان آتش‌نشانی با کمک دیگر بخش‌ها تعیین وضعیت کند؛ با اقدامی مشترک زون خطر کارخانه‌ها، تاسیسات، شرکت‌های پرخطر شناسایی شده تا در زمان بحران اقدامات لازم برای مصون‌سازی انجام و در دوره‌هایی، بر اساس گسترش شهر این مهم به روز شود.

پایان خبر/

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات