تقویت تعاملات بین بخشی در آموزش و پرورش در راستای  ایجاد فرهنگ بهینه مصرف آب

تقویت تعاملات بین بخشی در آموزش و پرورش در راستای ایجاد فرهنگ بهینه مصرف آب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی ذوعلم" در سومین همایش  ملی آموزش جغرافیا با رویکرد آب در کتاب های درسی  که  در سالن همایش های وزارت جهاد کشاوزی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: برای حل مشکلات منابع آبی کشور و صیانت از این منابع  تغییر نگاه به سمت استفاده بهینه از آب و همچنین استفاده از روش های نوین در این حوزه ضروری می باشد.
وی ادامه داد: اگر نگاهی به اندیشه های دینی داشته باشیم، متوجه می شویم که  خداوند متعال  نگاه و اندیشه عمیق اجتماعی  به جهان هستی داشته است و ما نیز باید  حفاظت از این منابع خدادادی را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم.
ذوعلم ایجاد نگاه کلان در دانش آموزان را پیرامون مقول آب ضروری دانست و تصریح کرد: نگاه های استراتژیکی به منابع و جلوگیری از هدررفت منابع آبی از جمله مواردی است که باید در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود.
وی بر مقوله آغاز فرهنگ سازی در رفتار متولیانه امر آموزش تاکید  و اظهار امیدواری کرد: تعاملات بین بخشی نیز در آموزش و پرورش تقویت شده  و به بعد مشارکت  برای رسیدن به آموزش متعالی  بها بدهیم.

ضرورت حکمرانی شایسته آب با آموزش و انتقال تجارب به نسل های فعلی و آینده
در ادامه این همایش، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: حکمرانی شایسته آب با آموزش و انتقال تجارب به نسل فعلی و آینده امکان پذیر است.
"سید حسن رضوی"، با بیان این مطلب اظهار کرد: بخش حکمرانی آب کشور ما تاکنون به خوبی عمل نکرده است و نگاه و اندیشه ما به این سرمایه ملی همواره مهندسی و سازه ای بوده است. در سال 1325 شمسی اقدامات نوینی در این خصوص شکل گرفت و در سال 1950 میلادی نیز همواره نگاه، نگاه مهندسی بوده است تا اینکه در سال 1970 موضوع آب از نگاه زیست محیطی  وارد فرایندی جدیدی شد.
وی ادامه داد:  در سال 1980 نیز غیر از مباحث یاد شده به ناگهان  به اقتصاد آب هم  توجه ویژه ای اعمال شد و اگر بخواهیم از جانب این مقوله ها به آب در کشور خودمان نیم نگاهی داشته باشیم در موضوعات زیست محیطی و اقتصاد آب کار ویژه ای را به ثمر نرسانده ایم و هواره آب ارزان ترین کالا برای ما بوده و موجبات بی ارزشی این کالای با ارزش را به دلیل بی توجهی فراهم آورده ایم.
رضوی با بیان اینکه در سال 2000 میلادی پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که برای حل مشکلات منابع آب در کشور بایستی از ذی نفعان و جامعه شناسان کمک بگیریم، تصریح کرد: بعد از سال یاد شده آن چه که در دنیا و همچنین کشور ما قدم های اولیه آن برداشته شد، موضوع آموزش بود و به این نتیجه رسیدیم که انتقال تجارب و آموزش به نسل فعلی و آینده جزو مواردی است که از آن غفلت کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه برای تبدیل حکمرانی بد آب به حکمرانی شایسته باید ذی نفعان را هم درگیر این مقوله نماییم، افزود: آموزش راهی است که می تواند ما را برای نسل فعلی و آتی آماده نموده که چه کارهای بزرگی را بایستی  در سرلوحه  فعالیت های خودمان قرار دهیم و به نسل حاضر نیز منتقل نماییم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ضمن تاکید فراوان بر اینکه نسل جدید بایستی آب را به عنوان یک مبحث تجربی و علمی بدانند، اضافه کرد: در شرایط فعلی  محور آب، خاک، هوا، انرژی، تنوع زیستی و گردشگری از جمله مواردی است که بایستی به آن ها توجه جدی شود و تا غفلت و کم کاری خودمان را باور نداشته باشیم، انتقال راه صحیح به دیگران امکان پذیر نمی باشد.
وی افزود: خوشبختانه وزارت نیرو در شرایط فعلی و تغییر اقلیم درصدد فراهم آوردن شرایط بهتری است به نحوی  که در حال اجرایی کردن موضوع سازگاری با  کم آبی با کمک  سایر ارگان ها و دستگاه های اجرایی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ضمن اشاره به این نکته که  بایستی به سمتی برویم که همچون گذشتگان بتوانیم از آب استفاده بهینه نماییم، ادامه داد: وزارت نیرو در قالب هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی مباحث طرح داناب را (طرح دانش آموزی نجات آب) محور فعالیت خود  از سال های گذشته قرار داده و کتاب انسان و محیط زیست را در کتاب های درسی دانش آموزان مقطع یازدهم گنجانده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آن چه موجبات موفقیت و سربلندی کشور در حوزه آب را فراهم می کند عمل و حکمرانی خوب  در موضوع آب بوده که امید است با کمک و مشارکت دستگاه ها ذی ربط  به این نگاه ویژه برسیم.

مصرف بهینه آب با تغییر فرهنگ و برنامه ریزی  امکان پذیر است
مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران گفت: مصرف بهینه آب با تغییر فرهنگ و برنامه ریزی امکان پذیر است.
همچنین در ادامه این همایش ،"عبدالرضا فولادوند"با بیان مطلب فوق افزود: یکی از برنامه های مهمی که وزارت آموزش و پرورش در طی 6 سال گذشته همواره  پیگیری کرده،  تقویت انجمن های علمی بوده که با توجه به حضور همکاران اینجانب در این همایش این گونه  انجمن ها بایستی  در استان ها فعال شده و نسبت به برگزاری آن ها اهتمام داشته باشیم.
وی با بیان اینکه علم جغرافیا  در ممالک شرق با توجه به تالیفاتی که  باقی مانده است، دارای سابقه  1300 ساله می باشد، تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان به  پیشگام بودن ایران در این علم  اذعان داشته که این امر مایه مباهات ایران و ایرانی است.
فولادوند افزود: ما جامعه ای هستیم که زمانی که با مشکلی روبرو می شویم  به فکر راه چاره می افتیم و به نوعی برنامه های خود مراقبتی، پیشگیری و زیست مراقبتی را  در برنامه ریزی هایمان نادیده می گیریم.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه مسوول  امر صرفه جویی نیستند ، آن ها متولی تعلیم ، تربیت و تغییر فرهنگ می باشند. در ابتدا فرهنگ بایستی تغییر کرده و  بعد مصرف بهینه شود. دانش آموزان به حرف های ما توجه زیادی ندارند بلکه به عمل و اقدامات ما نگاه می کنند.
وی با  تاکید بر اینکه  ایران به دلیل داشتن منابع آبی بزرگ به فکر ذخیره و استفاده بهینه نبوده است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم تا  فرهنگ را تغییر داده که البته به سادگی هم امکان پذیر نیست؛ بلکه بایستی سال ها تلاش نموده تا  با  برنامه ریزی درازمدت تغییر الگوی مصرف  ایجاد شود؛ چرا که آب سرمایه ملی است.
فولادوند ضمن بیان اینکه انجمن علمی گروه جغرافیا در تهران به بهترین نحو ممکن  فعال است، گفت:  این انجمن به نوعی وارد مباحث کاربردی شده است و به تنهایی نیز قادر به ادامه فعالیت نمی باشد و نیازمند همدلی  و مشارکت سایر بخش ها است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران اظهار کرد:  رویه آموزش و پرورش شهر تهران بدین گونه است که اقدامات کیفیت بخشی را به انجمن های علمی محول کرده و به نوعی به عنوان پشتیبان کمک کنیم تا فعالیت ها را ادامه دهند که برگزاری سومین  همایش ملی جغرافیا نشان از این موضوع دارد و بایستی در سایر انجمن ها نیز تاثیر خود را بگذارد.
وی با اشاره به اینکه  سپردن مباحث علمی و پژوهشی  به بخش غیردولتی و نظارت بر آن توسط دولت بایستی به فرهنگ تبدیل شود، یادآور شد: آموزش و پرورش این نهاد انسان ساز نیز به عنوان پشتیبان در برگزاری همایش ها ایفا نقش می کند.
فولادوند در پایان ضمن تاکید بر اینکه  شهر تهران آمادگی کامل برای برگزاری  همایش های علمی را دارد، اظهار امیدواری کرد: این انجمن ها در راستای فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف پژوهشی و توسعه علمی گام های موثری را بردارند.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات