حق‌آبه دریاچه ارومیه آب شرب تبریزی‌ها می شود!

حق‌آبه دریاچه ارومیه آب شرب تبریزی‌ها می شود!

www.BanaNews.irنماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلیل کاهش آبهای ورودی به دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر در هر ثانیه دو متر مکعب آب سهم دریاچه ارومیه به آب شرب تبریز اختصاص می یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه با انتقاد از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه اظهارداشت: شرایط بحرانی دریاچه ارومیه در حالی روزانه تشدید می شود که هر ثانیه دو متر مکعب آب سهم دریاچه ارومیه به آب شرب تبریز اختصاص داده می شود.

وی از عدم اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه خبرداد و بیان داشت: در صورت اجرایی این طرح نیز آب شرب شهرهای تبریز تامین می شود و آب به دریاچه ارومیه سرازیر نمی شود.

قاضی پور با تاکید بر اینکه تبریز سهم آب شرب خود را از رودخانه ارس تامین کند اظهار داشت: پیشنهاد می کنم سهم آب دریاچه ارومیه از رودخانه زرینه رود در میاندوآب نیز که هم اکنون به آب شرب شهرهای تبریز اختصاص داده شده به دریاچه ارومیه سرازیر شود.

عملیات اجرای کانال دوم انتقال آب از زرینه رود به آذربایجان شرقی متوقف شود

وی ادامه داد: اگر سهم آب دریاچه ارومیه از رودخانه زرینه رود اختصاص داده شود، مشکلی به وجود نمی آید تبریز هم می تواند حق آبه شهرهای خود را از رودخانه ارس تامین کند.

قاضی پور بر توقف اجرای عملیات کانال دوم انتقال آب از زرینه رود به آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: اجازه نمی دهیم با توجه به شرایط بحرانی به وجود آمده برای دریاچه ارومیه عملیات اجرای کانال دوم انتقال آب از زرینه رود به آذربایجان شرقی اجرایی شود.

طرح دو فوریتی احیای دریاچه ارومیه تقدیم مجلس شد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه از امضای طرح دو فوریتی احیای دریاچه ارومیه توسط ۶۰ نماینده و ارائه این طرح به مجلس خبرداد وبیان داشت: در صورت تصویب این طرح اقدامات مناسبی برای خروج دریاچه ارومیه از بحران فعلی انجام می شود.

اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می گیرد که عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از زرینه رود به تبریز در منطقه شاهین فولاد بناب از سال ۸۹ آغاز شده و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی برای اجرای این طرح درمدت پنج سال سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

ارسلان هاشمی طول عملیات لوله گذاری این خط ۱۸۷ کیلومتر اعلام کرده و گفته که با بهره برداری از آن به همراه طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز۶۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز تبریز و واحدهای صنعتی مسیر تامین خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین ظرفیت خط دوم انتقال آب به تبریز را پنج مترمکعب درثانیه اعلام کرده است.

زرینه رود ۴۸ درصد از آب دریاچه ارومیه را تامین می کرد ولی متاسفانه امروز بخشی از آب این رودخانه برای آب شرب شهرهای آذربایجان شرقی اختصاص داده می شود.

دریاچه ارومیه از سال ۷۶ شروع به خشک شدن کرده است و در عرض ۱۳ سال، سطح آب دریاچه کاهش زیادی پیدا کرد و در حال حاضر دریاچه مملو از نمک، گویی که کفن پوشیده باشد، به انتظار مرگ خود نشسته است.

خشک شدن دریاچه ارومیه، خطر تبدیل شدن قسمت زیادی از زمین های استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به نمکزار را به همراه دارد.

از سوی دیگر دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ است که تعدادی از آن ها وضعیت منحصر به فردی از نظر حیات وحش موجود در آن و گونه های گیاهی دارند. اسپیر، اشک، کبودان از جزایر مهم این دریاچه هستند که گوزن زرد، کل، بز و انواع دیگر پستانداران در آن زندگی می کنند.

پارک ملی دریاچه ارومیه که جزو ذخایر ۵۹ گانه بیوسفری جهان اعلام شده با مساحت متوسط پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه داخلی ایران محسوب می شود.

 

 

    نظرات