احیاء چاه آب روستای فرخان سفلی قوچان با فن آوری های نوین انجام شد

احیاء چاه آب روستای فرخان سفلی قوچان با فن آوری های نوین انجام شد

سرپرست امور آبفار قوچان از احیاء چاه آب روستای فرخان سفلی با فن آوری ضربه هوای فشرده برای نخستین بار در شهرستان قوچان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، جواد سعادتی در این خصوص گفت: با گذشت زمان و تداوم بهره برداری از چاه آب شرب روستای فرخان سفلی شهرستان قوچان، مقدار آبدهی چاه بصورت چشمگیری کاهش یافت.

سعادتی تصریح کرد: اغلب در زمان مواجه با چنین مواردی اقدام به جابجایی چاه و حفر چاه جدید می کنند که هزینه های آن بسیار بالا می باشد اما در این روش پس از انجام عملیات ویدئومتری و تشخیص مشکلات چاه با توجه به وضعیت چاه، با روش های شیمیایی یا فیزیکی و یا ترکیب این روش ها بصورت اجرای پیستون زنی، برس زنی، سمباده زنی و نهایتاً ارسال پالس های متناوب گاز نیتروژن به وسیله گان، می توان نسبت به رسوب زدایی و احیای چاه اقدام نمود.

وی افزود: در رسوب زدایی به روش ضربه هوای فشرده که جدیدترین روش مورد استفاده در دنیا برای احیاء چاههای آب می باشد سیستم ضربه هوای فشرده قادر است در کسری از ثانیه، یک پمپ هوا در کمتر از 5 میلی ثانیه در فشار 20 تا 200 بار، موج بسیار قدرتمندی ایجاد می کند که سبب خرد شدن و جداشدن رسوب از جدار چاه می شود. این عملیات موجب پاک شدن مشبک ها و گراول یک از رسوبات شده و باعث افزایش آبدهی چاه می گردد که با انجام این اقدامات آبدهی چاه آب روستای فرخان سفلی از 1.8 به 4.5 لیتر بر ثانیه افزايش يافت و مشکل آب شرب اهالی روستا برطرف شد.

سرپرست امور آبفار قوچان هزینه عملیات اجرایی این پروژه را 280 میلیون ریال برآورد کرد که برابر با 5 درصد هزینه حفر و تجهیز یک حلقه چاه جدید می باشد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات