18 دي ؛ سند ماندگار نقش آفريني ساري در انقلاب اسلامي

18 دي ؛ سند ماندگار نقش آفريني ساري در انقلاب اسلامي

در چنين روزهاي پر التهاب و حماسي ، همشهريان ساروي ما نيز همپا و همصدا با  ديگر هموطنان ، عليه ظلم و استبداد خروشيدند و اوراق ماندگاري از ايمان و اراده و حميت و رشادت را بر كتاب پربار انقلاب افزودند .

اگرچه در مورد تاريخ انقلاب ساري تاكنون حق مطلب ادا نشده و آنطوركه بايد و شايد انعكاس رسانه اي نداشته اما اين سهل انگاري ذره اي از ارزش هاي انكارناپذير نقش بارز مردم ساري در به ثمر رساندن نهضت اسلامي نمي كاهد بخصوص كه ساري در آن برهه ، روزهاي خونيني همچون 29 آبان و 18 دي را بخود ديده و فرزندان برومند اين خطه ي مرد پرور ،  براي در آغوش كشيدن شاهد رهايي و تنفس در هواي پاك آزادي ، با خون مطهر خويش سنگفرش خيابانهاي شهر را رنگين ساختند و اسم و رسمي جاودانه از خود و ديارشان بجا گذاشتند .

شهر تاريخي و تاريخ ساز ساري در ايام منتهي به اوجگيري و پيروزي انقلاب  بسيار درخشان ظاهر شد . مردان و زنان ساروي خصوصا جوانان شجاع وغيور اين شهر بطرز روزافزوني به صف انقلاب پيوستند و افتخار آفريدند هرچند گذر زمان غبار فراموشي بر ياد اين دلاوري ها افكنده اما تاريخ بي شك چهره انقلاب اسلامي در ساري را باز خواهد نماياند.

در ساري ، مبارزه در ماه های پایانی رژیم پهلوی در چند جبهه روحانیت، بازار، مدارس و نظامیان فراری از پادگان‌ها متمرکز بود . در روز 29 آبان سال 57 بيش از دو هزار نفر از مردم انقلابي ساري در خيابان نادر آنروز و جمهوري اسلامي كنوني با سردادن شعارهاي كوبنده به تظاهرات عليه رژيم طاغوت پرداختند كه اين حركت با واكنش نظاميان مواجه شد تا جائيكه به روي مردم بي دفاع آتش گشودند و بدين ترتيب در 29 آبان خونين ساري ، همشهريان غيور ما ، جوانان بيداردل و شجاعي همچون شهيدان ثمربخش ، علامه و گلمايي ( و به روايتي 6 نفر از فرزندان خود ) را تقديم انقلاب كردند.اين اتفاق موجب شد مردم ، با اتحاد و جديت افزونتري وارد صحنه مبارزه شوند بطوريكه يكي از كاركنان صدا و سيما بعنوان همدردي با مردم شهيد داده به قطع برنامه ها و پخش مارش عزا پرداخت كه منجر به دستگيري وي توسط عناصر ساواك شد.

در ایام نزدیک به انقلاب کمتر کسی جرات هدایت تظاهرات را داشت چون از اقدامات وحشیانه ساواک نسبت به عاملین تحرک در مردم هراس داشتند از طرفی مردم و روحانیت به شدت به اقدامات رژیم طاغوت معترض بودند . حجت الاسلام والمسلمين عبدالحميد عبدالاحد كه در روز تاريخي 29 آبان  هدايت تظاهركنندگان را برعهده داشت ، عصر آن روز در منزلش توسط ماموران شهرباني دستگير و در آنجا بقدري شكنجه شد كه دست ها و دنده ها و قفسه سينه اش  شكست . سپس ويرا در حالت اغما در ماشيني قرار دادند و به تهران بردند.

در اين ايام قلب مردم انقلابي ايران در دهكده نوفل لوشاتو (حومه پاريس) در كشور فرانسه مي تپيد و بطور مرتب گوش به فرمان رهبر كبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) داشتند كه با پيامهاي راهگشاي خويش از آنجا نهضت را هدايت ميكرد.

بدين ترتيب طبق فرمان امام که از مردم خواسته بودند روز 18 دي را به پاس شهدای مردم قزوین، مشهد، کرمانشاه مراسم بگیرند ، سراسر کشور شاهد تظاهرات مردمی بود. در ساري هم حدود 20 هزار نفر از خیابان شاه عباس(18 دی کنونی) به سمت دروازه گرگان(میدان شهدا کنونی) که محل تجمع تظاهر کنندگان بود حرکت کردند که در همین بین به تدریج درگیری بین مردم و ارتش شروع می شود. شیخ عبدالله دارابی ، شهيد عبدالوهاب قاسمی ، حاج حسین مفتاحی و عبدالحمید عبدالاحد برنامه ریزی و هدایت انقلاب در ساری را بر عهده داشتند .


وقتي جمعيت به نزدیکی حسینیه شهدا واقع در خیابان 18 دی (خیابان شاه عباس آن زمان) رسيد ، شهید قاسمی از تصمیم شوم نیروهای امنیتی برای برخورد بی رحمانه با تظاهرات خبر داد و از مردم خواست تا آنها را تحریک به تیراندازی نکنند.

بعد از صحبت های شهید قاسمی، مردم با شعار الله اکبر خود را به میدان شهدا رساندند که با سیم های خاردار محصور شده و نیروهای امنیتی در آن مستقر بودند. اما بدون اینکه هیچ کدام از مردم حتی یک سنگ به طرف آنها پرتاب کند، شروع به تیراندازی کردند
شهید قاسمی سیم های خاردار را گرفته و خطاب به مأموران فریاد زد به مردم شلیک نکنید ، به من تیر بزنید.

دستور نیروهای امنیتی به ارتشی ها برای شلیک مستقیم و امتناع نیروهای ارتش از این دستور با شلیک های هوایی هم جالب بود.نیروهای امنیتی با مشاهده این وضعیت، خود به شلیک مستقیم پرداختند.
پرتاب کردن گل توسط مردم به سمت نیروهای نظامی و شعار «ما به شما گل دادیم، شما به ما گلوله» از به یادماندنی‌ترین اتفاقات آنروز بود. چند سرباز شبانه از پادگان خود فرار کرده و چون غریبه بودند با همان لباس سربازی به مسجد جامع پناه آوردند. مردم انقلابي و مهمان نواز ساري هم لباس و مقداری پول در اختیار این سربازها قرار دادند و آنها را از دید نیروهای امنیتی پنهان نگاه داشتند و حتي جوان ها برای شناسایی نشدن سربازهای فراری موهاي سرشان را مي تراشيدند.

بهرحال شهيد قاسمی قطعنامه روز 18 دی 57 را قرائت كرد و اعتراض خود به کشتار رژیم طاغوت را با صدای بلند فریاد زد و به جمعیت شوری تازه بخشید.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی سخنرانی آتشین شهيد قاسمی  و عبدالاحد بر فراز ساختمان مجاور بانک سپه ساری باعث افزایش شور در میان مردم حاضر در دروازه گرگان (ميدان شهدا) شد.

با چنین سخنانی مردم روحیه ای دوچندان و شوری مضاعف در خود احساس کردند و علیه رژیم شاه با صدایی بلند شعار سر دادند طوری که ارتش،حضور مردم بی دفاع را بسیار هولناک یافت و تصیمیم گرفت که باید با آنها با زبان گلوله و آتش سخن گويد.

درگیری بین مردم و ارتش شدت گرفت و به گفته ی حاضرین ارتش از بكارگيري هیچ تجهییزاتی برای مقابله با مردم بی دفاع مضایقه نکرد.

برابر آمار رسمی در تظاهرات 18 دي ساری دو نفر به اسامی عسکري توفیقی و سید اسماعیل عابدین‌پور به شهادت رسیدند ولی بر اساس اظهارات شاهدان عینی تعداد کشته‌شدگان به بیش از 12 نفر می‌رسد و همچنین بیش از 20 نفر دیگر بر اثر اصابت گلوله و یا ضربات باتوم مجروح شدند.

شهید عسكری توفیقی 38 ساله که به خاطر صلوات فرستادن بعد از شنیدن نام امام خمینی (ره) توسط ساواک دستگیر وپس از۳ روز حبس وشکنجه آزاد شده بود،آن روز همراه مردم ساری به تظاهرات آمده بود و پس از درگیری تظاهرکنندگان با نیروی امنیتی وابسته به حکومت شاه وبر اثر شلیک مستقیم کلت نیرو های نظامی ر‍ژیم به شهادت رسید.

شهید سید اسماعیل عابدین پور دیگر شهید آن روز بود که او هم در درگیری با نیروهای ضد شورش در تظاهرات با اصابت گلوله به شهادت رسید.

این باشکوه‌ترین تظاهرات مردم ساری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در واقع بعد از حضور گسترده مردم این شهر در تظاهرات 29 آبان و شهادت تعدادي از آنها کار را برای رژیم پهلوی بسیار دشوار نمود و موجبات سردرگمی شدید ساواک را فراهم آورد.

اين خونها نهال انقلاب را آبياري كرد و مردم را بيش از پيش به صحنه كشاند تا جائيكه رژيم طاغوت با همه امكاناتش مغلوب اراده آهنين ملت انقلابي شد  و  سر انجام در 22 بهمن 57 انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره) و همراهي و اتحاد مردم به پيروزي رسيد.

اينك كه در آستانه چهل و يكمين بهار آزادي قرار داريم ياد همه شهداي انقلاب از جمله شهداي ساري خصوصا شهداي قيام خونين 29 آبان و 18 دي و نيز ياد امام شهدا را گرامي ميداريم .

روابط عمومي شوراي اسلامي شهر ساري

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات