برگزاری کارگاه آموزشی طرح گسترش سواد آبی استان بوشهر

کارگاه آموزشی طرح گسترش سواد آبی استان بوشهر با حضور معاونین شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، صبح امروز کارگاه آموزشی طرح گسترش سواد آبی ویژه کارشناسان مسئول ادارات آموزش و پرورش در مقطع متوسطه اول و سرگروه های آموزشی کتاب انسان و محیط زیست در مقطع متوسطه دوم برگزار شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر در ابتدای این کارگاه با اشاره به تاثیرات شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف آب در خاورمیانه در دهه های اخیر عنوان کرد: منطقه خاورمیانه از منظر مدیریت آب شرایط استراتژیکی داراست و ایران و مصر دو کشوری هستند که بیشترین بهره برداری سالانه از منابع آب تجدیدپذیر را انجام می دهند.

وی افزود: در قرن اخیر بیش از 92 مورد جنگ با محوریت آب در این منطقه رخ داده است و هم اکنون برخی از ناآرامی های موجود در کشورهای همسایه به ویژه در حوزه دجله و فرات نیز ریشه در بحران آب دارد.

مهندس عبدالطیف عباسی نژاد اظهار داشت: ما در حکمرانی آب تاکنون ماموریت خود را به شایستگی به انجام نرسانده ایم و مدیریت بخش فرهنگی یکی از مهم ترین چالی های پیش روی ما می باشد.

این مقام مسئول از لزوم توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی یاد کرد و افزود: از 16 محدوده مطالعاتی استان بوشهر، 8 مورد ممنوعه، 4 مورد ممنوعه بحرانی و 4 مورد فاقد پتانسیل آب زیرزمینی بوده و سالانه 30 میلیون مترمکعب کسری مخزن در نتیجه اضافه برداشت از آبخوان های این استان رخ می دهد.

وی با اشاره به سابقه مثبت همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش پرورش استان بوشهر در اجرای طرح داناب، بیان کرد: نقش کلیدی آموزش و پرورش در بسترسازی فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و خوشبختانه در سال تحصیلی جاری با مشارکت ستودنی مسئولین محترم اداره کل آموزش و پرورش استان، برنامه ریزی و اجرای گام های مختلف طرح گسترش سواد آبی در مقطع متوسطه به نحو شایسته ای صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان سابقه اجرای طرح گسترش سواد آبی خاطرنشان ساخت: طرح داناب از سال تحصیلی 89 در استان بوشهر آغاز شده و تاکنون یکی از طرح های موفق آموزشی بوده است و با توجه به اهمیت آموزش های پایه ای در حوزه آب و محیط زیست توقع ما از کیفیت و اثربخشی این طرح دائما در حال افزایش است.

حسین درتاج در ادامه عنوان کرد: در سال تحصیلی جاری با افزوده شدن محتوای آموزشی کتاب درسی انسان و محیط زیست، ابعاد و جامعه مخاطب تحت پوشش این طرح با عنوان گسترش سواد آبی افزایش یافته است و همکاران اینجانب در اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در همکاری برای اجرای موفق این طرح از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

درتاج با اشاره به اهمیت پیاده سازی محتوای کتاب انسان و محیط زیست یادآور شد: نخستین فصل کتاب به موضوع آب اختصاص یافته است که با همکاری سرگروه های محترم کتاب انسان و محیط زیست در 18 شهرستان- منطقه استان برنامه ریزی و اجرای آن عملیاتی خواهد شد.

وی در ارتباط با آموزش دانش آموزان در دو مقطع متوسطه اول و دوم اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری دو گروه مخاطب شامل دانش آموزان مقطع متوسطه اول در سطح استان با تاکید بر مناطق بحرانی از نظر آب زیرزمینی و در چارچوب طرح داناب و همچنین دانش آموزان مقطع متوسطه دوم با محوریت کتاب انسان و محیط زیست در دو حوزه سازگاری با کم آبی و مواجهه با سیلاب آموزش های لازم را فرا خواهند گرفت.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی علاوه بر آموزش مفاهیم اولیه منابع آب، چالش های مدیریت آب در استان و راهکارهای سازگاری با کم آبی، آموزه های افزایش مهارت در مواجهه با سیلاب نیز توسط نماینده شرکت مشاور استانی طرح گسترش سواد آبی ارائه شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات