اجرایی کردن طرح های پژوهشی همکاران در جهت پویایی شرکت

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اجرایی کردن طرح های پژوهشی همکاران در جهت پویایی شرکت ضروری می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید حسن رضوی" در نشستی که به منظور هفته پژوهش با حضور معاونان، مدیران و جمعی از کارشناسان به همت گروه تحقیقات کاربردی شرکت برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی با حضور اساتید و پژوهشگران خارج از شرکت می تواند زمینه معرفی طرح ها و پروژه ها را فراهم نموده تا با استفاده از ظرفیت این افراد، بتوان از راهکارهای علمی جهت اجرایی کردن ایده ها و پیشنهادات بهره جست.

وی با بیان اینکه مدیران شرکت درکارهای پژوهشی باید حساسیت داشته باشند، افزود:  باید تلاش کنیم تا همکاران با انگیزه و پویا کارهای تحقیقاتی را در شرکت جزء اولویت های خود قرار دهند.

رضوی همچنین  تصریح کرد: در سال جاری برخی از همکاران تلاش بسیاری در این زمینه انجام دادند که بایستی به عنوان الگو برای سایرین معرفی شوند.

در ادامه این نشست "علی محمد طرفه" معاون برنامه ریزی شرکت نیز ضمن بیان اینکه برای پیشرفت علمی و رسیدن به حداقل­ های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می رود، عنوان کرد: به همین جهت است که همواره می­ توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعه رابطه مستقیمی برقرار کرد.

طرفه با اشاره به اینکه پژوهش و نتایج حاصل از آن نقش بسیار مهمی را در امنیت ملی کشورها ایفا می­کند، افزود: به لحاظ فرهنگی کانون های تحقیقاتی و پژوهشی، یکی از خاستگاه­ های فرهنگی بالنده و متعالی به شمار می روند.

معاون برنامه ریزی شرکت  در خصوص سهم تحقیق و پژوهش کشورها از تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۱۹ گفت: جدیدترین داده های موجود از موسسه آمار یونسکو ( UIS ) نشان می دهد که در حال حاضر هزینه جهانی تحقیق و توسعه به رکورد بالایی نزدیک به ۱.۷ تریلیون دلار آمریکا رسیده است که ۸۰٪  از این هزینه ها مربوط به حدود ۱۰ کشور را تشکیل می دهند و به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار ( SDG ) ، کشورها متعهد شده اند تا سال ۲۰۳۰ به طور قابل توجهی هزینه های تحقیق و توسعه عمومی و خصوصی و همچنین تعداد محققان را افزایش دهند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ریل‌گذاری مناسب جهت امر تحقیقات در کشور صورت پذیرفته‌است.

معاون برنامه ریزی شرکت عدم تناسب هزینه های پژوهشی با تولید ناخالص ملی و کمبود بودجه پژوهشی، نبودن ساختار قوی و مناسب تحقیقات در دستگاه های اجرایی با توجه به حجم وظایف محوله و  مشکلات ناشی از مقررات و آیین نامه های دست و پا گیر اداری و مالی را از جمله چالش های موجود در امر تحقیقات عنوان کرد و ادامه داد: بی اعتمادی مدیران نسبت به دستاوردهای پژوهشی داخلی، شکاف های نگرشی و ارتباطی میان محققان و مدیران در تصمیم سازی و تصمیم گیری و عدم تناسب پروژه های مصوب ملی با اهداف واحدهای مختلف شرکت از دیگر موارد این چالش ها می باشد.

طرفه تصریح کرد: امید داریم  با زمینه ای که برای ارتباط با پژوهشگران می توانیم برقرار کنیم، در دوره های پیش رو شاهد استفاده از توان علمی در بیشتر فعالیت های شرکت باشیم.

"آلاله قائمی" رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت نیز در ادامه با اعلام تعداد پروژه های انجام شده طی سال‌های گذشته افزود، نکته قابل توجه در این خصوص تغییر رویکرد پروژه‌های تحقیقاتی به شیوه تقاضامحور می‌باشد. در این رویکرد، پژوهش و تحقیقات بر اساس تقاضای دفاتر و واحدهای مختلف انجام می شود و نتایج مورد انتظار آن در در راستای حل مساله و ارائه پاسخ مناسب و عملیاتی در حوزه ماموریتی سفارش دهنده پژوهش است.

وی ضمن اشاره به جایگاه تحقیق و پژوهش در اسناد بالادستی و قوانین و مقررات کشور، تصریح کرد: کلیه مراحل عقد قراردادهای پژوهشی بر اساس قوانین موجود و نظامنامه تحقیقات صورت می‌گیرد که شامل ثبت در سامانه سمات، ساتع، ساعت و مستندسازی طرح‌ها، تهیه بانک اطلاعاتی و درج طرح های پژوهشی شرکت در سامانه پژوهشی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و نیز سامانه شرکت می‌باشد.

قائمی برگزاری منظم جلسات کمیته تحقیقات و نیز کمیته راهبری هر یک از طرح‌های پژوهشی را از دیگر فعالیت‌های این گروه بر شمرد و گفت: پیگیری عقد قرادادها، داوری طرح ها، برگزاری همایش‌های طرح‌های خاتمه یافته، ارتباط و برگزاری جلسات با اساتید دانشگاه جهت ارتباط صنعت و دانشگاه نیز از جمله فعالیت هایی بوده‌‌است که در سال جاری توسط این گروه انجام شده است.

رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت با بیان اینکه همواره چالش هایی برای  انجام طرح های تحقیقاتی وجود دارد افزود: بازنگری ساختار سازمانی و ایجاد ساختار مناسب تحقیقات در دستگاه‌های اجرایی با توجه به حجم وظایف محوله، اصلاح قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های اداری و مالی مرتبط با پژوهش و تحقیقات جهت پرداخت حق‌الزحمه به کارشناسان و اعضاء هیات علمی، عدم فانتزی‌نگری به امر تحقیقات به منظور افزایش اعتماد مدیران به دستاوردهای پژوهشی داخلی، ایجاد ارتباط قوی میان محققان و مدیران در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، بازنگری در پروژه‌های مصوب ملی بر اساس شرایط خاص شرکت‌های آب منطقه‌ای، کنترل و نظارت بر نحوه استفاده از اعتبارات پژوهشی و تدوین نظامنامه مناسب به منظور کاهش فرآیندهای مربوط به بررسی پروپوزال‌های تحقیقاتی و ثبت در سامانه‌های متعدد جهت عقد قرارداد از جمله راه کارها و پیشنهادات برای رفع مشکلات پیش رو می باشد.

گفتنی است، در این نشست موضوع" پایش و ارزیابی جا به جایی در سطح بدنه  و محدوده دریاچه سد لار با استفاده از تکنیک های سنجش از راه دور" توسط مهرنوش قدیمی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، "راهکارهای قانونمند کردن و تعریف ابزارهای اجرایی برای تقویت مشارکت ذی نفعان برای بهره برداری حفاظت و برنامه ریزی منابع آب" توسط عبدالرضا کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم، "ارائه روش های جدید برای پوشش کانال های آبیاری با قابلیت ارتجاعی  و نفوذ ناپذیری مناسب" نیز توسط محمد صافی  عضو هیات علمی دانشگاه شهد بهشتی ارئه شد.

همچنین در پایان از "مصطفی دهقان"، "فرهاداکبر پور" و "الهام شمس" به عنوان پژوهشگران برتر شرکت و نیز از "محمدرضا خانیکی"، "محمد شهریاری"، "محسن اسلامی زاده" و "مرتضی عابدی طورانی" در راستای بیشترین مشارکت در کمیته تحقیقات شرکت با ارائه لوح، تقدیر به عمل آمد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای تهران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای تهران

    شركت آب منطقه‌ای تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات