سرب در هوای شهر/ خاتون آباد به فلزات سنگین آلوده است

سرب در هوای شهر/ خاتون آباد به فلزات سنگین آلوده است

www.BanaNews.irکرمان به سمت تبدیل شدن به قطب صنعتی درحال حرکت است اما نگرانی هایی در راستای میزان رعایت نکات زیست محیطی و جلوگیری از تکرار فجایعی همچون آلودگیهای مس خاتون آباد و تاثیر فلزات سنگین تا ۱۰ سال آینده در این دشت وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کارخانه مس خاتون آباد و آلودگیهای زیست محیطی این کارخانه اگر تلخ ترین تجربه آلودگی زیست محیطی در ایران نباشد مسلما در لیست نخستین صنایع آلاینده کشور جای دارد میزان آلودگیهایی که از این کارخانه گزارش می شود و همچنین تلفاتی که به جای گذاشته است طی سالهای اخیر نگرانی کارشناسان زیست محیطی را به همراه داشته است و به گفته معاون محیط زیست رئیس جمهور خاتون آباد بیشترین آلایندگی در رده کارخانجات مس کشور را به خود اختصاص داده است.

تلف شدن ۴۰ هزار راس دام بر اثر این آلودگی ها، خشک شدن درختان و مراتع دشت خاتون آباد و آلوده شدت خاک و احتمال آلودگی منابع آبی این دشت از پیامدهای ۱۶ سال فعالیت کارخانه ای است که فاقد چرخه کامل کاری بوده و متاسفانه استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکرده و حتی از فیلترهای کارخانه سیمان برای رفع آلودگی کارخانه مس استفاده کرده است.

هر چند که هم اکنون به گفته مسئولان بخشی از این کارخانه در راستای تعمیرات و اصلاح سیستم تعطیل شده است و فیلترهای استاندارد نیز در این واحد صنعتی به کار رفته است اما باید این نکته را در نظر گرفت که آلودگیهای این منطقه تا ۱۰ سال آینده برطرف نخواهد شد.

هر چند هنوز صد درصد آلودگی این کارخانه برطرف نشده است اما مسئولان این مجتمع صنعتی امیدوارند با راه اندازی کارخانه اکسیژن و نصب الکترو فیلترهای جدید طی سالهای آینده آلایندگی را به حداقل ممکن برسانند که به نظر می رسد در این خصوص گامهای موثری درحال برداشتن است و باید منتظر آینده بود. هر چند صد درصد آلودگی کارخانه برطرف نشده است اما مسئولان این مجتمع صنعتی امیدوارند با راه اندازی کارخانه اکسیژن و نصب الکترو فیلترهای جدید طی سالهای آینده آلایندگی را به حداقل ممکن برسانند

اما با توجه به راه اندازی چندین کارخانه فولاد در استان کرمان و سرمایه گذاریهای صورت گرفته در خصوص راه اندازی کارخانه جات کک سازی و مس در استان کرمان مردم استان کرمان از مسئولان این توقع را دارند که از هم اکنون به فکر آینده زیست محیطی کرمان باشند زیرا پایه توسعه هر منطقه حفاظت از محیط زیست و انتقال سرمایه های زیست محیطی به نسل آینده است.

هم اکنون مسئولان فعلی شرکت مس ایران مسئولیت اصلی بروز چنین حجم وسیعی از آلودگی ها را متوجه مسئولانی می دانند که این کارخانه را پایه گذاری کرده اند و در گفته های خود خواستار پاسخگویی مدیران وقت کارخانه هستند همین نکته می تواند تذکری جدی به مدیران کنونی پروژه های صنعتی کرمان باشد که در آینده مورد قضاوت قرار خواهند گرفت.

عباسعلی دامنگیر، مدیرکل محیط زیست استان کرمان در خصوص وضعیت کنونی این کارخانه به خبرنگار مهر گفت: از منابع آلاینده هوا می توان به تولید سرب توسط وسایل نقلیه و واحدهای صنعتی اشاره کرد که به دلیل عدم وجود دستگاههای اندازه گیری آلودگی تاکنون اندازه گیری در هوای شهربابک و خاتون آباد انجام نشده است.

کارخانه مس در استان کرمان

وی تصریح کرد: این اندازه گیری نیازمند دستگاههای نمونه بردار ذرات برای آنالیز فلزات سنگین است که در سال جاری خریداری شده و پس از راه اندازی نمونه برداری و آزمایشات لازم انجام شده است.

آلایندگی به وسیله SO2

دامنگیر ادامه داد: از موارد آلاینده در هوای شهرستان شهربابک می توان به انجام فعالیت واحد ذوب خاتون آباد اشاره کرد که به دلیل عدم استفاده از فبلترهای مناسب در این واحد و همچنین عدم احداث واحدهای مکمل جهت کاهش آلودگی هوا متاسفانه شاهد مشکل هستیم و از بیشترین موارد آن می تون به میزان زیاد گاز SO2ناشی از فعالیت واحد صنعتی اشاره کرد.

وی گفت: کارخانه مذکور موظف به رعایت ضوابط زیست محیطی شده است کارخانه بازیابی گاز SO2 و کارخانه اکسیژن را جهت کاهش آلودگی ایجاد نماید.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در خصوص آلودگی آب و خاک این واحد صنعتی نیز گفت: در خصوص آلودگی آب و خاک منطقه چون پساب صنعتی کارخانه مذکور به گفته مسئولین مربوطه مداوم در چرخه است و خروجی به محیط ندارد آلودگی ناشی از این پساب بررسی شده است و سیستم تصفیه پساب انسانی واحد نیز که قریب به یک سالت و نیم است که راه اندازی شده و پارامترهای خروجی آن نیز در حد استانداردهای زیست محیطی است.

فلزات سنگین خاک را آلوده کرده اند، احتمال آلودگی منابع آبی

دامنگیر ادامه داد: اما با توجه به ذرات منتشر شده از دودکش حاوای فلزات سنگین است با نشست این ذرات روی خاک منطقه آلودگی خاک مطرح خواهد بود و با توجه به شرایط محیط بایستی امکان نفوذ این آلاینده ها به منابع آب زیر زمینی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

دشت خاتون آباد

وی از اقدامات صورت گرفته محیط زیست برای برخورد با آلودگیهای این کارخانه یاد کرد و گفت: صدور اخطارهای متعدد، قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده از ابتدا تاکنون، معرفی به دادگاه تشکیل پرونده، ابلاغ جریمه زیست محیطی به واحد و عدم پرداخت از جمله کارهای صورت گرفته است.

دامنگیر ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیگیرهای صورت گرفته کارخانه ذوب خاتون آباد جهت تعمیرات و انجام اقدامات در جهت رفع آلودگی تعطیل است.

بیشترین میزان رفع آلودگی در زمان مدیریت جدید روی داده است

فرماندار شهربابک نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: اقدامات مناسبی برا رفع آلودگی کارخانه تاکنون انجام شده است اما تعطیلی راه حل اصلی رفع مشکل نیست زیرا تعداد زیادی از مردم منطقه در این کارخانه درحال فعالیت هستند.

حمید افضلی گفت: تا کنون ۸۰ درصد آلودگی برطرف شده و با چشم نیز کاملا این مسئله مشخص است بطوریکه زمانی با خودرو از دشت عبور می کرید شاهد بلند شدن ذرات آلاینده بودیم اما هم اکنون این مشکلات وجود ندارد و میزان مرگ و میر دام نیز روزانه به سه مورد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: مردم شهر بابک باید قدر دان زحمات در زمان مدیریت جدید باشند زیرا تمام اقدامات رفع آلودگی در این زمان صورت گرفته است.

در صورت عدم رعایت تمام نکات زیست محیطی واحد صنعتی تعطیل می شود

از سوی دیگر معاون محیط زیست رئیس جمهور در آخرین اظهار نظر خود در خصوص این کارخانه گفته است تذکرات لازم در خصوص رعایت نکات زیست محیطی به مسئولان کارخانه داده شده است.

محمد جواد محمدی زاده تاکید کرد: در صورت عدم رعایت قوانین زیست محیطی در مهلت داده شده کارخانه تعطیل خواهد شد.

وی این کارخانه را آلوده کننده ترین کارخانه مس در کشوردانست و بر پیگیری در راستای حل کامل مشکل کارخانه تاکید کرد.

 

    نظرات