اوضاع بهاری در بازار مسکن

اوضاع بهاری در بازار مسکن

www.BanaNews.irتصویری که مرکز آمار ایران دیروز از اوضاع بهاری بازار مسکن در شهر تهران ارائه کرد، نشان می‌دهد در پایتخت شرایط استفاده از آپارتمان‌های مسکونی یک‌طرفه شده به این معنی که فعلا با توجه به جهش اجاره‌بها، فقط امکان خرید برای متقاضیان مسکن وجود دارد، این در حالی است که تقاضای کنونی تحت تاثیر نبود تسهیلات بانکی بیشتر از آنکه میل به خرید داشته باشد، اجاره‌نشینی را دنبال می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ارزش معاملات آپارتمان‌های مسکونی در فصل بهار امسال را از روی اطلاعات ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی که مرحله نهایی خرید‌وفروش ملک محسوب می‌شوند، به دست آورده و اعلام کرده است: در بهار امسال قیمت مسکن در تهران ۵/۷ درصد افزایش پیدا کرده و به متر مربعی یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان رسیده است. دنیای‌اقتصاد پیش‌تر این نرخ رشد را ۵درصد اعلام کرده بود. نرخ رشد بهاری قیمت مسکن در تهران در مقایسه با نرخ تورم که در این فصل به حدود ۲۲ درصد رسید، نشان از رشد و خزش ملایم ارزش املاک پایتخت دارد که با توجه به رشد ۱۹‌درصدی قیمت مسکن در بهار سال گذشته، شرایط کنونی برای خریداران ایده‌آل به نظر می‌رسد. هر چند طی ماه‌های اخیر مشاوران‌ املاک از جمله رییس اتحادیه املاک تهران میزان غیررسمی رشد قیمت مسکن را در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان کرده بودند، اما اکنون روایت «آمار» نصف آن را تایید می‌کند.

برخلاف روند قابل‌قبول قیمت مسکن، اجاره‌بها در اولین فصل از سال‌جاری رشد شدیدی را تجربه کرده است.

گزارش رسمی مرکز آمار در این باره حاکی است اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در تهران طی بهار امسال ۲۴ درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش پیدا کرده، طوری که برای اجاره یک آپارتمان ۷۰متری در این شهر باید تا ۹۸۰ هزار تومان در ماه پرداخت شود.با استناد به اطلاعات مرکز آمار، سطح اجاره‌بها در پایتخت آن هم در فصلی که نقل‌وانتقال اجاره‌نشین‌ها طبق گزارش سامانه رهگیری معاملات مسکن، زیاد نبوده افزایش یافته که این می‌تواند هشداری برای مسوولان کنترل بازار اجاره باشد مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد در تابستان امسال طرح «تعزیراتی مهار رشد اجاره‌بها در حد ۹درصد» به دلیل ناهمخوانی با وضعیت واقعی بازار اجاره، به شکست بینجامد.کارشناسان مسکن ضمن طرح این پرسش که مبنای سقف‌گذاری برای اجاره‌بها چه نوع محاسبه‌ای بوده، با اظهار نگرانی از عدم کنترل نرخ در فصل بهار به دولت توصیه می‌کنند مکانیزم‌های واقعی‌تری‌ برای ساماندهی بازار اجاره اعمال کند.

از متری ۸ میلیون تا متری ۲۴۰ هزار

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، در سه ماه اول امسال منطقه ۲ گران‌ترین منطقه در تهران برای اجاره‌نشینی بوده، طوری که نرخ اجاره ماهانه در آن بیش از ۲ برابر متوسط اجاره‌بها در کل شهر تهران بوده است.

همچنین منطقه ۱۵ ارزان‌ترین منطقه برای اجاره‌نشین‌ها معرفی شده است.در بازار خرید مسکن نیز منطقه یک گران‌ترین منطقه در بین مناطق ۲۲گانه محسوب می‌شود، طوری که در بهار امسال هر متر مربع آپارتمان مسکونی در این منطقه تا قیمت ۸ میلیون تومان نیز خرید و فروش شده است.منطقه ۲۰ تهران نیز برای خرید مسکن ارزان‌ترین محل معرفی شده، طوری که در این منطقه هر متر مربع آپارتمان را می‌توان به قیمت ۲۴۶ هزار تومان خریداری کرد.

    نظرات