نصب و راه اندازی ۱۴ایستگاه شتابنگار برخط جهت کنترل پهنه لرزه خیزی استا...

نصب و راه اندازی ۱۴ایستگاه شتابنگار برخط جهت کنترل پهنه لرزه خیزی استا...

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان بوشهر

مهندس فرزاد رستمی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور می‌باشد، از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته استان ۱۴ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در شهرهای استان که بر روی گسل های اصلی استان واقع شده اند، تا دو هفته آینده نصب و راه اندازی خواهد شد.

وی در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار توضیح داد: دستگاه‌های شتاب نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین امکان ثبت را نداشته؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود. این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکانات بسیار خوبی را فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت :به دلیل سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، قبل از رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدارزلزله را میتوان به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در صورت تامین مالی توسط استان این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه های لرزش ( Shake Map ) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می کند، به طوری که با تهیه نقشه در هر منطقه ای که شتاب بیش ترباشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیشتر است.

رستمی افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای استان را فراهم می کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: دستگاه‌های جدید قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت را دارند، و با وارد کردن IP ، دستگاه را کنترل و داده‌های آن را تخلیه کرد. علاوه بر آن ظرفیت حافظه دستگاه‌های جدید افزایش یافته است و قابل مقایسه با دستگاه‌های شتاب نگار قدیمی نیست.

وی اظهار داشت: بیش از هزار هکتار  بافت فرسوده در محدوده استان بوشهر  است و با توجه به مساحت گسترده آن و وقوع آسیب‌های فراوان هنگام حادثه، ما را وادار می‌کند تا هر چه بیشتر از فناوری‌های جدید در بخش زلزله بهره‌مند شویم.

رستمی تصریح نمود: اولویت راه اندازی و نصب شتاب نگار‌ها در مرکز استان به خصوص بخش‌های پرجمعیت و با ریسک و خطر بالای زلزله خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان این که امیدواریم با حمایت و همکاری مسئولان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم، خاطر نشان ساخت: فراهم کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاه‌های شتاب نگار به دست می‌آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر

    اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات