جلسه هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد و معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي

جلسه هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد و معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي

جلسه هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد و معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي


جلسه هيات مديره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان با حضور معاون عمراني استاندار، شهردار خرم‌آباد، معاونت معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي و شهرداري در محل سالن جلسات اين سازمان برگزار گردید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان :

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان باید منشأ نظام فنی و اجرایی استان باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان، در جلسه هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان که با موضوع رفع مشکلات و موانع سازمان به‌ویژه معضل دو نقشه‌ای در سطح استان برگزار گردید، گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در سخنانی با تأکید بر نقش مهم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در توسعه شهری گفت: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان باید منشأ نظام فنی و اجرایی استان باشد و رسالت تخصصی مهندسان در راستای مهندسی ارزش ایجاب می‌کند بدون توجه به منافع سازنده، قوانین و مقررات را پیاده کنند. این موضوع ضمن اینکه اطمینان مردم (خریداران) به مهندسان در خرید ساختمان‌های تحت نظارت و طراحی آن‌ها را جلب می‌کند، شایسته قدردانی است و ارزش اين اطمينان را بايد بدانيم .

وی بابیان اینکه آماده بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های ارزشمند اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در تمام موضوعات فنی و ساخت‌وسازهای استان هستیم، تصریح کرد: شهرهای کوچک استان هم باید از خدمات نظام‌مهندسی ساختمان استان بهره‌مند شوند. علاوه بر این، نظارت، طراحی و اجرای پروژه‌های شهرداری باید به دفاتر و اشخاص حقیقی و حقوقی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان واگذار شود .

امیری ضمن اعلام آمادگی تغییر در نظام فنی و اجرایی بنیاد مسکن استان و اصلاح دو نقشه‌ای گفت: سازمان نظام‌مهندسی طرح‌های موردنظر را در این دو مورد به معاونت عمرانی ارائه نماید، مجموعه استانداری از مجریان ساختمانی حمایت می‌کند تا طرح طبق نقشه و مطابق قوانین و مقررات اجرا شود و به‌هیچ‌عنوان شاهد کوتاهی مهندسان در این زمینه نباشیم .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به‌ضرورت ارتباط سیستمی نظام‌مهندسی با شهرداری‌های استان گفت: شهرداری‌ها باید یک ساختمان شیشه‌ای باشند یعنی تمام موضوعات شفاف و پرداخت عوارض توسط خود مردم صورت گیرد به‌طوری‌که شهرداری فقط نقش کنترل‌کننده را داشته باشد .

وی افزود: گلایه سازمان نظام‌مهندسی در رابطه به عدم توجه شهرداری‌ها به گزارشات مهندسان، حرف درستی است و در صورت ارائه گزارش در خصوص عدم رعایت سطح اشتغال، پروژه توسط شهرداری می‌بایست متوقف شود. شهرداری باید حداکثر ظرف مدت یک هفته به گزارش‌های مهندسان ترتیب اثر دهد در غیر این صورت با کارمند شهرداری به‌عنوان متخلف برخورد می‌شود و این موضوع باید توسط راه و شهرسازی ابلاغ گردد .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بابیان اینکه نقش اصلی را در شهر زیبا، سیما و منظر ایفا می‌کند، اظهار کرد: بنا داریم در طراحی نماها تحول چشمگیری ایجاد کنیم ضمن اینکه می‌بایست به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در سطح استان توجه بیشتری داشته باشیم. کسانی که در صدور پروانه ساختمانی در شهرداری‌ها نقش دارند، اجازه نظارت و طراحی را ندارند .

محمد شریفی مقدم شهردار خرم‌آباد هم در این جلسه بابیان اینکه پیگیر برون‌سپاری خدمات صدور پروانه ساختمان هستیم، گفت: آمادگی همکاری با سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را در راستای رعایت مقررات ملی ساختمان داریم و برای ترویج مقررات ملی ساختمان در سطح شهر، بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری در این زمینه اختصاص خواهند یافت .

صادق بهاروند معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز اظهار کرد: پیرو مکاتبات صورت گرفته مجدداً آمادگی ارائه طرح تفصیلی شهر خرم‌آباد و ساير شهرهاي استان را به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان جهت ارائه نقطه نظرات قبل از تصویب داریم .

در این جلسه مهندس منوچهر ماهرو بختياري رئيس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان ضمن ارائه گزارشي از آمار اعضاء سازمان در رشته‌های هفت‌گانه مهندسي به پيشينه اين سازمان از سال 1374 اشاره كرد و گفت: توانسته‌ایم تا حد قابل قبولي اصول فني و الزامات مقررات ملي ساختمان را در بين مردم استان نهادينه و فرهنگ‌سازی كنيم ولي در بخش رعايت ضوابط شهرسازي و معماري ازجمله تراكم ساختماني، سطح اشغال، دسترسي، هم‌جواری، نورگير، پیش‌آمدگی و عبور و مرور معلولان با معیارهای مطلوب فاصله‌داریم.

وي افزود: اگر چرخه عمر يك ساختمان را در 7 مرحله پديدآوري، طراحي، اجرا، نظارت، بهره‌برداری و نگهداري آن، بازسازي و مقاوم‌سازی و نهايتاً تخريب ساختمان و بازيافت بدانيم تمامي انحرافاتِ الزامات و ضوابط شهرسازي و معماري در مرحله پدیدآوری رخ می‌دهد.

مهندس بختياري بابیان اينكه در بخش پدیدآوری كه همان طرح‌های جامع و تفصيلي و تفكيك قطعات ملكي می‌باشد گفت: اين مهم در استان بومی‌سازی نشده و شايد متناسب بافرهنگ استاني ما نبوده و باعث گرديده كه ضوابط معماري و شهرسازي و الزامات آن رعايت نگردد.

رئيس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان ضمن درخواست از معاون عمراني و مديركل راه و شهرسازي و تيم فني در اختيار جهت اصلاح طرح‌ها و برطرف نمودن معضلات چرخه ساخت‌وساز حال و آينده استان گفت: اين سازمان با كليه نيروهاي فني و متخصص خود آمادگي هرگونه ارائه خدمات و مشاوره را در زمينه هاي مختلف به نهادها، كميته ها و شوراهاي فني استان را دارد.

همچنين اعضای هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان مطالبی را در خصوص موضوعات جاری سازمان، عدم توجه مراجع صدور پروانه به گزارشات مرحله‌ای مهندسان ناظر سازمان و وجود معضل دو نقشه‌ای در سطح استان بیان نمودند.

پايان پيام

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان یک انجمن در شهر خرم آباد می باشد

      نظرات