شهردار یزد معماری را از...

شهردار شهر جهانی یزد در دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی با اشاره به ثبت جهانی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، معماری را از عوامل تاثیرگذار در این امر دانست.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد – جمال الدین عزیزی در دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی که روز سه‌شنبه هفدهم دی ماه در دانشگاه یزد برگزار شد، معماری را از عوامل تاثیرگذار در ثبت جهانی یزد دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شهر یزد در زمره شهرهای یادگیرنده است باید بستر شهر به یک بستر آموزشی تبدیل شده و حرکت دانشگاه به سمت جامعه و شهر صورت گیرد.

شهردار شهر جهانی یزد با اشاره به ارتباط شهر با فضاهای دانشگاهی، تصریح کرد: تاثیر کیفیت فضا در کاربری آن همواره مورد تایید و از الزامات بحث طراحی فضا است و طراحی فضای آموزشی نیز از این مقوله مستثنی نیستند به طوری که همه صاحب‌نظران در تغییر کیفیت آموزشی توافق دارند.

وی با بیان اینکه در شهرهای تاریخی نکته قابل تامل این است که بستر شهر، خود یک فضای آموزشی است، افزود: تجربه موفقی که در شهر یزد اتفاق افتاده است، استقرار دانشکده معماری در بافت تاریخی شهر یزد و در یک ساختمان با ارزش از لحاظ معماری است که از این طریق ارتباط فضای آموزشی با شهر به طور مستقیم برقرار شده و اثرات مثبت آن به وضوح در کیفیت آموزشی این دانشگاه و جایگاه آن در بین دانشکده های معماری کشور قابل تمثیل است.

عزیزی شهرتاریخی یزد را بستر مناسبی برای آموزش عنوان کرد و گفت: شهرهای تاریخی پس از گذشت قرن‌ها و پشت سر نهادن حوادث متعدد شکل گرفته و به حیات خود ادامه می‌دهند لذا دارای کوله باری از آزمون و خطا و تجربیات مختلفی هستند که در هیچ دانشگاهی در دنیا نمی‌توان همه آن‌ها را شبیه‌سازی کرد و آموزش داد.

شهردار شهر جهانی یزد با تاکید بر رضایت‌بخش نبودن عملکرد مجموعه‌های واسط میان دانشگاه‌ها و مردم، تصریح کرد: هر چند تشکیل واحدهایی نظیر دفاتر ارتباط با صنعت، دفاتر مشاوره دانشگاه، دفاتر رشد در رشته‌های مختلف و حتی تأسیس پارک‌های علم و فناوری تلاشی برای نزدیک‌تر کردن مردم از بطن جامعه به محیط دانشگاه بوده است اما آنچه که از ارزیابی عملکرد این مجموعه‌ها کسب شده، رضایت‌بخش نیست.

عزیزی با بیان اینکه باید با حذف حصارها اجازه ورود مردم به دل این محیط‌ها و آشنا شدن آنها با اتفاقات درون دانشگاه داده شود، خاطرنشان کرد: باید مردم شناختی را از این مجموعه‌ها به دست بیاروند و برای رفع نیازهایشان از دانشگاه بهره ببرند.

وی همچنین تاکید کرد: آشنایی با امکانات یک دانشگاه و توانمندی‌های این محیط از یک سو و مطلع شدن از دغدغه‌های مورد بحث در محیط‌های آموزشی از سوی دیگر نیازها و توقعات را واقعی‌تر می‌کند لذا می‌تواند از فاصله گرفتن مردم و نخبگان جامعه نیز جلوگیری و از عواید به نفع ارتقای کیفیت زندگی بهره برد.

دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی با هدف تبیین نقشه راه در حوزه معماری مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری، شناسایی ایده‌های برتر در حوزه ساختمان‌ها و فضاهای مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه یزد برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات