حضور رییس سازمان به همراه دکتر شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه کرمان

حضور رییس سازمان به همراه دکتر شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه کرمان

مهمترین عامل موثر در ایمن بودن ساختمان‌ها در برابر زلزله، کیفیت مصالح ساختمانی است.


معاون وزیر راه و شهرسازی کشور بیان کرد: اگر مصالح ساختمانی با کیفیت نداشته باشیم نباید انتظار یک ساختمان امن را داشت.

محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی کشور در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به زلزله بم به عنوان بزرگترین زمین لرزه با بیشترین خسارات جانی ومالی سالیان اخیر، گفت: حادثه زلزله بم نقطه عطفی بود که مهندسین کشور وتصمیم گیران توسعه کشور، متوجه شدند که در زمینه ایمنی جان هموطنان و ساخت وسازها غافل بوده اند.

او افزود: با توجه به این موضوع از آن به بعد استاندارد ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله) تغیرات شگرفی کرد و باعث شد طراحان ساختمانی نگاه علمی‌تری در این زمینه داشته باشند.

شکرچی زاده هدف سفر خود به کرمان را گرامی داشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله دی‌ماه سال ۱۳۸۲ و همچنین افتتاح و راه‌اندازی دستگاهای شتاب‌نگار عنوان نمود.

او گفت: بسیار خرسندیم که می توانیم با استفاده از تولید ملی وداخلی، دستگاه‌های قدیمی و فرسوده ثبت‌زلزله را به‌روز کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: باید این موضوع را در نظر داشت که بتوانیم ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان را بر اساس یافته‌های ملی و بین‌المللی اعمال و به‌روز‌رسانی کنیم و در مرحله بعد ترویج، آموزش و کنترل لازم در فرایند اجرای ساختمان‌ها با استفاده از مجریان ذی‌صلاح و نظارت مهندسان ناظر را داشته باشیم.

مهندس گلستانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان در این نشست بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها مرجع فنی کنترل‌کننده ساخت و ساز بخش خصوصی است که این نظارت را به وسیله اعضای خود اعمال میکند. البته در این راستا وزارت راه و شهرسازی وفق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز اعمال نظارت عالیه می‌کند.

وی گفت: نتیجه رعایت مقررات ملی ساختمان، ایمنی در مقابل زلزله است که خوشبختانه در سطح استان در این زمینه بسیار خوب عمل شده است و کسب رتبه برتر کشور در رعایت مقررات ملی ساختمان، مبین این موضوع است.

او افزود: در فرایند احداث بنا متاسفانه استفاده از خدمات مجریان ذیصلاح، علی‌رغم تاکید قانون مغفول مانده بود که به همت هیات مدیره دوره هشتم و همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار در اولین گام استفاده از خدمات اشخاص دارای صلاحیت در اجرای ساختمانها برای ساختمانهای گروه‌های "ج" و " د" از ابتدای شهریورماه سال جاری الزامی شده است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان یک انجمن در شهر کرمان می باشد

    نظرات