نارضایتی از پرداخت عوارض در آزاد راه تهران ـ پردیس

نارضایتی از پرداخت عوارض در آزاد راه تهران ـ پردیس

www.BanaNews.irکمتر از یک‌ماه است که دریافت عوارض در آزاد راه تهران ـ پردیس آغاز شده و این موضوع نارضایتی برخی از افرادی را که از این مسیر عبور می‌کنند برانگیخته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آزاد راه تهران - پردیس به طول ‌۲۳ کیلومتر همراه با ‌۵ کیلومتر بزرگراه و بیش از ‌۳ کیلومتر پل بزرگ و ‌۴ تونل به طول ‌۵/۵ کیلومتر در حالی بهمن ماه سال گذشته پس از حدود هشت سال از آغاز عملیات اجرایی آن و با پشت سر گذاشتن مشکلات و حاشیه‌هایی به بهره برداری رسید، که ‌۳۲ درصد از هزینه اجرایی آن از سوی بانک مسکن، ‌۱۸ درصد از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس، ‌۳۰ درصد از سوی وزارت راه و ‌۲۰ درصد از سوی سازمان توسعه راه‌های ایران تامین شد.

اما این روزها دریافت عوارض در این آزادراه که به‌منظور بازگشت سرمایه بخش خصوصی صورت می‌گیرد، مشکل ساز شده است. از ۱۸ تیرماه خودروهای سواری هزار و ۵۰۰ تومان، کامیونت، وانت و خودروهای غیرسواری باید برای استفاده از این آزادراه سه هزار و ۵۰۰ تومان عوارض پرداخت کنند و اعلام شده که ساکنان شهر جدید پردیس با جمعیتی حدود ۳۰هزار نفر و دانشجویانی که باید از این مسیر عبور کنند مشمول تخفیف می‌شوند.

این در حالی است که یک مدرس دانشگاه رودهن با بیان این‌که ما مشمول تخفیف در پرداخت عوارض نشده‌ایم، اظهار کرد: از زمانی که دریافت عوارض در آزادراه تهران- پردیس آغاز شده این مسیر بسیار خلوت شده است.

یک دانشجوی این دانشگاه نیز با اشاره به این‌که برای ما کارت تخفیف صادر نشده است، افزود: حجم زیادی از عبور و مرور از مسیر سابق انجام می‌شود.

یک دانشجوی دیگر با بیان این‌که تا پیش از دریافت عوارض در این منطقه به دلیل تصادف چند ون که با سرعت بالا در آزادراه حرکت می‌کردند، عبور و مرور ون‌ها ممنوع شد، ادامه داد: پس از دریافت عوارض، تاکسی‌ها نیز از مسیر قدیم استفاده می‌کنند زیرا پرداخت عوارض هزار و ۵۰۰ تومانی برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

کرایه تاکسی‌ها از تهرانپارس تا رودهن هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر یک تاکسی روزی ۱۰ بار این مسیر را طی کند ماهانه باید مبلغ زیادی عوارض پرداخت کند و این امر موجب شده تا تمایل رانندگان تاکسی به استفاده از مسیر قدیمی افزایش یابد این در حالی است که هدف از احداث این آزادراه افزایش ایمنی، کاهش زمان سفر و صرفه جویی در مصرف سوخت بوده است.

در این راستا مهندس احمد صادقی - معاون وزیر راه و شهرسازی- در گفت‌وگو با خبرنگار راه ایسنا، درباره‌ی این‌که ساکنان خارج شهر جدید پردیس با مشکل پرداخت عوارض روبرو هستند، اظهار کرد: تخفیف برای ساکنان شهر جدید پردیس و دانشجویان در نظر گرفته شده و قابل تعمیم نیست.

وی در پاسخ به این سوال که دریافت این میزان عوارض باعث عبور و مرور خودروها از جاده‌ی قبلی می‌شود، آیا این امر منجر به افزایش تصادفات نمی‌شود؟ گفت: خیر. مسیر قدیم بزرگراه و مسیر جدید آزاد راه است و کسی که می‌خواهد از آزاد‌راه عبور کند، باید عوارض پرداخت کند و کسی که نمی‌خواهد، می‌تواند از مسیر قدیم که دو خطه است، استفاده کند ضمن این‌که کسی که احتیاط نکرده و درست رانندگی نکند در آزادراه پردیس هم تصادف می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: به ساکنان شهر جدید پردیس و دانشجویان تخفیف داده‌ایم و اگر متقاضی درخواست دهد همان روز برچسب دریافت می‌کند.

همچنین علی الله‌وردی - معاون ساخت و توسعه‌ی آزاد‌راه‌های شرکت ساخت و توسعه‌ی زیر بناهای حمل و نقل کشور- درباره‌ی میزان تردد پس از دریافت عوارض در آزاد‌راه تهران- پردیس گفت: آمار نگرفته‌ایم، اما رییس عوارضی اطلاع داده‌اند که مدت دو، سه روز میزان تردد‌ها کم شد، اما مجددا به صورت قبل بازگشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دریافت این میزان عوارض منجر به انتقال ترافیک به مسیر قدیم نمی‌شود؟ اظهار کرد: به طور قطع، هدف از احداث این آزاد‌راه افزایش ایمنی بوده که محقق شده است و آمار پلیس راه هم نشان می‌دهد تعداد تصادفات جرحی و فوتی در جاده‌ی قدیم کاهش یافته و در آزاد‌راه هم حادثه نداشتیم.

 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: انتخاب با افراد است که از کدام مسیر بروند اما اگر رانندگان ایمنی، کاهش مصرف سوخت و اصطلاک وسیله‌ نقلیه را در نظر بگیرند به سمت آزاد‌راه می‌روند.

الله وردی معتقد است: دیدگاه عموم نسبت به عوارض باید اصلاح شود، زیرا برگشت سرمایه آزاد‌راه‌ها که بانک‌ها هم در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید صورت بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که دریافت عوارض توجیه دارد و باید انجام شود، تصریح کرد: مردم برای خرید پفک فرزندشان ۱۰۰۰ یا ۱۲۰۰ تومان می‌دهند، اما برای پرداخت عوارض ناراضی هستند.

به گفته او ایمنی، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌ی اصطلاک خودرو پاسخگوی چند برابر عوارضی است.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها در ادامه گفت: نباید عوارض آزاد‌راه تهران- قم که کم است و باید اصلاح شود با عوارض آزاد راه تهران - پردیس مقایسه شود.

به گفته او حدود ۷۰ درصد تخفیف برای ساکنان و دانشجویان در نظر گرفته شده است و تاکنون ۱۵۰۰ فقره کارت تردد و الکترونیک صادر شده که بیشتر برای ساکنان پردیس بوده است.

به گزارش بنانیوز ، در این راستا علی نیکزاد- وزیر راه و شهرسازی- که همواره بر استفاده از توان بخش خصوصی تاکید می‌کند، معتقد است: استفاده از سرمایه‌های عظیم مادی و دانش و تخصص بخش‌های غیر دولتی و بهره‌گیری نظامند از این توان و تسهیل شفاف حضور بخش غیردولتی در فعالیت‌های این حوزه نه تنها یک تکیلف قانونی و بلکه یک الزام مدیریتی نوین و پویا است که در صدر سیاست‌های کلان حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.

نیکزاد با تاکید بر این‌که به دنبال تشکیل مثلثی به نام دولت – بخش خصوصی – مردم هستیم، اظهار کرد:‌ این امر را دنبال می‌کنیم تا سرویس‌دهی مطلوب به مردم با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی صورت گیرد.

وی چندی پیش از بررسی مجدد عوارض این آزادراه به رسانه‌ها خبر داده بود.

اگرچه توسعه راه‌های کشور بدون مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر نخواهد بود و بخش خصوصی نیز پس از اجرای پروژه‌ها باید بتواند به سرمایه خود برسد، اما این‌گونه تعبیر می‌شود که با این میزان دریافت عوارض، بسیاری از خودروها مسیر سابق را برای رفت و آمد انتخاب کنند و در نتیجه سرمایه بخش خصوصی طی مدت مشخص بازنگردد بنابراین به نظر می‌رسد تعیین عوارض کمتر یا اختصاص تخفیف به افراد سایر شهرهای این مسیر مانند دماوند، رودهن و بومهن منجر به عبور و مرور بیشتر از این جاده شده و همچنین باعث بازگشت سریعتر سرمایه بخش خصوصی شود.

 

 

    نظرات