دولت به تکالیف قانونی خود در خصوص شهرداریها عمل ...

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، نشست خبری جمعی از اعضای شوراها و شهرداران کلانشهرهای کشور ظهر امروز در مشهدمقدس برگزار شد.
لایحه درآمدهای پایدار ایدهآل ما نیست
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در این نشست با بیان اینکه نزدیک به 100 سال از تشکیل شهرداریها میگذرد و روز به روز شاهد افزایش جمعیت ساکن در شهرها هستیم، اظهارکرد: در حال حاضر نسبت جمعیت شهرنشین به جمعیت روستایی ما، 75 به 25 است که از همین رو شاهد افزایش سریع تعداد شهرها هستیم.
وی افزود: بخش مهمی از مسئولیتهای دولت، به مرور زمان توسط شهرداریها در حال ارائه و اجرا شدن است و امروز تعداد پروژههای عمرانی شهرداریها در مجموع کمتر از دولت نیست و از سوی دیگر انتظارات شهروندان از شهرداریها نیز افزایش یافته است.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قوانین خوبی در مجلس شورای اسلامی به تصویب میرسد ولی اجرایی نمیشود، خاطرنشان کرد: از جمله این قوانین میتوان به قانون هوای پاک، مدیریت مصرف سوخت و هدفمندی یارانهها و ... اشاره داشت که سهم شهرداریها پرداخت نمیشود.
هاشمی درخصوص لایحه درآمدهای پایدار، گفت: این لایحه ایدهآل ما نیست و پیشنهاداتی نیز در این خصوص دادهایم؛ آثار منفی این لایحه برای شهر تهران کمتر از سایر شهرهاست چراکه کمیسیون ماده 5 در دست شوراست و طرحهای تفصیلی نیز همگی آماده هستند.
سهم حملونقل عمومی از سفرهای درونشهری کاهش یافته است
مرتضیسقائیاننژاد، شهردار قم نیز در این نشست به تشریح مباحثی در حوزه حملونقل عمومی پرداخت و اظهارکرد: جمعیت کلانشهرهای کشور حدود 54 میلیون نفر است و اگر به ازای هر 1000 نفر، یک دستگاه اتوبوس درنظر بگیریم، نیازمند 54 هزار دستگاه هستیم.
وی افزود: ظرفیت امروز صنایع ما برای تولید اتوبوس محدود بوده و در حوزه قیمت اتوبوسها نیز حرکت هماهنگی شاهد نیستیم به نحوی که هر شهر به یک قیمت خاص خریداری میکند.
سقائیاننژاد با تاکید بر اینکه این موضوع باید با ورود اتوبوسهای خارجی و در تعامل شرکتهای داخلی میتواند برطرف شود، گفت: سهم ناوگان حملونقل عمومی از جابجایی مسافر براساس برنامه باید به 50 درصد برسد ولی در این خصوص سیر نزولی داشتهایم.
تحریمها، تامین اتوبوس درونشهری را با مشکل روبرو کرده است
سونیا اندیش، نایب رئیس شورای شهر تبریز هم اظهارکرد: شهرهای ما امروز برای تامین اتوبوس با کمبود اعتبار و بودجه مواجهند؛ از سوی دیگر، تحریمها سبب شده تا ظرفیت و توان تولید اتوبوس در داخل کشور با محدودیت روبرو شود.
وی افزود: به منظور افزایش تولید و کاهش قیمت تمام شده اتوبوس و حملونقل ترکیبی میتوان از پتانسیل مناطق آزاد هم استفاده کرد چراکه عوارض گمرکی را میکاهد.
باید به سمت گسترش کمی و کیفی حملونقل عمومی گام برداشت
علیرضا نصر، رئیس شورای شهر اصفهان هم در این جلسه اظهارکرد: با توجه به آلودگی این روزهای هوای کلانشهرهای کشور، باید به سمت گسترش کمی و کیفی حملونقل عمومی حرکت کرد تا استفاده از خودروهای شخصی کاهش یابد و بتوانیم مشکلات محیط زیستی برطرف شود.
دولت بدنبال محدود کردن شوراها و شهرداریهاست
سید عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای شهر شیراز و نایب رئیس شورای عالی استانها نیز به تشریح مسائلی پیرامون موضوعات شهری گفت و تصریح کرد: درک مشترکی نسبت به مسائل و مشکلات مدیریتهای شهری در دولت وجود ندارد و از سوی دیگر دولت برخلاف سیاستهای کلی که توسط مجمع تشخیص مصلحت مصوب شده، علاقهای به دوری از تمرکزگرایی ندارد و بدنبال گستردهتر کردن خود است.
موسوی افزود: تعارضی بین پارلمانها و حکومتهای محلی و حکومت مرکزی ایجاد شده است، درحالیکه هدف شوراها، اداره شهرها و روستاها با کمک و مشارکت مردمی است.
وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی بواسطه تنگناهای اقتصادی، دولت بدنبال محدود کردن شوراها و شهرداریهاست؛ همچنین دولت تکالیفی را در چارچوب قانون عهدهدار شده که از انجام آنها به دلایلی سر باز میزند.
قدرت دولت با شکلگیری شوراها کاهش یافته است
عبدا... جلالی، رئیس شورای شهر قم هم در نشست خبری امروز گفت: دولتها پیشتر اشرافیت و اختیارات تام داشتهاند ولی با تشکیل شوراها، فضا عوض شده و قدرت آنها کاسته شده است؛ لذا کملطفی هایی را در این خصوص شاهد هستیم.
جلالی اظهارکرد: همین موضوع سبب شده نگاه از بالا به پایین داشته باشند و بخواهند قدرت شوراها را به نفع خود (دولت) مصادره کنند.
وی افزود: مدیریت شهری و شهرداریها زحمات شهر را به دوش میکشند و دولت هم از این بابت خیالش راحت است.
نظرات