جلسه تشکل آب بران شهرستان ری به منظور بررسی مشکلات منابع آبی ...

با حضور جمعی از اعضاء تشکل آب بران شهرری جلسه ای به منظور رفع مشکلات منابع آبی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، در این نشست رییس هیات مدیره تشکل آب بران با بیان اینکه شهرستان ری دارای ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که از این میزان ۳۸ هزار هکتار  مورد بهره برداری قرار می گیرد، عنوان کرد: شهرستان ری جزء شهرستان های پر آب کشور در گذشته بوده است و رودخانه های فصلی و آبریز شهر تهران همواره بر روی پرآبی قنوات، رودخانه ها و چشمه های این شهرستان تاثیرگذار بوده است، اما اکنون متاسفانه به دلیل توسعه شهر تهران و افزایش جمعیت و بالطبع نیاز به منابع آبی بیشتر در بخش اقتصادی و کشاورزی این شهرستان  به دلیل عدم تعادل در استفاده از آب مشکلاتی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه ۱۳ رشته قنات در منطقه صفاییه شهرری وجود داشته است که امروزه همگی خشک یا دچار مشکلات آبدهی شده اند، تصریح کرد: توسعه شهری، حفر چاه های عمیق به صورت غیر مجاز و جمع آوری چاه های جذبی موجب بروز این مشکلات شده است و به نوعی بخش کشاورزی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رییس هیات مدیره تشکل آب بران همچنین با اشاره به اینکه نیازمند رسیدگی به چالش های کشاورزان هستیم، افزود:  کشاورزان ری برای رفع مشکلات خود خواستارایجاد عدالت در تخصیص آب بوده و امید دارند که وزارت نیرو با پیگیری های لازم آب مورد نیاز کشاورزی این منطقه را تامین  نموده تا شاهد آبادانی هرچه بیشتر این شهرستان باشیم.

در ادامه این نشست، "مهدی فروغی" قائم مقام شرکت برگزاری چنین نشست هایی را در راستای هم اندیشی و تبادل نظرات برای حل و فصل مشکلات آبی کشاورزان امورهای آب تابعه مفید دانست و گفت: آن چه که موجب حل و فصل مشکلات بهره برداران می شود در نظر گرفتن نقطه نظرات ذی مدخلان امر می باشد.

وی با تاکید بر اینکه استان تهران در جایگاه مرکزیت کشور قرار دارد، اما کمترین دریافت ها از اعتبارات دولتی را در بخش های مختلف عمرانی و اقتصادی داریم، ادامه داد:  البته طرح های بسیار خوبی در جهت ساماندهی منابع آبی در شرکت آب منطقه ای تهران همچون طرح های ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران و انتقال پساب  تهران به شهرری و ورامین در حال انجام است که با بهره برداری از آن ها در آینده آب قابل مصرف برای کشاورزی با تصفیه آلاینده ها تامین می شود.

وی مطالعه و تعیین میزان حقابه اراضی شهرستان ری را توسط  هیات های چند نفره و در قالب قانون توزیع عادلانه آب لازم دانست و تصریح کرد: امید داریم که وزارت نیرو تخصیص منابع  آب طرح مذکور را ابلاغ نماید.

"مصطفی دهقان" مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت نیز در ادامه در خصوص سوال یکی از مخاطبین که آیا مجوز هایی که برای حفر چاه ها صادر شده است، باعث خشک شدن قنوات گردیده، اظهار کرد: دشت های تهران  ازسال ۴۵  به عنوان دشت های ممنوعه اعلام شدند و برای این گونه چاه ها مجوزی صادر نشد، اما در دهه های ۵۰ و ۶۰ چاه هایی به شکل غیر مجاز حفر شد که قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی ما را ملزم به صدور پروانه برای این گونه چاه ها نمود که البته طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از زمان اجرایی شدن تاکنون در جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز تلاش خود را نموده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر همگی ما از قانون اطاعت کنیم کمترین تنش ها و مشکلات پیش خواهد آمد، یادآور شد: نصب کنتور هوشمند  و رعایت ساعات کارکرد ها از جمله همین راه کارهای قانونی است.

در ادامه "سیدحمیدرضا حسینی"مدیر امور آب شهرری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی این شهرستان را ۲۴۵ میلیون متر مکعب اعلام و گفت: مواردی همچون رسیدگی به حقابه ها، اخذ سندهای مالکیت رودخانه ها، ساماندهی رودخانه ها و تخصیص آب از جمله موضوعاتی است که بایستی پیگیری شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امور آب شهرری آمادگی لازم را همچون گذشته در خصوص شنیدن نقطه نظرات کشاورزان و رفع مشکلات آن ها داشته و خواهان رقم زدن شرایط بهتری برای این منطقه خواهد بود.

گفتنی است، در انتهای این نشست مقرر شد مسائل و مشکلات مطروحه توسط اعضاء طی جلسه دیگری مورد بررسی قرار گرفته و جمع بندی و نظرات کارشناسی، فنی و حقوقی لازم ارائه گردد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای تهران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای تهران

    شركت آب منطقه‌ای تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات