تردید مشاوران املاک به رشد ۲۴ درصدی اجاره بها

تردید مشاوران املاک به رشد ۲۴ درصدی اجاره بها

www.BanaNews.irبرخی از مشاوران املاک فعال در مناطق مختلف تهران نسبت به گزارش مرکز آمار از بابت میزان رشد اجاره بها و همچنین میزان افزایش قیمت فروش واحدهای مسکونی طی سه ماه گذشته موضع گرفته‌اند که ارقام ذکر شده (۲۴ درصد رشد در نرخ اجاره و افزایش ۷ درصدی قیمت فروش برای واحدهای مسکونی در فصل بهار) را با واقعیت بازار مسکن قابل انطباق نمی‌دانند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان نارمک دراین باره به دنیای اقتصاد گفت: ۲۴ درصد افزایش نرخ اجاره متفاوت با واقعیت بازار اجاره در شرق تهران است زیرا در این منطقه، اجاره بها از ابتدای سال تا به امروز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است مگر اینکه این درصد تا پایان فصل اجاره به ۲۴ یا حتی بیشتر از این رقم افزایش پیدا کند. وی در ادامه اظهار کرد: در فصل بهار که نقل و انتقال در مقایسه با تابستان اندک است، صحت رقم ذکر شده بعید به نظر می‌رسد، اما اگر این رقم برای فصل تابستان که بخش عظیمی‌از جابه‌جایی‌ها صورت می‌گیرد، اعلام شود شاید کم هم باشد. خازنی، همچنین درباره درصد مشابهی که اکثر مشاوران املاک بر اساس آن نرخ اجاره واحدهایشان را افزایش داده‌اند، تصریح کرد: طرح اعمال شده از سوی سازمان تعزیرات تاثیر روانی بسیاری در بازار اجاره بر موجران داشته است و از یک ماه گذشته تا به الان اکثر مالکان اجاره بهای واحد خود را حداکثر ۱۰ درصد افزایش داده‌اند. اما این بنگاهدار مخالف رقم اعلام شده مرکز آمار برای درصد رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی در فصل بهار است، چرا که وی معتقد است، قیمت فروش واحدهای مسکونی نه تنها ۷ درصد، بلکه حداقل ۱۰ درصد رشد داشته است.

بنگاهدار دیگری در منطقه جوادیه در رابطه با درصد اعلام شده از سوی مرکز آمار به عنوان میزان رشد نرخ اجاره و قیمت فروش تاکید کرد: سال گذشته رهن یک واحد مسکونی ۱۰ میلیون تومان بود که امسال با افزودن ۵ میلیون تومان از سوی مالک به ۱۵ میلیون تومان تبدیل شد و این نمونه نرخ اجاره افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها را نشان می‌دهد. وی درباره این مساله اذعان کرد: بر اساس فایل‌های موجود نرخ اجاره از ابتدای سال تا به امروز بین ۱۵ تا ۳۵ درصد رشد داشته است و ۲۴ درصد نرخ رشدی که مرکز آمار برای اجاره بها اعلام کرده باید میانگین درصد رشد باشد نه حتی حداکثر درصد رشد. صادقی درباره رفتار مالکان نسبت به طرح تعزیرات در بازار اجاره، گفت: از ابتدای اجرای این طرح هنگامی‌ که به موجران قانون جدید تعیین نرخ اجاره را اعلام می‌کردیم فقط در پاسخ آنها لبخند می‌زدند و اظهار می‌کردند که بالاخره بنگاهی را پیدا خواهند کرد که برای فایل اجاره آنها مشتری پیدا کند و همان طور که گفته شد اکنون مالکان نرخ‌های اجاره واحدهای خود را در این منطقه بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش داده‌اند. وی رشد ۷ درصدی قیمت فروش واحدهای مسکونی طی ۳ ماهه بهار را حداقل میزان رشد، دانست، زیرا وی براین باور است که قیمت فروش واحدهای مسکونی بین۷ تا ۱۵ درصد رشد کرده است.

 

 

    نظرات